Unghäst istället för läromästare

B

bollen-bollen

Vet inte om jag lagt denna rätt annars ber jag moderatorn flytta denna till lämplig plats. tack så mkt!

Varför köper folk ungponnyer som de inte klarar av istället för en vettig läromästare? Jag blir alltid lika ledsen när jag ser en ungponny som är "felriden" och inte alls tycker det är roligt trots att de bara är "bebisar"... Just nu tänker jag på en specifik person och hon verkar inte vilja ta emot hjälp heller... Jag förstår att man inte vill sälja hästen då man fäst sig vid den men för hästens bästa borde den få en annan ryttare! eller åtminstonde lämnas iväg på utbildning hos ngn duktig ryttare.. hur ska man få personen att inse det? Det handlar förstås en del om pengar med, men varför, varför, varför måste hästen lida?... Det gör så ont i mitt hjärta.. :cry:

Jag vet inte om det är tillåtet att länka till en sida med bilder och filmer på denna häst, ngn som vet?

Sv: Unghäst istället för läromästare

Varför folk gör det är ju enkelt. Välrida läromästare är dyra och kostar stora summor. Ungponnyer är billiga, skandalöst billiga oftast.

Snålheten bedrar visheten.

jag tror att du kan ha rätt i det. men samtidigt så tror jag också att många överskattar sitt hästkunnande, dom får höra att dom är duktiga på ridskolan eller klubben eller någon annan stans, och kanske tom får hjälpa till att utbilda de yngre hästarna där. automatiskt så kommer ju då tanken om en egen pålle "från start" trots att man kanske inte är riktigt så duktig.
har själv köpt en unghäst som jag nu inte riktigt klarar av, dock var det en större utmaning än jag kunnat tänka mig pga hans tidigare erfarenheter.
och visst svider det att inse att man bör ge upp...tro inte annat.

Givetvis är det så mer än ibland, att de inte klarar av en unghäst. Samtidigt är det lite svårt var man drar gränsen. Har man under guidning ridit in fler unghästar/ponnyer så någon gång måste ju vara den första man gör det med eget huvudansvar (men med tränare etc 'vid sidan').

Dock förekommer det ju ofta att det är ekonomin och enbart ekonomin som avgöra, och 'rida in kan ju inte vara så svårt'. Och ibland är det inte det, har de tur får de ju en sån där snäll, rar och okomplicerad unghäst. Har de inte tur så tja.. :devil:

Men jag tror det i 9 fall av 10 när det köps orutinerad häst till 'orutinerad' (eller inte tillräckligt rutinerad) ryttare är det ekonomin som styr.

Jag hade ju ridit in en rad egna och även andras, men den gång jag känner att 'nä, det här reder jag inte ut på bästa sätt' skulle jag inte tveka en sekund att skicka bort den. Dock så kan det nog gå prestige i den delen med, spec om det är en egen uppfödning/en man haft som liten, och är lite orutinerad att det skulle kännas som ett misslyckande att lämna iväg för inridning. Och 'dyrt' är det med, så vänta då blev den billiga hästen inte så billig ;)

Håller med, det är helt knäppt! Antagligen handlar det om okunskap och säkert om priset många ggr oxå. Vissa tänker väl att det är lika bra att köpa en häst som "håller", dvs som man kan växa med och som ryttaren kan utvecklas med. Men ofta händer raka motsatsen. Ryttaren säljer hästen pga att den blivit "bråkig" och att han/hon inte klarar av den längre. Hoppas att folk kan lära sig nån gång att man inte ska sätta upp oerfarna ryttare på unga hästar, det funkar ju bara inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 719
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama