Ungdomars syn på porr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Idag så står det i vår tidning om undomars porrvanor och om mer sexualundervisning i gymnasiet.
http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=267185

Det som jag reflekterar över är att det uppenbarligen behövs mer sexualkunskap redan i högstadiet, varför ska man vänta till gymnasiet ?
Detta är tydligen olika på olika skolor för mina barn har fått en ganska bra information redan från årskurs 6 fram till årskurs 8.

Varför vågar inte föräldrar prata med sina barn om tex analsex ?
Varför är det så "skamligt" att prata sex med sina barn, eller ännu värre varför är det så svårt ?
Är det inte vår skyldighet som föräldrar att informera våra barn om varför man har sex, hur man bäst skyddar sig mot både sjukdomar och oönskade graviditeter ?
Är det "reklam" som ska informera våra döttrar om mensskydd ( tänker mest på dom små paketen som trillar in med div informationsböcker och prover) ?
Vad har vi för skyldigheter i vårt sk "öppna" samhälle att lära våra barn om sexualitet ?
 
Sv: Ungdomars syn på porr.

:( Hade velat att denna låg kvar på Senior då jag tycker att det inte är en riktad barnfråga, utan en fråga om information ang sex.
 
Sv: Ungdomars syn på porr.

Jadu...

jag har tonårsdöttrar som jag pratar sex med men inte helt detaljerat, däremot väldigt mycket om värderingar i samband med sex. Sånt som att ALDRIG göra ngt man inte verkligen känner att man vill göra för sin egen skull. ALDRIG göra ngt för att någon annan vill (och det gäller sannerligen inte bara sex).

De tycker självklart att jag moraliserar (och det gör jag nog) och att de kan fatta sina egna beslut - johodu...
 
Sv: Ungdomars syn på porr.

indian-charlie skrev:
Varför vågar inte föräldrar prata med sina barn om tex analsex ?
Varför är det så "skamligt" att prata sex med sina barn, eller ännu värre varför är det så svårt ?

Skulle vilja säga tvärtom. Som förälder skulle min mamma kunnat prata ohämmat om allt med mig men jag tyckte i tonåren att detta var vansinnigt pinsamt att diskutera med just henne. Däremot diskuterade vi ju det bland oss kompisar så vi var faktiskt väldigt upplysta och försiktiga.
 
Sv: Ungdomars syn på porr.

* Lite knapplån*

Visst finns det ett flertal som får information eller vad man nu vill kalla det för, men uppenbarligen så finns det också dom som aldrig berör ämnet sex, varför ?
Visst är det pinsamt att prata med sina föräldrar om sex men det borde ju vara en av de mer naturliga saker att prata om.
Man behöver inte gå in på exakta detaljer men det borde i vårt upplysta samhälle ( sägs ju vara det iallafall ) inte vara så svårt/pinsamt att prata om det som två ( eller fler )människor gör med varandra.
 
Sv: Ungdomars syn på porr.

Jag vet inte riktigt hur jag lärt mig allt om sex, utan det har nog bara sugits upp i förbigående av film, TV, porrfilm, tidningar, kompisar osv. Mina föräldrar pratade aldrig med mig om det hela åtminstone. Och jag har aldrig haft problem med att säga nej, eller bara göra sådant som jag vill. Men jag är ganska självständig, bestämd och envis också som person.

Jag har provat allt jag varit nyfiken på, och har gillat det mesta och valt bort några andra saker. Fast lite mer "avancerade" saker har bara provats med någon jag litar till 100% på, därför har min nuvarande sambo fått prova mycket på mig :D Nu har vi bara någon enstaka grej kvar att prova på, som jag är nyfiken på. Sen har jag nog testat allt som jag velat..

Med bebben i magen så lär det komma ganska naturligt, för både jag och sambon samt större delen av vår omgivning är väldigt öppna och frispråkiga gällande sex och allt runt det. Vissa kanske är lite för öppna till och med ;) För mig är det helt naturligt att prata om det ifall jag känner för att göra det, men man behöver ju inte skämma ut sitt barn kanske. Men att i lugn och ro från början prata om det hemma, och fastställa att barnet alltid kan komma med frågor osv. Det fungerar nog bäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp