Underrätta trådskapare vid radering av trdå?

C

CeciliaW

I tråden Ibland blir jag så ARG..skriver mandalaki, som är moderator, att hon ibland irriteras över att folk inte förrstår varför deras trådar blir raderade och därför startar en ny tråd med exakt samma ämne.

Jag tycker själv att det finns en mycket enkel lösning på detta "problem", som dessutom är rutin på många andra forum.

Varför inte göra det till rutin att moderatorerna PM:ar trådskaparen när en tråd raderas, och förklarar varför? Det gör ju att man som trådskapare förstår vilket misstag man begått och därmed kan undvika att göra samma misstag igen.

När en tråd bara försvinner utan den minsta förklaring så är det väl inte så konstigt om trådskaparen inte förstår eller undrar varför tråden raderades?

Bara ett tips!

Sv: Underrätta trådskapare vid radering av trdå?

Precis detta har jag också försökt påpeka, blir antingen ignorerad, eller avsnäst varje gång. :mad:
Jag hade som ett annat föslag att moderatorn kanske kunde låsa tråden med en kommentar, på så sätt kan andra på forumet lära sig vilka trådar som inte är okej också.

Får väl se vad det blir denna gång.

Jag är inte moderator och har inte varit moderator sen augusti månad. Då jag var moderator PM:ade jag i 9,5 fall av tio när jag tagit bort en tråd.

Tråden du länkar till tar jag inte på 100 procent allvar och det trodde jag inte nån annan gjorde heller. Du hade kunnat skapa den här tråden utan utgångspunkt från mitt skämtsamt "irriterade" inlägg.

Jag undrar jag.... hur mycket tid får en moderator lägga på att pm-växla med användare som de skickat en förklaring till som svarar: "Men jag tycker inte att tråden borde tagits bort för att xxx..."?

Måste bara klargöra att jag inte hade arg-tråden som utgångspunkt för mitt inlägg. Det borde som någon nämnde, finnas en rutin för trådradering (antingen PM, eller låsning), eller?

Jane_Done skrev:
Jag undrar jag.... hur mycket tid får en moderator lägga på att pm-växla med användare som de skickat en förklaring till som svarar: "Men jag tycker inte att tråden borde tagits bort för att xxx..."?

Då har de ju inte läst forumets regler, det står tydligt att moderatorerna får ta bort vad de vill på vilka grunder som helst.. ;)
Så sådana frågor borde moderatorerna inte behöva svara på? Och de lär väl dyka upp oavsett om de berättar att de tagit bort tråden eller inte..?

quila skrev:
Det borde som någon nämnde, finnas en rutin för trådradering (antingen PM, eller låsning), eller?

Tja, jag tycker att moderator oftast ska PM:a trådskapare vars trådar ryker. Jag är inte moderator, detta är min personliga åsikt.

Däremot tycker jag inte att det behövs PM om samma användare som tidigare fått PM om exempelvis hemsidesreklam fortsätter lägga in länkar som raderas.

En trådskapare som inte får nåt PM bör själv PM:a moderator. Hon ska inte hojta om att hon inte fått PM om hon själv inte orkar skicka ett.

Oops, förlåt mitt misstag - såg helt enkelt inte ditt "före detta" utan såg bara att det stod moderator. Ber om ursäkt.

Mandalaki, jag förstår ditt resonemang om att man inte ska behöva PM:a två gånger. Kanske går det att göra någon form av justering av systemet så att det automatiskt kommer upp en ruta där man skriver meddelande till trådskaparen när ett inlägg raderas?

Hursomhelst, ber om ursäkt att jag trodde du var moderator.

Ja, men som det ser ut idag (rätta mig om jag har fel), så finns det inga riktlinjer för hur borttagande av tråd ska gå till, moderatorerna PMar om de orkar och känner för. Jag har aldrig blivit PMad när någon av mina trådar tagits bort.. kalla mig korkad, men jag har inte fattat varför de försvunnit (nu vet jag ju, men när de försvann visste jag inte).

Och en helt annan fråga, varför står det att du är moderator om du inte är det? Är det något gammalt som hänger kvar?
Edit: syftar till den gröna texten..!

mandalaki skrev:
Tråden du länkar till tar jag inte på 100 procent allvar och det trodde jag inte nån annan gjorde heller. Du hade kunnat skapa den här tråden utan utgångspunkt från mitt skämtsamt "irriterade" inlägg.

Nej, jag tog inte tråden på 100% allvar heller :) Men den fick mig att fundera, varför jag utgick från den - vilket jag nu inser var dumt.

Sakfrågan där däremot aktuell :)

Jag har faktiskt ingen aning om varför min senaste tråd är borttagen.. jag har inte skrivit ut några namn eller beskyllt någon speciell..
ingenting på bilderna avslöjar en speciell plats och inga "förbjudna" ord har kommit upp i tråden..
jag är skitnoga med att inte ens hänvisa om det är en valack eller ett sto jag pratar om..

och nu har jag slängt ut en tråd och frågar moderator m varför tråden är borttagen då jag inte blivit informerad..

och i reglerna hittade jag inget som stämmer in på det jag skrev om..

Jag håller med om att man som moderator bör skicka ett PM och förklara varför de tar bort trådar men ibland orkar/hinner man inte, tänker att man ska göra det senare men glömmer det eller tycker helt enkelt att det är så självklart att man inte behöver förklara. Om du undrar över varför en tråd är borttagen så kan du ju själv skicka ett PM och fråga, då är jag ganska säker på att du får svar fort.

Fast man vet ju aldrig riktigt vem man ska fråga, inte jag iaf.

Men kan det inte ordnas, om vi ber gunnar lite snällt. Att när ni tar bort en tråd så skickas det atomatiskt ett PM till trådskaparen där ni moderatorer har en lista på alternativen på varför tråden blev borttagen (alltså bara att klicka i) och så finns det en som heter övrigt där man kan skriva i anledningen i. Då blir det ju mycket enklare än om man ska skicka ett PM själv å skriva varje gång.

Med över 5000 inlägg borde man nog förstå att man inte kan lägga ut bilder på andras häst i det sammanhang som nu var aktuellt, om du inte tror att någon skulle känna igen detta så hade du faktiskt fel. Trots alla dina försiktighetsåtgärder, finns det alltid någon som kommer att upptäcka vad eller vem det handlar om.

Min fråga till dig är, hur skulle du själv reagera om någon i smyg hade plåtat din häst och sen gått ut på bukefalos med detta.

tråden var mer om hur JAG kände mig skyldig till det.. inte att någon missköter hästar..

och visst finns chansen att någon annan vet om att häst X på ridskola Y har sår just där och listar ut att det är samma.. men jag hade redan skrivit att det är elevernas fel som inte tittar innan dom sadlar, det ironiska är att det sitter en visiteringslista en meter ifrån denna hästs box.. men ingen har ändå tittat..

och jäg känner mig fortfarande skyldigt för att jag inte kollade upp hästen och tog av all utrustning och tittade ändå bara för att vara 100% säker på att hästen är fräsch..

Tulip skrev:
Jag håller med om att man som moderator bör skicka ett PM och förklara varför de tar bort trådar men ibland orkar/hinner man inte, tänker att man ska göra det senare men glömmer det eller tycker helt enkelt att det är så självklart att man inte behöver förklara. Om du undrar över varför en tråd är borttagen så kan du ju själv skicka ett PM och fråga, då är jag ganska säker på att du får svar fort.
vissa forum har fler än en moderator, vem ska man fråga då?

moonlightgarden skrev:
Fast man vet ju aldrig riktigt vem man ska fråga, inte jag iaf.

Det står ju längst ner på varje forum!

B_B: Har du två moderatorer på ett forum kan du ju lämpligen skicka till båda. Skriv ett pm och adressera till båda. Det kan rimligen inte vara omöjligt att genomföra.

Skriv hellre Beastie om du vill förkorta är du snäll :)

jo det kan jag ju göra.. tänkte mest på att det kanske är flera moderatorer får en massa PM som inte är riktade till dom = mer jobb.. och det är kanske jobbigt?

Garanterat inte mer jobb än att sitta och hantera "vart tog tråden vägen"-trådar.

okai.. ska tänka på det nästa gång jag börjar funder (inte bara över mina egna trådar dvs)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 885
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama