Lokkur

Trådstartare
När slutmäter man en islandshäst? Är de samma som på "Vanliga" hästar vid 8 år? Eller är de inte så noga med slutmätning? De är många som säger olika? Men ja vill gäran veta.. för min häst är 6 år, och vissa säger att de är vid 6 år.

Sv: undrar?

okej, kanske ingen som är så noga, eftersom man inte delar upp islandshästar i klasser på tävlingar.

Hmm ärligt talat är det inte många som slutmäter sina islänningar, men jag antar att om man gör det så är det samma som för ponnyer, efter att de fyllt åtta [ då utfärdas slutmätningintyg ]. Egentligen är det ju lite konstigt att man inte mäter sin häst [ inte jag heller, bara gissar att han är 140;) ] Kollar man på annonser med islandshästar så skriver dom flesta att hästen är ca si o så hög, så det tolkar jag som att inte många har mätt sina...

Man mäter väl bara ponnies för att ha dom under 148cm. Resten är stora hästar. Skulle man tävla med isisar i ponnyklasser får man väl mäta som dom. I isisvärlden är alla hästar stora!:banana:

jaa men de borde ju ändå vara samma för islandshästar tycker man ju, även om de inte klassas efter höjden. Men de är ialf efter 8 man slut mäter vanliga hästar? Då kan man ju göra de med sin islandshäst med, om man gärna vill veta=) För min är okcså nånstans vid 1.40

Jag vet inte hur hög min isl.häst är.
Och jag har aldrig hörttalas om slutmätning på islandhästar.

Lokkur skrev:
jaa men de borde ju ändå vara samma för islandshästar tycker man ju, även om de inte klassas efter höjden. Men de är ialf efter 8 man slut mäter vanliga hästar? Då kan man ju göra de med sin islandshäst med, om man gärna vill veta=) För min är okcså nånstans vid 1.40

När det gäller ponnyer så finns regler för slutmätning, för att de ska få tävla i ponnyklass. Mätning ska utföras av speciella personer och speciellt intyg ska skrivas ut. För andra hästar finns inte sådana regler, eftersom de inte klassas efter höjden.

Det finns ju däremot inget som hindrar att man mäter andra hästar - men det kan man göra själv, man behöver inte anlita speciell person. Men då pratar man inte om "slutmätning" eftersom man får mäta en häst hur många gånger man vill. På en ponny utfärdas bara ett slutmätningsintyg - man får inte mäta om den längre fram för ett nytt intyg. När det står i annonser att en häst har en viss höjd så har man i de flesta fall mätat själv med speciell måttstock, skulle jag tro. Jag har mätat mina islänningar med en sådan, de är 137 resp 139 cm.

Senast ändrad:

Mäter du då med en vanlig tumstock bara?
Vad är det för skillnad på det och att
"slutmäta" sin häst egentligen ?

Poplan skrev:
Mäter du då med en vanlig tumstock bara?
Vad är det för skillnad på det och att
"slutmäta" sin häst egentligen ?

Det finns speciella mätstockar man kan använda om man vill att det ska bli så exakt som möjligt. Det är som en vanlig tumstock som man sätter mot golvet vid hästen. Sedan finns en "pinne" som man lägger mot manken och på denna pinne finns (förhoppningsvis) ett litet vattenpass så att man kan se att man håller den helt rak. Hästen ska stå på ett plant underlag och stå på alla fyra benen. Man drar bort 1 cm om hästen har skor på sig - har den broddar drar man även bort för dem.

Man kan förståss "konstruera" en egen mätstock genom att ha en vanlig tumstock kombinerad med ett vattenpass. Eller så kan man "höfta".

Fast när de slutmäter ponnyer måste det vara speciella, godkända, personer som mäter enligt noggranna anvisninar, jfr identitetskontrollanterna man måste anlita när man ska skaffa hästpass. När dessa personer mätt ponnyn utfärdar de ett slutmätningsintyg där ponnyns höjd är fastslagen en gång för alla. Utifrån detta avgörs vilka klasser ponnyn får tävla i. En ponny får bara slutmätas en gång för ett sådant intyg - det är därför det heter slutmätning.

Jaha, okej. Jag tror jag bara mäter med en vanlig tumstock när jag ska mäta min häst, för jag har inte ens en aning om hur hög han är ;)

Nej någon slutmätning finns inte, rasen har en benägenhet att växa länge. Vid 5 år var min madame 136 cm över havet, 2 år senare uppmätte hon knappa 140 cm över havet.

Nu har jag en avkomma efter samma madame, han går nu in på sitt tredje år i sommar. Idag som 2½ år mäter han ca 135-136 cm, så jag undrar hur stor han kan bli? Men han blir som tur är inte så liten som jag befarade från början.:angel:

De är väl vid 8 års åldern gissar ja? som på andra hästar! klart dom kan få mer muskler ju över ryggen osv. så ja vet inte:P hehe

de gör alltså inte de? Men vid 8 har dom väl för de mesta växt helt färdigt? för musklerna växer och minskar ju hela tiden.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
949
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2