Underverket! *bilder*

Sophia_

Trådstartare
Fem små kattungar, en dödfödd, kom på lördag förmiddag. :)
Självklart hade katten tajmat in nedkomsten till den enda dagen på hela månaden då jag var bortrest, så mamma fick agera barnmorska men även brutal mördare, eftersom vi valde att ta bort alla ungar utom en så fort som möjligt.

Men en liten skrutt finns kvar nu, en riktigt söt en, som ni ser! :love:

DSC07986.jpg

DSC07988.jpg

DSC07989.jpg

En fråga, eftersom jag aldrig haft kattungar förut, hur länge är det nromalt att mamman lämnar ungarna? Hon kan ibland vara borta en halvtimme och verkar inte oroa sig. Ungen kravlar runt för sig själv i lådan men piper inte.

Sv: Underverket! *bilder*

Och varför döda alla utom en kattunge? Vill man inte ha kattungar så får man fan sterilisera eller ge honan p-piller, då slipper ni oönskade katter. Usch vilka människor det finns!!

Och varför döda alla utom en kattunge? Vill man inte ha kattungar så får man fan sterilisera eller ge honan p-piller, då slipper ni oönskade katter. Usch vilka människor det finns!!

Tänk att jag förstod att det skulle bli sådana här påhopp.
Honan är en herrelös katt som bott i mitt stall i alla år. Ingen har tagit ansvar för henne innan jag flyttade dit. Jag visste inte ens att det var en hona förrän hon blivit tjock om magen, då tog jag hem henne för att låta henne föda där det är varmt och torrt. Och för att inte kattungarna ska bli vildkatter som blir påkörda eller liknande.

Jag ska sterilisera henne när ungen blivit lite äldre, och även ungen ska kastreras så snart det är mölijgt.

Det är en vanlig bondkatt korsad med någon annan vanlig bondkatt, och här omkring finns så mycket katter att det kommer vara svårt att hitta ett hem ens åt den enda ungen som är kvar. Därför valde vi att ta bort dem medan de fortfarande är små och inte så medvetna, stället för att de ska hinna bli vuxna innan vi tvingas ta bort dem.
Jag har heller ingen möjlighet att ha fem vuxna katter i min lägenhet.

Att honan lämnar kattungarna 30-40 minuter är inget konstigt men eftersom du bara har en kattunge måste du se till att den har det tillräckligt varmt (är de flera lägger de sig i en hög och håller värmen tillsammans). En värmedyna är att rekommendera. Kattungen måste dock ha möjlighet att krypa bort från värmekällan så att den inte blir för varm och uttorkad.

En kattunge kan även få mamma katt att tappa intresset (ett skäl till varför det hade varit bättre att behålla iaf två stycken), hon kan helt enkelt välja att börja strunta i kattungen och då får ni mycket jobb med kattungen.

Men varför lämna bara en, det fattar jag inte.

sen tycker jag inte det är sa konstigt att du far pahopp, med tanke pa hur du skrev.

Men varför lämna bara en, det fattar jag inte.

sen tycker jag inte det är sa konstigt att du far pahopp, med tanke pa hur du skrev.

Hur många skulle jag lämnat då? :confused:

Ok, medger att det var kanske lite grovt skrivet. Men jag tycker faktiskt att det är mer humant att ta bort oönskade kattungar än att göra som vissa, släppa ut dem när de blivit äldre och hoppas att dom klarar sig. :smirk:

Att honan lämnar kattungarna 30-40 minuter är inget konstigt men eftersom du bara har en kattunge måste du se till att den har det tillräckligt varmt (är de flera lägger de sig i en hög och håller värmen tillsammans). En värmedyna är att rekommendera. Kattungen måste dock ha möjlighet att krypa bort från värmekällan så att den inte blir för varm och uttorkad.

En kattunge kan även få mamma katt att tappa intresset (ett skäl till varför det hade varit bättre att behålla iaf två stycken), hon kan helt enkelt välja att börja strunta i kattungen och då får ni mycket jobb med kattungen.

Ok, då vet jag, tack. Har en värmedyna som jag ska lägga in åt den idag.

Hur många skulle jag lämnat då? :confused:

Ok, medger att det var kanske lite grovt skrivet. Men jag tycker faktiskt att det är mer humant att ta bort oönskade kattungar än att göra som vissa, släppa ut dem när de blivit äldre och hoppas att dom klarar sig. :smirk:

:crazy: Får privatpersoner verkligen avliva husdjur:confused: Jag trodde det måste vara en veterinär!

Citat ur LSFS 1990:14 Saknr L24
Paragraf 6: Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget skall utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
Paragraf 2: Den som skall utföra avlivningen skall vara väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärder företas med kroppen.

Finns ju till exempel jägare som skjuter sina hundar när de är gamla och dåliga istället för att ta dem till veterinären och det är helt lagligt. Hittar det inte just nu, men har för mig att just det om jägare har att göra med att djuren är ens egen ägodel eller något sånt.. och då får man göra det.
Edit: står lite i paragraf 5 i samma föreskrift.

Senast ändrad:

Fast det tycker jag är okej. Istället för att släppa med hunden till veterinären för att avliva den, då vissa blir stressade och vet i förväg vad som väntas. Om det är en jakthund som jagat i hela sitt liv, varit i skog och mark i stort sett varje dag så tycker jag det låter okej att skjuta hunden när den strövar runt i skogen, utan den blekaste anning om vad som väntas. Det låter nog värre än vad det är. Även om jag själv kulle ha svårt att göra så så vet jag en del jägare som gått till väga på det sättet. Sen är det självklart skillnad på om man skulle stå framför hunden och sikta på den när den är medveten om detta, det är ju mer som en avrättning.

Ja precis så tycker jag också. Det är helt ok!

Kan ju lika gärna länka till författningen, men jag brukar vara lat och aldrig läsa länkarna så jag skriver det här också.
Ska man skuta hunden (eller katten då kanske) så ska man sikta mot bakhuvudet och vara inom tre meters avstånd.
Så på så sätt slipper man ju stå och sikta på hunden så att den är medveten om det.
Jag skulle nog aldrig ha mod att göra nått sånt. Men träffar man rätt så är det ju snabbt och smärtfritt för hunden iallafall!
Man gör ju på typ samma sätt med hästar hos vet...

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff121665/LSFS_1990_014.pdf

Senast ändrad:

Citat ur LSFS 1990:14 Saknr L24
Paragraf 6: Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget skall utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
Paragraf 2: Den som skall utföra avlivningen skall vara väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärder företas med kroppen.

Finns ju till exempel jägare som skjuter sina hundar när de är gamla och dåliga istället för att ta dem till veterinären och det är helt lagligt. Hittar det inte just nu, men har för mig att just det om jägare har att göra med att djuren är ens egen ägodel eller något sånt.. och då får man göra det.
Edit: står lite i paragraf 5 i samma föreskrift.

Aha! men hur många är egentligen "väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden"...:crazy:
Har läst nånstans för länge sen att avlivning ska göras av vet. (med ev. undantag för jakthundar och kattungar/hundvalpar). Om det beror på att djuret är ens ägodel skulle ju vilken djurägare som helst få avliva sina djur :confused:

Nä precis, det är ju lite luddigt och jag tror väldigt många avlivar kattungar lite hit och dit... Iallafall oönskade huskattungar...
Personligen tycker jag att det vore bäst om bara vet och duktiga jägare fick avliva djur, men det är ju i många fall inte möjligt... Det är nog inte många som har lust att ta ett gäng nyfödda kattungar och åka till veterinären och avliva dem, tyvärr...

(Till alla; håll er till tråden som inte alls handlade om olika avlivningsmetoder!!)

Grattis till bebisen, vilken ovanlig färg på mamman!!

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
18 122
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar