unga foderhäsar

E

elin95

hej!
jag undrar om någon har varit med om att man tagit en unghäst på foder och att ägare sedan liksom utnyttjat en att utbilda hästen så att den blir mera värd eller? känns som att det kan hända:eek:

Sv: unga foderhäsar

Det kan säkert hända men man måste ju själv sätta gränsen för vad man är beredd att göra utan att få betalt.

Vi har en unghäst på foder i kontraktet står det inskrivet att om ägaren säljer hästen inom 6 månader efter att hästen lämnas tillbaks så får vi x % av köpesumman, dessutom har vi förköpsrätt till ett bestämt pris om ägaren vill sälja.

Ser det som att fodervärden bör vara medveten om det när denne tar på sig att bli fodervärd för en ung häst. Som nämnts kan man komma överens om ev. ersättning eller förköpsrätt. Lämpligt då med ett fastslaget pris innan fodervärdstidens ingång och självklart på skrivna avtal.

Det är väl inte alls konstigt om man får låna en lovande unghäst :confused:
Nu kommer jag aldrig låna ut häst igen utan ser till att jag har ston som kan betäckas om jag inte har möjlighet att rida. :grin:

Ja för det finns ju så många bra unghästutbildare som tar sig an foderhästar?
Det är väl inte precis så att man tror att man får en snäll gammal läromästare om man lånar en unghäst.

Känner man sig utnyttjad för att en häst går upp i värde får man nog faktiskt köpa häst själv.

Senast ändrad:

Jag har gjort det.Men då har jag också poängterat detta till fodervärden.Och det har inte varit några problem.

Jag lånade ut en unghäst för flera år sedan. Men vi gjorde så att vi skrev att ville hon köpa hästen så skulle hon betala vad den var värd när hon tog den som fodervärd. Hon skulle alltså inte behöva betala för hon utbildat hästen.

Bara en fråga om nu värdeökningen blivit av att hästen blivit mer utbildad och äldre borde tillfalla fodervärden. Skulle då värdeminskningen på en läromästare som blivit äldre under fodervärdens tid betalas till ägare :angel:

Fast frågan är ju snarare i hur många fall som hästen faktiskt utvecklats och utbildats riktigt bra av en erfaren ryttare då? Jag menar inte att alla fodervärdar är dåliga ryttare men det är inte ett sjukt vanligt fenomen. Visst blir hästen riden och erfaren men vill man få tillbaka en häst med bättre utbildning och ridning brukar man lämna iväg den på tillridning/utbildning hos någon som man betalar. Det är sällan en fodervärd (det är ändå lite mer vem som helst) lyckas göra ett så bra jobb att hästen mirakulöst skulle vara enormt mycket bättre och finare och stigit i pris.
Man behöver nog inte vara livrädd för det, det skulle inte jag vara fast jag lämnar inte ut hästar på foder hursomhaver. Det blir dock lite fel tänk när man tror att man kan göra underverk med var och varannan häst och bör få någon ersättning. Om ägaren till hästen t.ex. är gravid kanske det är bättre att låna ut hästen en period så den ska slippa stå och fodervärdar är ju ute efter att slippa inköpspriset sas.

Vill man inte att foderhästen ska öka i värde om man rider den får man väll ta en gammal pensionär som foderhäst.

En unghäst som utbildas ökar i värde, vill man som fodervärd "ändå" ha en unghäst så får man väll leva med det? Jag ser inte problemet.

Jag lånade en unghäst för många år sedan, då jag själv inte hade råd att köpa häst. Tanken var att jag så småningom skulle köpa honom, och vi skrev in det pris som gällde när jag tog hästen. Jag hade sedan hästen under ett år, red och tränade regelbundet, så visst utvecklades han. Samtidigt hade jag en kanonfin häst att rida. Nu blev han sjuk (fanns där redan när han kom till mig, vilket vi inte visste då) och fick åka hem igen, så det blev aldrig något köp, men det är ju en annan sak.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka