Understimulerade?

Mirabell

Trådstartare
Hallå!

Jag har 2 stycken underbara flickor på ca 9 månader.
Har en del leksaker till dom men ändå så river dom järnet, har nog inte en hel grej kvar. Den ena biter på ALLT.... nu har tapeten i sovrummet rykt med pga att det var en liten bit som var borta från början och därunder var det vitt, nu är en ännu större bit borta.... Hur ser dom allt???! :S Samt "klistermärkena" på tapeten jag satt dit älskar dom att dra av å bita på... det är ju inte änns något som "sticker" ut.... Je leker ju med dom , men kanske inte tillräckligt.. måste jag va uppe på natten då dom röjjer som mest?

Det är innekatter... bor ju hgst upp å "vill" inet ha dom som utekatter.... vad trorni.. är det kört för mig å ha dom små liven. Dom e ju så underbara å mysiga...

Sv: Understimulerade?

Sysselsätt den psykiskt. Bara lek räcker inte för alla katter, de behöver klura lite också.

Eller också är de bara kattungar som gillar att rasa av sig. De blir nog lugnare när de blir äldre :)

Kastrera dem så kanske dem blir lugnare - annars kan du gömma kattgodis i toarullar och knögla ihop så får de leta efter dem.

någon som vet något bra kattgodis som dom bli tokiga av, elle rkanske en sån där plastgrej...? som man hälle ri godis i :S?

Vi fick av bekanta en slags tub i tyg till katterna att springa genom och gömma sig i, kanske kan vara något för dina busfrön?! Den är ungefär 1,5 m lång och våra har hur kul som helst med den och kan hålla på och busa i timmar. Annars tror jag också på något de kan klura med. Jag har lagt vanligt torrfoder i en gummiboll som där är ett litet hål i, också poppis hemma hos oss.

Vi fick av bekanta en slags tub i tyg till katterna att springa genom och gömma sig i, kanske kan vara något för dina busfrön?! Den är ungefär 1,5 m lång och våra har hur kul som helst med den och kan hålla på och busa i timmar. Annars tror jag också på något de kan klura med. Jag har lagt vanligt torrfoder i en gummiboll som där är ett litet hål i, också poppis hemma hos oss.

Är det en tunnel du menar? En sån har jag till mina och det är få saker dom tycker är så roligt som att kuta igenom den och anfalla varandra:D

TS. Bara för att dom har leksaker så är dom inte aktiverade, byt ut leksakerna mot nya ofta, lek med dom aktivt själv (t.ex. apport eller leksak på fiskespö, laserpekare mm) och se till så dom har egna saker att förstöra. Rejäla klätterträd är populära.

Man kan även bygga "lekplats" av kartonger som man skär ut hål i och tejpar ihop. Håller förståss inte lika länge som en tunnel men lika kul. Tror också det blir roligare för katterna när man bygger nytt emellanåt. Så snyggt blir det väl inte...

Fler tips: papperskasse, talgboll utanför fönstret, katt-dvd med insekter och fåglar, flörtkula, tablettask fylld med kattgodis, gömma godis och leka sök, hänga upp saker i resårband (lek under uppsikt).

Finns en uppsjö med kattleksaker att köpa, men ofta är de inte så kul som man hoppats och finns mycket man kan hitta på själv.

En köpesak som är favvo härhemma, är en råtta som kvittrar som en fågel när man petar på den.:banana:

Här är det bara "aktivitetsleksaker" som går hem, dvs vippa, laserpekare, apport av gosedjur, gömda godisar (för det hungriga hankastraten) mm. Allt som involverar matte är kul, även om det innebär att matte inte får något annat gjort :devil:

Vippa glömde jag, popläraste leksaken härhemma. Har både köpta och hemmagjorda, av påskfjädrar, snören och pälsbitar.

Men laserpekare är ingen hit... De vuxna katterna tycker det är meningslöst, antar jag, eftersom det inte finns nåt att fånga.

Två av katterna gillar apport. Inte alls svårt att lära dem, bara kasta en sak och sedan ropa på kissen när den tar grejen i munnen. Lilla Samsa lärde sig på tre försök! Sitt kan hon också, men inte blivit några fler trick. Vacker tass, som hennes kullbror lärde sig vid 10 veckor, har jag inte fått henne att fatta. Det är ju ett slags aktivering det med, att lära trick, bara de tycker det är roligt själva.

Liknande trådar

Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 857
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar