ungdomsledarkurs

YlvaG

Trådstartare
rider en häst fyra dagar i veckan som ägs av en liten förening. föreningen har nu erbjudit mig att åka på ungdomsledarkurs och sedan jobba av det... Vad gör man på en ungdomsledarutbildning? Vad lär dom ut? Vill veta allt om de.

Kramar Ylva

Jag var på en sån eftersom det ingick i våran utbildning.
De lärde väl ut och tipsade om hur man skulle bli en bra ledare, körde lite diskussioner etc. sen fick man i slutet som uppdrag att presentera sin klubb för alla...

Du utbildar dig till att undervisa ungdomar och att du ska arbeta av det innebär nog att du ska ha studiecirklar för ungdomarna (eftersom det är det som kursen inriktar sig på)...
Du kan nog hitta det mesta om ungdomsledarkurserna på SvRFs sida, jag gick kursen för 2-3 år sedan och tyckte den var jättebra!
Om du inte hittar någon mer info eller nån annan svarar mer om innehållet kan jag svara mer om det när jag kommer hem & kan kolla i pärmen!

Ok, eftersom ingen annan har svarat än så svarar jag igen!
Här kommer kursinnehållet som finns med på mitt kursintyg:

* Kurspresentation 1h
* Ridsportförbundet och klubben 1h
* Studiematerial och märken 2h
* SISU - Ridsportens studieförbund 1h
* Ledarskap 9h
* Hästkunskap 5,5h
* Aktivitetsplanering 2h
* Ungdomsverksamheten i klubben 2h
* Barn och ungdomars utveckling 3h
* Ridskolan som fritidsgård 2h
* Handikappverksamhet 1h
* Distriktets verksamhet 1h
* Föreningskunskap 3h
* Ungdomsverksamhet - distrikt/central 1,5h
* Verksamhetsplanering 2h
* Lokalt aktivitetstöd och andra bidrag 1h
* Friskvård 2h
* Redovisning av hemuppgifter 5h

Det låter jobbigt... Men jag har bestämt, JAG vill åka men jag ska kanske diskutera lite med min kära moder också :smirk:

Var det kul? intresant? Lär man sig mycket?

Kramar från Ylva

Jag gick ULK år 2000, och tyckte att det var nyttigt.
Förutom att man fick en hel del tips och råd, så fick man även en del nyttiga kontakter....
Jag hade göör-kul på kursen, vi var ett käckt gäng som gick den på samma gång.
Vi var (enligt kursledaren) äldre än genomsnittet, men jag tyckte det var bra. JU äldre, desto mer erfarenhet !
Ha det så kul på kursen !

bibban

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 133
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 915
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?