undersökning på galopphästar i england

bigganl

Trådstartare
Jag hörde igår om en undersökning som en veterinär har gjort på fullblodsgaloppörer i england. Det som undersöktes var hur de reagerade på att snabbjobbas och därmed svettas rejält och att efter detta släppas ut i hage. Undersökningen visade att ner till -5 grader mådde hästarna bättre och torkade snabbare när de släpptes ut helt utan täcken. Det visade sig att hästarna inte kunde, på ett normalt sätt, avge den värme som behövdes för att huden skulle torka när de fick täcken på sig. Detta lät i mina öron som en väldigt intressant undersökning som jag skulle vilja läsa. Inte bara få återberättad.
Är det någon som känner till den och vet vart man kan få tag på den/läsa den?

Sv: undersökning på galopphästar i england

Jag skulle också vilja läsa mera om omständigheterna, tex hade man duschat dem (som man brukar när de svettats så mycket) eller släppte man utan att göra något mera, vad för underlag osv?
Hästar som svettats eller är blöta brukar ju rulla ganska rejält och gnugga pälsen, då kan uinderlaget de går på ha betydelse, tänker jag. Sen rör sig dessa hästar troligen en del och håller värmen medan andra som inte är så vältränade och pigga kanske står still o lider:confused:

Jag vet inte, bara mina egna spekulationer. Men vore intressant att läsa hela.

Ja det är ju detaljerna jag också vill läsa. Det blir för luddigt annars. Undersökningen i sig verkar intressant eftersom det är något som många hästägare ofta funderar på. Just detta att släppa ut en svettig häst är man (även jag) väldigt restriktiv med. (kanske helt i onödan?) Därför skulle jag uppskatta mera detaljer i detta forskningsprojekt.

Puttar upp.
Är det ingen som vet vart undersökningen finns? Är det någon som läst den eller hört talas om den?

Jag har sökt bland forskningsartiklar men inte lyckats hitta något. Vet någon nåt mer om den? När den gjordes, vilket universitet, var den publicerades, titel eller vad som helst...

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Hästhantering Ibland blir jag inte klok på våra kära 4 benta. Min nya häst kom för 3 veckor sedan. Det visade sig att hon var dräktig och ska föla i...
2
Svar
24
· Visningar
3 606
Senast: MaRomer
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka