Undvika återkommande carpit?

marypary

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som i höstas konstaterades ha knäledsinflammation (carpit) i båda fram, hon behanlades då mot detta och blev frisk och efter det satte jag igång henne efter ett 6-veckorsschema jag fick av veterinären, efter detta reds hon i stort sett som vanligt. Hon var igång i ca 3 månader innan vi märkte att något var fel och när vi åkte till veterinären med henne hade samma skada kommit tillbaka. Nu har hon behandlats och vilat och veterinären som var här i torsdags sa att hon nu är i stort sett frisk igen. Så nu ska jag alltså börja sätta igång henne igen, men är väldigt osäker på hur jag ska göra detta på bästa sätt, därför är alla tips och kunskaper välkomna! :)

Är hon sabelbent och med återkommande carpit, så är det nog inte troligt att ponnyn håller för någon hårdare ridning.

Sabelbenthet är ju inte så bra nej, men skönt med inga röntgenfynd. Men hur är skoningen och vad rids den på för underlag? Där är nog de områden du kan göra mest för att undvika återfall. Hur gammal är den?

Jag tänker att dubbelsidig problematik i fram låter som att det antagligen (bland annat) är rid/träningsrelaterat, särskilt när samma sak återkom efter att ha ridits "som vanligt" igen..
Så jag skulle ta hjälp av tränare/ET/liknande för att gå igenom hur jag rider, hur hästen rör sig, vad vi behöver träna på och vad vi ska undvika.

Åh tack för tipsen! Nej, hon kanske inte har de bästa förutsättningarna men vill försöka göra det bästa av situationen... Hovslagaren har provat med en annan sorts skor, som var "rundade" fram, så hoppas att det kan hjälpa lite.. Hon är 15 år, men importerad från Tyskland när hon var 8 och vet inte vad hon gjort innan dess, veterinären tyckte förra året att hon såg väldigt fräsch ut för sin ålder :)
Hur skulle ni gjort med underlag, varierat mycket, undvikit något speciellt underlag osv? :)

OM man gjort allt vad veterinären kan erbjuda så skulle jag rekommendera besök hos en erfaren alternativbehandlare.
Det kan finnas muskulära orsaker till ledproblematik. Jag har själv haft en treåring som hade dubbelsidiga hältor kotled+carpus som inte försvann trots behandling och lång vila (flera månader). Visade sig att hans bogblad satt för tight mot kroppen (enkelt beskrivet), med ett par akupukturnålar återfick han normal rörlighet och då försvann hältproblematiken också.
Han hade blivit utdömd där och då om jag inte anlitat alternativaren. Han är idag 9 år och lever ett bra liv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 259
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Jag har fått konstaterat att min häst sträckt sneda bukmuskeln (internal eller external abdominal oblique) för 6v sedan...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18