Unghästens behov av att få röra sig

orientalkatten

Trådstartare
Hur många som köper häst kollar hästens uppväxt. Har den rört sig i stora hagar med fler hästar så att den får en bra start innan den ska ridas in. Hur blir hållbaheten på en trädgårdshäst. Orsaken till frågan kommer sig av en unghäst som jag ser varje dag. Föddes förra sommaren. Gick med sin mamma i en liten gräshage max 8 tim/dag. I aug sattes de 2 i en pyttegrushage max 7 tim/ dag. Där har dom gått fram till nu när mor och dotter går i den lilla gräshagen igen dagtid. Har aldrig sett den lilla röra sig i annat än skritt. Står och hänger med mamma speciellt i grushagen. Tveksam till om den någonsin gallopperat eller fått sträckt ut i någon gångart. Har den något hästspråk överhuvud taget efter ha stått i denna minihage med bara mamma som sällskap.
 
Trädgårdshäst var ett nytt begrepp. :)
Som svar på din fråga, självklart. Jag valde "svensktillverkat" bland annat av den anledningen. Lätt att kolla vad uppfödaren har för filosofi för sina unghästar, hur de går ute och hur de sen grundutbildas.
 
Jag är väldigt noga med det. Jag köpte min senaste häst av en uppfödare där jag känner till hästhållningen och hela bakgrunden. Mkt viktigt för mig att de fått röra sig och umgås med andra hästar. Jag skulle inte vilja köpa häst på annat vis heller. Undantaget en vuxen häst som presterat jämnt utan större avbräck, men då ska jag också kunna kolla upp just detta för att vara så säker det går. Men jag har inte köpt några "färdiga" hästar på det viset.
 
De flesta som ringer på våra annonser, gör det för att vi klart deklarerar hur de är uppvuxna, och gärna lägger ut bilder på hästarna ifrån våra stora hagar. de som kan häst förstår helt enkelt vikten av det hela, särskilt när det gäller växande hästar.
 
Och jag tycker så synd om de unghästar som bara får gå med en äldre häst bara. Jag ser hur kul våra unghästar har ihop och vilka idiotryck och race de gör, framför allt på morgnar och kvällar. Sen är det så fostrande att ha föl och unghästar i flock och har man dessutom en bra och trygg flockledare så är faktiskt halva jobbet gjort med dem.

Så jag blir så ledsen på de som, oftast pga sin egen bekvämlighet och ekonomi, väljer att ha sin unghäst hemma med enbart äldre hästar och i fyrkantshagar. Att de inte förstår vidden av flock, lösdrift och mycket rörelse.
 
Och jag tycker så synd om de unghästar som bara får gå med en äldre häst bara. Jag ser hur kul våra unghästar har ihop och vilka idiotryck och race de gör, framför allt på morgnar och kvällar. Sen är det så fostrande att ha föl och unghästar i flock och har man dessutom en bra och trygg flockledare så är faktiskt halva jobbet gjort med dem.

Så jag blir så ledsen på de som, oftast pga sin egen bekvämlighet och ekonomi, väljer att ha sin unghäst hemma med enbart äldre hästar och i fyrkantshagar. Att de inte förstår vidden av flock, lösdrift och mycket rörelse.

Fast du känner inte att du kanske generaliserar en aning nu? Alltså att det är synd om unghästar som inte går i flock?

Min 2014 går enbart med äldre (född 2011) kompis. De leker kopiöst. Lösdrift har jag, men jag använder den inte just nu - just pga unghästen.För samma unghästs skull är han inte på hingstbete i år. Så det har inget med varken ekonomi eller bekvämlighet att göra. Faktum är att det skulle vara mer ekonomiskt, mer praktiskt och bekvämare för mig att ha honom på kollo..
 
Interessant tråd! Jag kollar uppväxten så gott det går, och jag föredrar att köpa Norsk- eller Svenskavlade hästar.

Men tänker lite som Alexandra om hästen är over 10 år och har hållit för träning tävling utan skador så är inte uppväxten av lika stor betydelse.
 
Jo lite kanske jag generaliserar men överlag tycker jag att unghästar ska gå i flock.
Men de som väljer att ha unghäst med enbart äldre hästar tycker ju förstås att de har den bästa lösningen så självklart tar de kanske illa upp om någon skulle tala illa om deras hästhållning. Och det var kanske inte det som jag riktade in mig på utan de unghästar som inte får busa alls, precis som ts skriver. En som är född 2011 betraktar inte jag som en gammal häst i sammanhanget utan en unghäst som också vill busa.

I vår flock under vintern har vi haft en 1-åring ihop med sin 19-åriga mamma. Jag vet hur mycket 1-åringen busar ihop med flocken och nu har ägaren tagit hem dem till sig och nu ska 1-åringen bara gå med sin mamma som inte springer i onödan och som dessutom kommer bli smällfet över sommaren och definitivt inte röra sig i onödan. Tyvärr, jag tycker synd om 1-åringen.
 
För mig är uppväxtförhållandena en av punkterna jag inte är villig att kompromissa om när jag köper häst, oavsett ålder på hästen. En häst som jag ska vara intresserad av ska ha vuxit upp i flock på större beten. Det är viktigt för mig då jag tycker det gynnar hästen både fysiskt och psykiskt.
 
Jo lite kanske jag generaliserar men överlag tycker jag att unghästar ska gå i flock.
Men de som väljer att ha unghäst med enbart äldre hästar tycker ju förstås att de har den bästa lösningen så självklart tar de kanske illa upp om någon skulle tala illa om deras hästhållning. Och det var kanske inte det som jag riktade in mig på utan de unghästar som inte får busa alls, precis som ts skriver. En som är född 2011 betraktar inte jag som en gammal häst i sammanhanget utan en unghäst som också vill busa.

I vår flock under vintern har vi haft en 1-åring ihop med sin 19-åriga mamma. Jag vet hur mycket 1-åringen busar ihop med flocken och nu har ägaren tagit hem dem till sig och nu ska 1-åringen bara gå med sin mamma som inte springer i onödan och som dessutom kommer bli smällfet över sommaren och definitivt inte röra sig i onödan. Tyvärr, jag tycker synd om 1-åringen.

Där är vi eniga. De måste ha "rätt" sällskap de små, dvs den andra hästen (äldre eller ej) måste vara en sådan som tycker om att busa, vill busa på "rätt sätt" och anpassar sig efter den lilla. Min fyraåring skulle vara rena mardrömssällskapet till ett årssto t ex, han skulle leka ihjäl den. Omvänt skulle ett fyraårigt sto kunna vara mardrömssällskap till min åring, då hon antagligen inte skulle vilja leka på rätt sätt.

Så jag tror vi är helt eniga i sak, det vara bara det som kunde tolkas som en generalisering jag vände mig emot.
 
För mig är uppväxtförhållandena en av punkterna jag inte är villig att kompromissa om när jag köper häst, oavsett ålder på hästen. En häst som jag ska vara intresserad av ska ha vuxit upp i flock på större beten. Det är viktigt för mig då jag tycker det gynnar hästen både fysiskt och psykiskt.

Den enda jag köpt som jag inte vet hur den vuxit upp köpte jag 15 år gammal. Då hade han en lång och framgångsrik galoppkarriär bakom sig, löpt på Irland, i UK, i Norge och i Sverige. Sund, fräsch och frisk. Så även under karriären med undantag för en lindrigare gaffelbandsskada. Jag har inte den blekaste aning om han är uppfödd men teoretiskt så en irlandsfödd ger god chans uppvuxen på stora vidder. Samtidigt så han sattes i träning som åring så betydelsen kanske kan diskuteras. Men för mig kunde han få vara uppfödd i ett hönshus på en bakgård - han hade bevisat allt som fanns att bevisa både om sin hållbarhet och sitt psyke, och ev uppvväxtbrist hade ju inte påverkat honom ett smack.

Det jag menar med att en vuxen som bevisat sin hållbarhet, där forskar jag inte i uppväxtmiljö ens om jag kan.
 
Den enda jag köpt som jag inte vet hur den vuxit upp köpte jag 15 år gammal. Då hade han en lång och framgångsrik galoppkarriär bakom sig, löpt på Irland, i UK, i Norge och i Sverige. Sund, fräsch och frisk. Så även under karriären med undantag för en lindrigare gaffelbandsskada. Jag har inte den blekaste aning om han är uppfödd men teoretiskt så en irlandsfödd ger god chans uppvuxen på stora vidder. Samtidigt så han sattes i träning som åring så betydelsen kanske kan diskuteras. Men för mig kunde han få vara uppfödd i ett hönshus på en bakgård - han hade bevisat allt som fanns att bevisa både om sin hållbarhet och sitt psyke, och ev uppvväxtbrist hade ju inte påverkat honom ett smack.

Det jag menar med att en vuxen som bevisat sin hållbarhet, där forskar jag inte i uppväxtmiljö ens om jag kan.

Jag förstår absolut vad du menar och håller med om att det är lättare att bedöma en vuxen hästs psyke och hållbarhet. Mitt inlägg handlade om att olika hästköpare har olika hjärtefrågor. För mig är uppväxtförhållandena en sak jag särskilt vurmar för. Det innebär inte att jag inte tror att det finns bra hästar som vuxit upp på andra sätt eller att jag tycker att alla borde tänka som jag.
 
Hur många som köper häst kollar hästens uppväxt. Har den rört sig i stora hagar med fler hästar så att den får en bra start innan den ska ridas in. Hur blir hållbaheten på en trädgårdshäst. Orsaken till frågan kommer sig av en unghäst som jag ser varje dag. Föddes förra sommaren. Gick med sin mamma i en liten gräshage max 8 tim/dag. I aug sattes de 2 i en pyttegrushage max 7 tim/ dag. Där har dom gått fram till nu när mor och dotter går i den lilla gräshagen igen dagtid. Har aldrig sett den lilla röra sig i annat än skritt. Står och hänger med mamma speciellt i grushagen. Tveksam till om den någonsin gallopperat eller fått sträckt ut i någon gångart. Har den något hästspråk överhuvud taget efter ha stått i denna minihage med bara mamma som sällskap.
Jag skulle inte köpa en unghäst som enbart gått med mamma eller på små ytor.
 
Är det en unghäst så får man reda på uppväxten lätt men en äldre är det svårare och inget jag bryr mig om att kolla upp heller.
Sedan verkar det som att en del tror att så fort en unghäst gått på lösdrift så är den sååååå hållbar så är det tyvärr inte. Tycker det är ytterst få lösdrifter som sköts på rätt sätt, de flesta tycker jag bara är tunna unghästar som ser skabbiga ut. En unghäst som inte får tillräcklig omvårdnad och foder är inte bra när det gäller hållbarhet. Till er som hanterar era unghästar med måtta fast de går i lösdrift säger jag tummen upp!
 
Och jag tycker så synd om de unghästar som bara får gå med en äldre häst bara. Jag ser hur kul våra unghästar har ihop och vilka idiotryck och race de gör, framför allt på morgnar och kvällar. Sen är det så fostrande att ha föl och unghästar i flock och har man dessutom en bra och trygg flockledare så är faktiskt halva jobbet gjort med dem.

Så jag blir så ledsen på de som, oftast pga sin egen bekvämlighet och ekonomi, väljer att ha sin unghäst hemma med enbart äldre hästar och i fyrkantshagar. Att de inte förstår vidden av flock, lösdrift och mycket rörelse.
Nja, alla unghästar uppskattar inte andra busiga unghästar som bara vill leka. Min går hellre ensam än med någon som inte kan respektera att han inte vill leka hela tiden och så har han varit sen han var föl (4,5 nu). Han tröttnade rejält på sin lekkompis i hagen som är 11 år och vill leka typ mest hela tiden, och han som aldrig sparkat innan brast i tålamodet och verkligen gick på frambenen. :angel:
Hugo trivs bäst med äldre hästar som respekterar hans utrymme, och trots att han är full i bus så springer han gärna runt och sätter igång de andra, men sen måste han få sin lugn och ro också. Äldre hästar förstår det där bättre än de unga i hans ålder gör. :)
 
Tveksam till om den någonsin gallopperat eller fått sträckt ut i någon gångart. Har den något hästspråk överhuvud taget efter ha stått i denna minihage med bara mamma som sällskap.

Jag hade varit mer orolig för framtida skador. Tear & repair är liksom mottot för unghästar för att alla strukturer i kroppen ska bli så starka som möjligt! Kan tänka mig att en häst som rört sig så pass lite eventuellt har svagt skelett, svaga leder, omusklad etc. Stackarn :(
Sen när det gäller hästspråk och lära sig vett & etikett från äldre medlemmar av en grupp så är det tyvärr inte alla som har möjligheten att låta en unghäst gå i grupp. Tycker själv att det är en självklarhet att en häst ska få vara häst och gå så naturligt som möjligt de första åren, men som sagt ibland har man ju helt enkelt inte möjlighet till det.
 
Nja, alla unghästar uppskattar inte andra busiga unghästar som bara vill leka. Min går hellre ensam än med någon som inte kan respektera att han inte vill leka hela tiden och så har han varit sen han var föl (4,5 nu). Han tröttnade rejält på sin lekkompis i hagen som är 11 år och vill leka typ mest hela tiden, och han som aldrig sparkat innan brast i tålamodet och verkligen gick på frambenen. :angel:
Hugo trivs bäst med äldre hästar som respekterar hans utrymme, och trots att han är full i bus så springer han gärna runt och sätter igång de andra, men sen måste han få sin lugn och ro också. Äldre hästar förstår det där bättre än de unga i hans ålder gör. :)

Det kanske har med hur stor flock man har. Jag har en blandad flock med totalt 12 hästar, allt från föl till avelsstona. I min flock leker de i omgångar, ibland är det bara fölen som busar, ibland bara de andra unghästarna och ibland allihop så jag tror inte någon av mina känner sig tvingade att springa om de inte vill. Men det är ju också en bit i uppfostran - hingstfölet vill kanske busa men ingen annan som vill det just då, då blir han uppfostrad! :)
 
Jag kollar definitivt upp det när jag kollar på unghäst. Senast jag tittade frågade jag om uppväxtförhållandena och blev runtvisad i en jättefin kuperad lösdrift. :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp