Unghäst som äter konstant

lakrits

Trådstartare
Har en 2 årig unghäst som äter konstant, grovfoder alltså.
Han står alltid med huvudet i hösilagebalen i hagen, vi har lite roligt åt det,,,jag, vår beridare och stallägaren.

Är detta OK?
Att han behöver äta vet jag men tänkte bara kolla så att han inte får i sig för mycket.
Han har börjat bli lite rund..inte tjock men efter att ha varit lite tunn pga. växtperiod så har han lagt på sig ganska fort. Fortsätter han så här så lär han bli tjock ;)

Han longeras lite lätt 1 gång i veckan kanske.

Han är avmaskad.

Sv: Unghäst som äter konstant

Jag tycker inte du ska oroa dig ! En hæst pá 2ár væxer sá det knakar och æven om han ser tjock och bukig ut sá behöver han det alldeles sækert. Har sett dáliga exempel pá hæstar som ´fátt för lite mat som ung för och dærför inte væxt ordentligt. Allt som oftast gár det till sig nær den blir ældre.;)

Låt honom tugga på! Snart kommer han säkert in i en ny växtfas och då är det bra att han har att ta av så att han inte tunnar av igen! Ingen fara med en så ung häst!

Har en 2 årig unghäst som äter konstant, grovfoder alltså.
Han står alltid med huvudet i hösilagebalen i hagen, vi har lite roligt åt det,,,jag, vår beridare och stallägaren.

.

Vad är det för konstigt med det? :confused:
Hästar brukar ju äta "konstant" - i naturen 16-18timmar per dygn.
För mig är det helt normalt att hästarna står o äter hela tiden om det finns tillgång till mat ( t ex fri tillgång på hö eller när de går på bete).

Blir dom tjocka får man givetvis begränsa mängden men det är en annan sak. Själva beteendet finner jag inget konstigt med.

det är nog bra att han äter ordentligt. Bäbisar växer mycket, och då behöver dom mycket energi. Och blir han fet, så ta itu med det då.

Lilly höll på att käka oss ur huset som tvååring...:eek: ...så det är lugnt! Den 10-åriga damen, Funny, fick i sig ca 12 kg medan Lilly vräkte i sig mellan 15-20 kg...minst!

...det har lugnat sig, kan jag säga;) Nu äter hon inte alls lika mycket:D

Jag förstår inte alls varför denna förvåning över att de äter hela tiden/20kg om dygnet - det är väl fullständigt normalt? Eller är det bara jag, och mina likasinnade, som finner det så normalt eftersom jag håller på med glupska kallblod som det inte finns nåt stopp på om de får fri tillgång till mat?? :angel:
Jag skulle inte finna det konstigt alls om min vuxna nordis hade stått med näsan i höstacken dygnet runt (nåja - nån timme med lite sovande också och gå till vattenhinken emellanåt också :D ) och pillat i sig 25kg/dygn.

Jag är inte förvånad...är rätt van vid att hästar äter dygnet runt eftersom mina har den möjligheten. Dock höjde jag nog ett ögonbryn då unghästen åt mer än den arbetande hästen och unghästen är av mycket lättfödd typ (Welsh Cob)...:cool:

Hästar äter ju normalt sett (i frihet) större delen av dygnet, så att bli orolig eller liknande är väl ganska konstigt.

Det man ska vara orolig för är om de inte går upp i vikt (dock inte säkert när det gäller unghästar), eller om de blir alldeles för feta.

Unghästar ska man ju proppa i så mycket grovfoder som möjligt :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 501
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 391
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 254
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!