Pricken2004
Trådstartare
Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls något stort problem mer än att han var lite sprallig), dvs han drar iväg i busgalopp när man leder och bockar och har sig. Ibland gör han det om andra hästar i närheten börjar stoja runt och ibland låtsas han bli rädd för något för att få sätta av. Två gånger har jag råkat bli träffad av hans hovar när detta hänt, självklart har han inte sparkats med mening utan han har slagit bakut och råkat träffa mig. Tur nog har han inga skor och jag har aldrig fått riktigt ont, men det är fortfarande inget jag uppskattar. Detta gör att jag inte vågar ge mig ut på promenader längre eftersom jag är rädd att tappa honom. Har råkat tappa honom på promenad en gång och då skenade han hem igen då gick det bra som tur var, men nästa gång kanske det kommer en bil eller nåt annat lika hemskt. Vad ska jag göra?
Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer!
OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand!
Motivationen tryter lite pga detta så kom gärna med exempel om hästar ni vet som varit lite galna i ungdomen, men som mognat till sig och blivit härliga och trygga individer!
OBS! Absolut så kan det bero på överskottsenergi, men det har hänt även när han har varit igång och ”rastat” av sig ordentligt, tack på förhand!