underligt beteende?

A

AtletShipping

är en häst i stallet som jag haft bra kontakt med innan men har inte tid för henne nu mer.
Kom väldigt bra överens vilket är ovanligt för hennes sida då hon är väldigt speciell.
Vem som helst kan inte bara ta henne i hagen, vem som helst kan inte bara klappa henne hur som helst, vem som helst får inte rör hennes huvud då får hon panik, vem som helst kan inte bara göra iordning henne i gången, vem som helst kan inte ta in henne och hålla på med henne själv i stallet osv
Men jag kunde ALLT med henne och hon är himla gosig när man känner henne och hon kan stå med huvudet i ens famn i timmar och bara mysa. Hon är en riktig myshäst om man får lära känne henne.
Hon är tex VÄLDIGT huvudskygg speciellt mot folk hon inte känner och av män blir hon alladeles skakig.
Men jag kunde tom klippa henne i nacken!! Utan att hon brydde sig, när sedan min kille kom och skulle rykta henne försiktigt i huvet reste hon sig och blev inte lugn förrän hon kom lös!

Men nu till saken!
Jag har utsläpp fasta dagar i stallet, och när jag ska ta ut just detta sto står hon snällt och lyckligt och väntar, men nu har hon börjat med att vända rumpan till så fort man går in i boxen, inte av aggressivhet utan det ser mer ut som ett av hennes "trick" för det ser lixom ut som hon vill lura en lite men jag är inte säker för jag har "tappat kontakten" med henne men inte förtroendet eftersom jag kan fortfarande tex hålla på med hennes huvud vilket är tecken från hennes sida att hon litar på en..
Om man sedan inte är snabb nog att säga till henne när hon vänder till rumpan så lyfter hon ena bakbenet och hotar, men sparkar aldrig än så länge.
Det är inte bara mig hon har börjat göra så mot utom i princip mot de flesta när man ska gå in i boxen men BARA när man ska ta ut henne på morgonen, om man tex går in i boxen på kvällen efter insläpp eller vid kvällsmat tittar hon bara nyfiket på en.
Hon har ALDRIG gjort så här innan, visst kan hon ha olika tricks och fuffens för sig mot främmande folk men inte så här och jag känner ju henne!
När man då säger till henne direkt när hon vänt rumpan till, vänder hon sig snabbt och är glad som inget hänt och otålig och vill ut.
SKa kanske nämna att hon är dräktig (dock inte högdräktig), det kanske har med saken att göra?

Varför gör hon så här? ÄR det bara nåt hon fått för sig för att kolla om hon kan skrämmas? För att se var hon har alla nu eller?
För det är inte bara mig hon gör så med.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: underligt beteende?

När man då säger till henne direkt vänder hon sig snabbt och är glad som inget hänt men otålig.
SKa kanske nämna att hon är dräktig (dock inte högdräktig), det kanske har med saken att göra?

För det första låter det som en "enmanshäst". Det är ju bara att acceptera och var glad över att hon valde ut dig. Däremot så är hon säkert jättebesviken över att du inte har haft tid. Jag vill inte ge dig dåligt samvete för jag vet hur det är, men det tar våra havremopeder inte särskilt mkt hänsyn till...

Det där med att hon slutar tjura direkt man säger till henne och vänder sig om låter som ett väldigt klent hot tycker jag. Snarare skulle jag säga att det kanske är hormonerna som spelar. Du vet väl hur gravida människor kan bli :-) Det kanske går över av sig självt, ge henne lite tid tycker jag.

MVH Helena

¨Dräktiga ston ;) De kan bli lite hur som i humöret när hormonerna svallar. Riktiga ragator kan bli små kelsjuka lamm, och små kelsjuka lamm kan bli riktiga ragator. Man vet aldrig innan helt enkelt. Så jag skulle tro att du hars varet id räktigheten, även om de inte är högdräktiga så sprattlar hormonerna.

Unghästens mamma var som natt och dag i vissa avseenden dräktig och odräktig. Alltid trevlig att ha att göra med, men odräktig tyckte hon INTE om min valack. Dräktig så ÄLSKADE hon honom över allt annat.

Så det var inga som helst problem att veta att hon tagit sig efter betäckning. 10 dagar efter betäckning blev hon störtkär i valacken igen, och ultraljud en vecka senare bekräftade att hon var dräktig. Och hon var kääär tills hon åkte hem, dräktig i fjärde månaden. =)

En bekant har ett sto som är HEMSK att ha att göra med odräktig och som är en riktig 'pissmärr'. Dräktig är hon ett litet gull i alla lägen och hur trevlig som helst. En annan bekant har en häst som är väldigt trevlig dräktig men drabbas av totalt storhetsvansinne dräktig och ska ta över hela världen med våld och blir otroligt grinig och drar sig undan och drar sig inte för att med 'hugg och slag' mota bort både andra hästar och människor. Eller för den delen döda stallkatten, som annars brukar ligga och sova under hennes krubba.

ana oxå att det måste vara hormonerna men man vet ju aldrig hon kan ha en himla massa fuffens annars om hon vet att det går.. :D

jo jag har ju lite dåligt samvete..
Den hästen är ju VÄLDIGT speciell och rolig, och så himla GO och mysig att ha att göra med.
Men hennes ägare har en medryttare på henne nu som hon haft till och från, men fast nu.
Fast detta sto testar allt möjligt med denna medryttare även om de borde "känna" varandra nu, hon springer ju gärna och lallar runt i hagen istället för att komma till medryttaren, i REN nonchalans bara för att hon tycker det är kul vilket de ser ut som :angel: och kommer när hon är klar, händer även att hon gör så med ägaren med.
Men så har hon alltid varit men det har tonat ner nu när hon blivit dräktig.

JO det är verkligen ett fegt hot, men det är väl mest för att hon vill testa men kanske inte riktigt vet vad hon håller på med pga hormonerna..
När man säger till hon blir hon ju helt lycklig på nåt sett som om hon skäms..
Rolig är hon iallafall :rofl:

Hon är tex VÄLDIGT huvudskygg speciellt mot folk hon inte känner och av män blir hon alladeles skakig.

Det är ganska så vanligt med att hästarna inte vill bli klappade på huvuet spec inte av okänt folk,läser du om hästars beteende så är d oartigt att klappa hästen på huvudet och så klassas hästen som huvud skygg å den har blivit slagen osv,men d enda hästen vill är att visa låt mig vara ifred.

:d

jo så kan man oxå se det, men vissa hästar jag känner älskar när man kliar dom i pannan tex eller nacken.
Denna hästen får panik om tex rör hennes nacke, hon reser sig alltså rakt upp i luften eller sätter sig rakt ner på rumpan och kastar sig bakåt, ibland räcker det att man bara höjer handen sakta tom mot hennes huvud för att tex rätta till grimman eller tränset.
Och denna hästen är 10 år och mkt hanterad, men hon gillar inte främmande männsikor och speciellt inte främmande människor som är män.
Vissa hästar gillar inte när man tar de i ansiktet och då har de visat de genom att höja huvudet och komma undan, men aldrig på detta sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar