underlig håravfallning

Z

zillax89

Min häst har ett konstigt skrubbsår liknande märke på höger bak, på innersidan precis ovanför ganashcen, hon har haft liknande "sår" bakom öronen, på bog och på halsen. Men de såren e borta nu. Hon kliar sig mycket mot tunna träd som står i hagen och på flera ställen har hon förlorat päls. Men det är bara små områden och mest på halsen/bogen och huvudet. Hon har mjäll, kan det vara något annat än mjället som irriterar henne? och hur blir man av med det? man kan väl knappast bada en häst i den här kylan..? Vi ringde veterinären för fyra veckor sen, hon har int hört av sig som hon sa att hon skulle göra. jag vågar inte rykta hästen så jättemycket, rädd för att hon skall fälla ännu mer och förlora den päls hon har kvar. Hon fäller väldigt mycket på rygg och bak med antar att det är normalt, de börjar väl fälla runt den här tiden på året, eller..?
Dessutom var hon varm på båda bakhovarna idag, och då menar jag VARM... skall ta hit en lite mer hästkunnig person idag men vet inte om hon kan hjälpa så jättemycket, bara orolig. Första hästen jag har och skulle aldrig förlåta mig själv om hon for illa på något sätt. Har en mindre häst också som inte har liknande sår och som inte börjat fälla än.
Några tips? några erfarenheter? dela med er!

Sv: underlig håravfallning

Låter som någon form av ohyra i och med att hon kliar sig. Har du sett något som kryper? alt sett gnetter (lusägg) som sitter långt ner på hårstråna? Låna böcker, sök på internet och läs på ordentligt om ohyra på häst. Låt gärna en veterinär titta på henne. Att säga att veterinären inte ringt tillbaks är ingen ursäkt för att låta häten gå och klia sig onormalt mycket i fyra veckor. Och jo man kan bada en häst i luschampoo mitt i vintern, det var inte lätt men jag har gjort det en gång..

Värmen i bakhovarna låter inte alls bra och bra enbart det tycker jag väl är skäl nog att tillkalla veterinär..

Kan ju vara pälsätare de kan man se om man kollar noga, de är 2-3 mm ungefär. Kolla under manen där är det varmt och gott, om den har hängande man förståss.

Cattis_E skrev:
Låter som någon form av ohyra i och med att hon kliar sig. Har du sett något som kryper? alt sett gnetter (lusägg) som sitter långt ner på hårstråna? Låna böcker, sök på internet och läs på ordentligt om ohyra på häst. Låt gärna en veterinär titta på henne. Att säga att veterinären inte ringt tillbaks är ingen ursäkt för att låta häten gå och klia sig onormalt mycket i fyra veckor. Och jo man kan bada en häst i luschampoo mitt i vintern, det var inte lätt men jag har gjort det en gång..

Värmen i bakhovarna låter inte alls bra och bra enbart det tycker jag väl är skäl nog att tillkalla veterinär..

Tro inte att jag inte försökt få tag i en veterinär under dessa fyra veckor. Jag har varit orolig i fyra veckor nu, hra pratat med massa olika folk och de fattar int va de e. Men hon kliar sig inte onormalt mycket, och eftersom de sår hon hade förut har läkt så vet jag inte. Och värmen i bakhovarna sa ägarens mamma att det kunde vara för att hästen är med föl och att det är belastning på bakhovarna. Men jag vet inte, jag är bara utom av oro och vet int vad jag ska göra för jag får int tag i någon veterinär och de flesta hästkunniga folk jag snackar med säger bara "ja men det e nog bara för hästen fäller och mjällen som gör att det kliar lite extra mycket" men jag tycker det e konstigt att hon får torr hud, precis som vid eksem liksom, att det e lite flagigt och grejs.

svinto skrev:
Kan ju vara pälsätare de kan man se om man kollar noga, de är 2-3 mm ungefär. Kolla under manen där är det varmt och gott, om den har hängande man förståss.

jag har kollat, det enda jag kan se i pälsen är mjäll.

kan det va blodsugar parasit...? den förekommer ju hos hästar med dålig kondis och unga hästar, på eftervintern eller våren. Någon som vet något om den? åååh, ja blir så orolig, tycker så synd om henne att hon kliar sig så mycket att faller av päls

:o Det låter som hon har löss, och det har inget att göra med hygien, en del hästar får bara det, dem med mycke päls och lite äldre hästar som oftast sätter mer päls med åldern...
Symptomen upptäcks oftast runt mule, hals och bål även på baken och svansen, om du titta i pälsen, vid hårbotten, lössen är avlånga, bruna och ca 2 mm långa, ring din veterinär så ordna det sig, värmen i hovarna har nog inte med det att göra, bero på ngt annat....;)

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
:o Det låter som hon har löss, och det har inget att göra med hygien, en del hästar får bara det, dem med mycke päls och lite äldre hästar som oftast sätter mer päls med åldern...
Symptomen upptäcks oftast runt mule, hals och bål även på baken och svansen, om du titta i pälsen, vid hårbotten, lössen är avlånga, bruna och ca 2 mm långa, ring din veterinär så ordna det sig, värmen i hovarna har nog inte med det att göra, bero på ngt annat....;)

tack :) ska ringa henne ikväll..igen. Men brukar inte löss smitta? bara undrar liksom eftersom den lille int har nått, och man ser inte nått som kryper.

zillax89 skrev:
tack :) ska ringa henne ikväll..igen. Men brukar inte löss smitta? bara undrar liksom eftersom den lille int har nått, och man ser inte nått som kryper.
Förra vintern hade jag en inhyrd liten tjochpälsad ponny här, han fick löss, men mina fick aldrig något, dem tvättade ponnyn med något preparat som veterinären skrev ut, tvättas 2 ggr...Tjejen fick tvätta sina borstar och grimman det var det enda, men ponnyn som var gråskäck blev lite gul av medlet efteråt....såg ut som han hade fått gulsot...ha ha...;)

Har du ringt veterinären? vad sa han?

Fick int tag på veterinären, som vanligt, asså jag fattar inte, jag ringde hem, jag ringde till hennes mobil... och nu e farsan på fastlandet så nu vet ja int om ja kan släpa hit en veterinär. Men det ser ut att ha lugnat ner sig de närmaste dagarna, hon kliar sig inte lika mycket. Men ska fortsätta försöka få tag på veterinären, hästen skall ändå undersökas, är dräktig och ska föla om ett par månader.

Kan ju aven vara svamp. Jag har fatt det pa min nordsvensk just nu, da han har mycket och tjock pals. Omradet blir valdigt mjalligt och de rammlar av har i stora sjok. Och han kliar sig dar vilket leder till att det ar massa sma sar nu oxa. Det basta ar att halla det torrt och lufta - dvs inte pa med massa tacken.

Hej!
Det låter som nåt liknande min ena Pålle har. Ända sen han kom till mig i somras(då han var i bedrööövligt skick) har han haft problem, men nu har han börjat tappa stora sjok bak på rumpan som oxå ser ut som sakvsår. Han är väldigt mjällig just där och det räcker att bara dra så kommer det både mjäll och hår....det ser ut som stora skavsår på vissa ställen och ser INTE trevligt ut, men han kliar sig inte....
Detta är iaf itne ringorm eller så eftersom det är smittsamt och de andra hästarna har inga symptom trots att det använt samma täcken och en del annan utrustning....

Jag har använt klorohixidin som är bakteriedödande men det ger inte så stor effekt, så jag tror det har med magen att göra. Blev tipsad att köra någon salgs kolikur eller olja, så jag ska testa det och se om det ger något resultat....kanske nåt att testa?

Kan i och för sig oxå vara en orsak...svamp....
hmm...fått nåt medel mot det? Finns det något bra man kan stryka på?

Har inte fatt bekraftat av veterinar att det ar svamp, men har sett likannde pa hastar dar jag jobbade i USA och de bekraftades vara svamp. Har haft det pa en annan av mina ett annat ar, ett draktigt sto som det blev vatten liggandes kvar pa ryggen, da hon var sa bred och det hjalpte med att halla torrt. Och det nordsvensken har ser precis likadant ut. Smittar inte heller, da jag anvander samma borstar pa alla. Bade stoet och nordsvensekn ar lite kansliga i magen, sa de kanske ar natt sant med??? Vet tyvarr inte vad man ska gora at det, mer an halla torrt. Vad brukar hjalpa mot svamp?:confused:

Hmm...jaaa....på oss människor finns det ju lite olika medel man kan ha på....jag har faktiskt för mig att vet sa att man kunde använda samma på hästar...kanske man ska testa...det lär väl knappast bli värre iaf?:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 004
Senast: Jojo
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 206
Senast: SusieQ
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 069
Hästvård Min ena häst har fått några märkliga sår/utslag. När jag fick honom för snart 4 år sedan så hade han ett litet sår där magen slutar...
Svar
2
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka