Ung herre med lösa tänder

skojskrot

Trådstartare
Har lagt märke till att min lilla hankatt Isac har börjat lukta väldigt illa i munnen och tänkte att det säkert beror på tandbyte så jag kikade lite och råkade putta till kindtänderna i överkäken på ena sidan..som lossade lite. Ni vet hur det blev när man hade mjölktänder och hade en som var lite lös men inte så lös att den trillar loss?
Nu till min fråga: Finns det något jag kan göra för att underlätta för honom nu under tandbytet?Mat? Något att han i munnen på honom typ antibakteriellt?

Sv: Ung herre med lösa tänder

hm.. tugg pinnar och sånt ? det kliar säkert en hel del (minns man ju hur det var själv..) så nått att tugga på borde väl vara trevligt :)

Tack för tipsen! Här ska det provas fram grejjer.
Som det ser ut nu så börjar de nya tänderna komma fram under de gamla ,ser lite ut som en hajmun;)
Ska se vad han säger om lite segt kött! men det ser ut att göras å ont när han äter? Ni vet när man hade en lös tand och så rörde den sig när man åt något?

Bekymra dig inte. Det där är helt normalt, din katt kommer tappa tänderna utan att du behöver göra nåt alls.

ser din herre oxå ut såhär?

phpk5hxqb.jpg

Vi har nämligen ingen ålder på våran.

Det där skulle jag visa upp för en veterinär. Det är inte meningen att både mjölktanden ska sitta kvar när den permanenta tanden är så stor. Är mjölktanden öht lös? Dessutom är ju tandköttet jättesvullet (men ser inte inflammerat ut...)

Så ser han inte ut! Det där hade jag tagit till veterinär!
I morse tappade han sista tanden som satt lös... den andra måste han ha tappat under kvällen igår!
Luktar inte alls riktigt lika illa i munnen nu men han äter just nu bara uppblött torrfoder...

Ena tanden är lite lös men inte den andra. Han luktar inte heller pyton i munnen men inte heller gott ;) Äter med god aptit och dricker, är full fart på honom hela dagarna. Han visar inget när jag känner på tänderna. Men han kanske är en "tuffing" mot min andra katt som tror hon ska dö bara man petar på henne om hon har minsta lilla pytte sår eller man ska ta bort en fästing ;)

Ibland lossnar inte mjölktänderna som de ska, och kan då tränga undan den permanenta tanden så den inte får plats att komma ner där den ska. Av den anledningen finns det ibland skäl att dra ut mjölktanden. Detta behöver du veterinärhjälp till.
Som katten ser ut i munnen, är inte normalt. Anser jag iaf.

visst är han en riktig bondkatt, men jag tror inte han är så inavlad att han har dubbla uppsättningar "huggisar". Ska ringa till vet. på måndag, även passa på då och knipsa kulorna på honom ;)

Det handlar inte om att de har dubbla uppsättningar tänder pga nån "felavling" utan att mjölktanden helt enkelt inte lossnar.
Men det var ju skönt att han tappade den iaf!

Det är inte ovanligt att det blir sådär. Två av mina tre hade så och tappade dem efter någon dag.

ja så länge de tappar den mjölktanden är det ju lugnt, det är när den inte lossnar det ställer till bekymmer. Då får den permanenta tanden inte plats att komma ner där den ska.

Det är dock inget jag skulle rusa till veterinären med om den inte satt länge eller katten hade problem/luktade illa.

Det där ser ju ut som en tumör av något slag, ta katten till veterinär.

Katten väntar på tand-fén just nu.
phpsr5ciy.jpg

Den andra tanden tappade han själv någonstans, den här lossna när jag skulle känna om den var lös. Efter någon dag börja han tugga konstigt och jag hittade 2 små antingen tand eller benbitar som satt vid kindtänderna på ena sidan, så jag pillade bort de och nu äter han normalt igen.

Liknande trådar

Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 951
Senast: Sol
·
Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Gnarpis
·
Katthälsa Ringde veterinären igår pga min katts öga som fått nån slags röd, grumlig hinna och fick tid redan igår kväll. När jag kom in kikade...
Svar
2
· Visningar
1 401
Senast: IvoryTower
·
Övr. Katt Precis som det låter... Igår kväll när Linus kom in och lade sig i soffan med oss som vanligt så drägglade han, MYCKET. Det bara...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur