Underlivet låter

bergstopp

Trådstartare
detta är ju så pinsamt och jobbigt så jag vet inte vad. men samtidigt vill jag veta om fler haft så och vad man kan göra.
jag födde barn för 1 år sedan och efter att allt läkt ihop som det skulle (bm sa att allt såg bra ut på efterkontrollen) så uppstår ett ljud varje gång jag tex tar ett stort kliv åt sidan eller på något vis "särar på benen" mer.
det är som ett klickande ljud, eller klafsande (fy vad äckligt det låter men vet inte hur jag ska förklara). liknande som om man drar ut kinden tills det kommer luft mellan, om ni förstår?
jag hatar det och skäms, är rädd att det ska höras. har inte ens kunnat berätta det för personer som jag annars berättar allt för.
vad kan det bero på? och vad kan man göra?

detta är ju så pinsamt och jobbigt så jag vet inte vad. men samtidigt vill jag veta om fler haft så och vad man kan göra.
jag födde barn för 1 år sedan och efter att allt läkt ihop som det skulle (bm sa att allt såg bra ut på efterkontrollen) så uppstår ett ljud varje gång jag tex tar ett stort kliv åt sidan eller på något vis "särar på benen" mer.
det är som ett klickande ljud, eller klafsande (fy vad äckligt det låter men vet inte hur jag ska förklara). liknande som om man drar ut kinden tills det kommer luft mellan, om ni förstår?
jag hatar det och skäms, är rädd att det ska höras. har inte ens kunnat berätta det för personer som jag annars berättar allt för.
Ta upp det med din barnmorska, förstår att det är jobbigt men ack så viktigt! Man måste prata om besvär efter förlossningen, det är inget man ska behöva skämmas för. Alltför många lider i tysthet.. Styrkekramar! :heart

Du besiktigar musen hos en gynekolog och beskriver problemet.

Då är vi två. Har funderat på att skriva en likadan tråd själv. Har varit på gynkollar (iof inte frågat specifikt om detta) och allt är ok. Märkte mitt problem när vi var på badhuset, att det kluckade när jag steg upp ur vattnet. Kändes som jag fått in vatten i slidan som kluckar ut:o har bara tänkt att det är vanligt. Nån annan som vågar erkänna?

Du behöver inte bara knipträna då? Om bäckenbotten är svag? Har själv aldrig upplevt det men jag har bara fött med kejsarsnitt så det är väl därför. Om man googlar kluckande underliv så verkar du inte ensam. Jag hade gått till gyn om det var jag.

Då är vi två. Har funderat på att skriva en likadan tråd själv. Har varit på gynkollar (iof inte frågat specifikt om detta) och allt är ok. Märkte mitt problem när vi var på badhuset, att det kluckade när jag steg upp ur vattnet. Kändes som jag fått in vatten i slidan som kluckar ut:o har bara tänkt att det är vanligt. Nån annan som vågar erkänna?

Har du fått krysta på kontrollerna?

Jag!

Svarar både ts och dig:
Kommer dock ej ihåg hur länge det va så innan det försvann men kommer ihåg under babysimmet (började när han va 6-8 månader)att mycket vatten gärna letade sig upp i underlivet. Idag är jag som innan förlossningen och hör aldrig några ljud där ifrån. Tror det tar ett tag att bli återställd men be om en extra kontroll? (Och knipträna/ bäckenbottenträning) :)

Nej! Jag nämde inte ens detta. Har inga problem av detta,bara tänkt att det säkert lätt blir så efter förlossning. Ska googla kluckande underliv. Och träna mer kniip!

Om man inte "testar" funktionen på plats med gynekologen så kan det se helt normalt ut fastän det inte är det.

Prata med BM om du är orolig.

Jag upplever det ibland när jag sitter på huk. För min del tror jag det mest handlar om att underlivet inte ser ut som innan. Efter vaginal födsel är oftast slidmynningen mer öppen, jag upplever att det är pga det som ljudet uppstår.

Du behöver inte bara knipträna då? Om bäckenbotten är svag? Har själv aldrig upplevt det men jag har bara fött med kejsarsnitt så det är väl därför. Om man googlar kluckande underliv så verkar du inte ensam. Jag hade gått till gyn om det var jag.

alltså, när jag fick knipa om bm's finger på efterkontrollen sa hon att jag var stark "oj, ja det märks att du rider", sa hon tillochmed.
Så det borde ju vara som @Energi säger, att själv slidmynningen är mer öppen.
Jag hoppas bara att det ändrar sig, jag vill ju inte gå och klucka resten av livet :arghh:

Vad skönt att inte vara ensam!!:bow:

Om man inte "testar" funktionen på plats med gynekologen så kan det se helt normalt ut fastän det inte är det.
Jo på efterkollen fick jag krysta och knipa. Sa då att jag måste träna. Nu efteråt då jag märkt problemet har jag inte gjort detta hos gyn. Var dock inte där i detta ärende.

@bergstopp det är säkert vanligare än vi tror. Bara inget man pratar om vid fikat;) tur buke finns:bump:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
3 131
Senast: gråvarg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar