Ung skötare/medryttare. Ansvarsfråga.

S

Shakira84

Hej!

Har en ponnyvalack som står som sällskapsponny i ett annat stall än mitt egna. Jag betalar för ponnyns kostnader och sköter honom en dag i veckan.

Nu har det ringt en tjej som bor granne med stallet där ponnyn bor och hon vill bli skötare/medryttare på honom.
Detta vore ju såklart jättebra eftersom han enbart motioneras med sporadiska promenader nu, men jag blir fundersam pga flickans ålder.

Hon är 12 år gammal. tyvärr kan jag inte vara där varje gång och hålla koll på henne när hon rider, inte heller verkar hennes föräldrar vara intresserade. Tycker inte heller att jag kan lägga ansvaret på stallägarna.
Hur gör man? är en 12-åring kapabel till att ta hand om en 18-årig (men pigg!) A-ponny själv? Vågar man låta henne ta in och ut hästen ur hagen själv... Rida själv?

Hon är duktig ryttare, ridit i flera år och verkar ansvarstagande. Men VAR ligger det RIKTIGA ansvaret om något händer?
Hur hade du gjort? Hade hon fått sköta hästen eller inte?

Sv: Ung skötare/medryttare. Ansvarsfråga.

Det är svårt att säga hur man skulle göra. En del 12-åringar är jättemogna och tar bra ansvar, medans en del som är mycket äldre har mycket mindre ansvarskänsla.
jag skulle nog till att börja be att hon kom dit de dagar som du är där, så kan du se hur duktig tjejen är. Så kan du se om du vågar lämna över ansvaret till henne. Samtidigt så bör du ändå prata med hennes föräldrar så de tycker det är ok, för det är ju hos dem ansvaret skulle ligga ifall nåt skulle hända, även om de inte är där.
Men jag skulle ge henne en chans ifall det inte är nåt direkt som fått dig att känna att det aldrig skulle fungera.

LYcka till.

Om det är möjligt tycker jag att du ska ha som krav att hon inte rider ut ensam, det är ju egentligen aldrig bra, och speciellt inte när det gäller barn.
Jag har en elvaåring som rider min ena shettis och hon får bara rida utanför hagen och runt på gården om hon inte har sällskap. Det måste ju inte vara av en annan ryttare, det kan ju lika gärna vara av en förälder eller annan vuxen som går ut med hunden.

Annars tycker jag det funkar bra för henne även om saker blir lite tokiga ibland, hon vill så mycket och har väl inte alltid känsla för var gränserna går. Jag brukar få gå ut och bryta ibland när de hoppar för ofta eller så.
Men som Shampiz skrev, träffa henne och se hur hon verkar. ;)

Jag har en tinkerflicka, som gärna tar över.
Hennes skötare gör i princip samma saker som mig, rider osv. Hästen är helt enkelt "hennes" ca tre dagar i veckan.
Hon är elva, alltså 94:a.

Hon har skött hästen i ett och ett halvt år nu, har haft många andra skötare, det har inte funkat med en enda. Förutom denna.

Hon är väldigt ansvarsfull och klarar hästen bra. Hon rider själv, sköter själv osv.

Ansvaret har jag lagt på föräldrarna. Händer det någonting är det alltså de som är ansvariga, inte tjejen. Då får de välja om de ska vara med eller inte. Men jag litar på tjejen.
I början hade jag som krav att föräldrarna skulle vara med i stallet, när jag inte visste så mycket om skötaren, men nu är hon själv.

Jag tycker att det lät som en bra idé att låta tolvåringen börja som medryttare.
Jag tror säker att hon kan rida ut själv och så vidare, eftersom "min elvaåring" gör det, på min stora, envisa och dominanta tinker.
Men, jag ser faktiskt inte min skötare som en elvaåring, haha, för hon är så pass mogen för sin ålder.

eller så gör du så att i början så får hon bara rida då du finns tillgänglig, så märker du ju hur det går..

Låt henne prova några gånger när du är med. Om det går bra kan du ta kontakt med föräldrarna. Om de är införstådda och godkänner att hon rider din ponny så är det ok. Då tycker jag inte att du kan ställas till svars om flickan skadar sig. Då är det föräldrarnas ansvar, tycker jag.
Om däremot ponnyn blir skadad kan det ju bli knepigt. Men det blir det ju alltid om medryttare/skötare är inblandade. Men det är väl ägaren som till syvende och sist får betala vet.kostnader.
Norrland

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 281
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 787
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar