Underlägg på bröstorna?

Asa_S

Trådstartare
Jaha, nu har den varma hösten i kombination med enormt mycket vinterpäls ställt till med problem. Shettisarna får problem under bröstorna, förmodligen för att pälsen är så lång och tjock att den korvar sig och det blir skavsår och krustor. Såg inga sådana problem alls i somras, trots att vi drog ganska tungt då. Så hur gör jag bäst nu? Måste jag klippa hästarna där selen ska ligga (märker liknande krustor där tömmen går under nackremmen, och där ligger ju inte ens någon tyngd) eller kan jag klä bröstan med något? Har fårskinn liggande, men blir tveksam, den pälsen kan ju lika gärna korva sig den också. Däckelunderlägg i samma material som medicinsk vojlock har jag hittat, men det känns som om den blir onödigt bred. Har ni haft sådana här problem och hur löste ni dem? Har kallstall och egentligen inte tid att lägga på täcken på morgonen, så jag skulle helst vilja undvika klippning om det går... :crazy: :confused:

Sv: Underlägg på bröstorna?

Rykta ordentligt? Svårt med tovig päls man få ta en kam/piggborste.
Man klipper/rakar hästen dels för att den inte ska blir så svettig men sen även torka lättare har jag för mig.
Om du klipper en bit där bröstan ska ligga gör det troligen inte så mycket, spec om de står inne mycket. Att det ser lite konstigt ut få man ta i så fall - bättre det än skav!
Andra orsaker?
I värsta fall har du kanske fel anpassad sele?
Vagn?
I snö går de flesta hjul tungt.
Man bör inte dra tungt med en bröstsele, fast det gjorde du i somras :eek:
Tömmen ska inte gå under nackremmen!
Sånt kanske förekommer på trav men jag tycker man ska skaffa tömögglor eller bara ha den utanför om man hobbykör.
Bilder på ponny? Sele? Vagn?

Mvh Lisa

Hoppas jag inte trampar dig på tårna, men har du en välanpassad sele?

Jag körde shettis med skitsele och upplevde samma sak där. När han fick svängel till skitselen så blev det bättre.

Jag tänker direkt på kallbloden i skogen som blir rejält svettiga och är oklippta, någon som vet om problemen finns där? Min är nämligen inte heller klippt ännu, och har inte upplevt några problem med bröstan. Däremot täckena så nu har hon bogskydd under.

/j

Visst har jag funderat på selen, jag utgår sällan från att jag har gjort allt rätt... Svängel och linor är använda. Det som talar emot selen är framför allt att detta problem inte uppstod innan de fick vinterpäls. Har inte heller haft detta problem med lokselen på nordisen tidigare år, men han har inte heller lika mycket underull som shettisarna. Snön kom inte förrän nu i veckan och problemet uppstod före dess, så det kan knappast bero på att vagnen gått tyngre. Får väl prova någon sorts underlägg och se om det blir bättre, annars är det väl bara att klippa då, antar jag...

men klipp hästen bara framme under manen och en bit på bogen du vet sån vanlig islandshästklippning typ då behöver de inte ha täcke..

men sätt INTE tömmen under den remmen...och dra inte tungt med bröstselar....o du ger mej råd om att min loksele e för liten *hehe* o att ja inte ska köra me den men va gör du då?...

=)

:confused:

Ja inte kör jag med för liten loksele iallafall? Fattar inte vad du är ute efter? Och av vilken anledning skulle jag inte ha tömmen under den remmen :confused:? Och då pratar jag funktion, inte tyckande.

Senast ändrad:

Varför är du så rädd för att klippa?
Man kan klippa och ändå inte behöva sätta på täcke!

Du svarade inte om du är noga med rykten?
Själv erkänner jag att jag kan slarva, men sen har jag ju aldrig kört mer än nån gång i veckan än så länge... :o

Förr (enligt farsan som kört häst i 40 år) så tvättade man alltid i "lokstaden" och lät hästen torka över natten. Man tog in selen så att den torkade och såg till att bossan alltid var ren och torr. Han upplevde aldrig några problem! Kanske för att hästarna altid skrittade?
Ja jag vet faktiskt inte.

Är bröstan ren?
Hinner ponnyn bli torr?
Inga bilder? :bump:

Mvh Lisa

Jag hade tömmen under nackremmen när jag hade bröstsele, så länge tömmen löper fritt ser jag inte några problem med det heller. 5000 travare har det :)

Har du en bra sele, ingen skitsele?

Man kan prova pälsglans med kanske, hade det förra vintern under täcket istället för bogskydd, men nu hittade jag b ponnyns bogskydd och det passade Donna (vbl)

Och som Lisa sa, jag tror inte en ponny av den rasen bryr sig så mycket om att den inte har full kroppsbehåring på bogen, kanske tom skönt? Sätt gärna in bilder på ditt ekipage, har letat i Bildtråden men hittade bara en nordis som tömkördes!

/jenny

Har krångel med digitalkameran, så vi får se om det blir några mer bilder öht... Svarade inte på rykten eftersom det var irrelevant för mig, jag är väl medveten om vikten av att hästen är ren, speciellt där man lägger belastning. Men för säkerhets skull kan jag ju rapportera att hästarna borstas nogsamt, först med piggborste och sedan med rotborste, för att vara helt säker på att jag kommer igenom hela tjocka pälsen :) . Jag har ingen klippmaskin själv, därför ligger det inte närmast till hands att börja med att klippa.

Hinner ponnyn bli torr innan vad? Kör inte varje dag och är tillräckligt bekväm :angel: för att inte åka ut när det regnar, det jag däremot kan fundera över är just det här att de kanske varit svettiga under all pälsen redan till att börja med. Så kanske klippning är enda alternativet... fast nu har det ju till slut blivit kallare. De är ju bara 5 år och det finns i dagsläget inga planer för tävling nästa säsong, så de går inte så mycket.

Ang skitsele, ja visst är det av den billigare varianten. Dock är den nylonförstärkt, tillpassad OK och draglinor och svängel används, så jag kan inte riktigt se att just tillverkningen av selen skulle vara av så stor vikt, faktiskt. Eftersom jag kör en del bruks hade det varit bättre med lokselar, dock har de lokselar jag sett för shetlandsponny inte varit något jag öht skulle dra tungt med, det verkar verkligen vara leksaksselar, tyvärr. Sedan har åtminstone en av dem rätt liggande bogblad och högt frambenssteg, vilket visat sig inte vara så bra att lägga loksele på, med erfarenhet av min stora häst. Har hört om någon holländsk sele med annorlunda lösning men inte riktigt hittat något som stämmer med den vaga beskrivning jag fått. Så just nu är detta den variant som passar oss bäst.

Faktum kvarstår att hästen är låst mellan skaklarna iochmed att bröstan är fäst i skaklarna. Du har inte ultimat bogfrihet. Jag skulle börja i den änden, skaffa en riktig sele.

Selen du syftar på längst ner i ditt inlägg borde vara en typ empathy eller liknande. Kikade på bilder av shettisar i spann som hade såna, tror det var på krister lindhs hemsida. Det är ju ett problem att shettisar knappt har nån plats för en brösta.

Hittade den: http://fotokristerlindh.se/dorthelust050423/images/9C8D0084.JPG

Men det är klart, bröstan kostar ju nästan lika mycket som en komlett bröstsele..

Svårt det där. Kollade lite på Utrustning och många har problem med att schabraket skaver upp vinterpälsen på lurviga hästar, vissa hade helt kala fläckar av sadeln på vintern tack vare att håret antagligen rullade ihop sig och drogs av. Du kanske kan ta med sax? Det är ju bara ca 2 kv dm/häst.

Tack för länken! Är det där något annat än helkoller? Den beskrivning jag fått var något som påminde om en "tröja" :crazy: :confused: men jag har inte hittat något som ens liknar det.

Det med skaklarna har du helt rätt i, nu har vi kört kälken efter att snön kom och den finns det än så länge inga skaklar till utan vi kör med bara linorna och går och bromsar manuellt i nedförsbackarna, och det tycks inte bli någon skillnad. De har ju så korta steg och drar i linorna även i rockarden, om det är därför? Så fort man ska köra något med skaklar som i bruks, där de ofta är rekade, så faller hela grejen med lös brösta/dragdel eftersom man inte har både rekade skaklar och linor/svängel. För finkörning skulle jag definitivt vilja ha en snygg skolsele, tycker de är mycket finare, men eftersom det inte funkar till all körning jag ska göra och jag inte har råd med flera uppsättningar parselar, så får det vänta tills jag vinner på tipset!

Du tycks ju vara ute och kolla en del på selar, om du hittar något som passar beskrivningen :D kan du ju hojta till! De skulle gå att dra lite tyngre med också, tydligen!

jo men travare har kort päls=tömmen glider bättre....och travare körs inte i form= gör inget om det inte blir lika bra eftergift.

shettisar har tjock päls (om de inte är klippta) och blir lätt svettiga= tömmen glider knappt allt därför tycker jag det är dumt att lägga tömmen under eftersom det då inte ges nån eftergift och speicellt i körning som man alltid blir starkare i. det blir att man drar o drar men hästen får inget igen.

det är varför du inte ska ha den under.

och så jag kör inte med för liten loksele som sagt är det cm kvar tills halsen nuddar remmen= jag har t.o.m fått godkännande av _L_(heter hon så?hm) att det går bra sålänge han inte ska behöva "lägga sig" i selen och dra tungt(som stockar tex)
men det hade jag inte ens tänkt göra eftersom det är en finsele.

Asa_S skrev:
Ang skitsele, ja visst är det av den billigare varianten. Dock är den nylonförstärkt, tillpassad OK och draglinor och svängel används, så jag kan inte riktigt se att just tillverkningen av selen skulle vara av så stor vikt, faktiskt. Eftersom jag kör en del bruks hade det varit bättre med lokselar, dock har de lokselar jag sett för shetlandsponny inte varit något jag öht skulle dra tungt med, det verkar verkligen vara leksaksselar, tyvärr. Sedan har åtminstone en av dem rätt liggande bogblad och högt frambenssteg, vilket visat sig inte vara så bra att lägga loksele på, med erfarenhet av min stora häst. Har hört om någon holländsk sele med annorlunda lösning men inte riktigt hittat något som stämmer med den vaga beskrivning jag fått. Så just nu är detta den variant som passar oss bäst.

skitsele är skitsele alltså allt från hööks och börjes(deras billiga bröstor) det har jag fått lära mig den hårda vägen här på buke...

men vad menar du med att alla lokselar till shettis är leksaker? min sele är ju enligt uppgift 60cm= ska passa shettis och jag ser då ingen leksak hehe..

Hej!

Det här med att shettis lokselar är leksaksselar ska du minsann få äta upp! :mad: :D
Varför tycker du eg så?
För i nästan alla fall utav lite billigare sele så är lokselarna smäckra på cob och uppåt medans de blir riktigt bra arbetssele till liten ponny!
Alltså det är svårare att hitta finlokselar till shettisar, lokorna är nästan jämt klumpiga!!

Dom här "bröstorna" säljer ideal harness:
JQCPMQJRCPPNG.jpg

Samt cliffords säljer:
JQCPMQLOLOEOO.jpg

/Lisa

De där första bröstorna skulle väl med lite fantasi kunna passa beskrivningen "tröja", eller?

Är du lokseletillverkare eller varför måste jag "äta upp" den uppfattningen :confused: ? De lokselar för shettis jag sett påselade har haft draglädrena monterade lite för högt upp på lokorna för mitt tycke. Därför leksaksselar=dragkraften går inte fram korrekt=är inte meningen till arbete egentligen. Dock ska jag inte påstå att jag letat speciellt aktivt.

Till Gullan86: jag körde ursprungligen med tömmen utanför remmen, men då en shettis vid en selprovning plötsligt klev över tömmen då han dök efter en särdeles saftig grästuva, insåg jag vilken säkerhetsrisk det var och har efter det haft tömmarna innanför. Halsen tycks vara smalare precis där tömmen passerar under och jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad på hästarna. Men lösa tömringar hade ju varit ännu bättre.

Du har precis kört in din första häst, jag har hållit på med hästar i drygt 20 år och kört häst i 12 och även om jag tycker att jag lärt mig en hel del på vägen, är jag inte fullärd och kommer aldrig att bli, precis som de flesta andra här inne. Jag svarar inte på dina trådar för min skull, vill du inte höra mina åsikter så ska jag inte svara mer. Det är din häst, gör som du vill.

Ja, en liten häst med nära till marken och glupsk mun kräver sin uppfinning :)

Jag tröttnade på att ha tömmen under nackremmen när jag hade travbrösta, så jag tog najtråd och gjorde en tömring, som funkade väldigt bra. Ett tips från en "hittepåare"

/jenny

Ja du menar att lokselarna till små ponnyer är feltillverkade, jag trodde du menade att de var klena! :o

Men om man inte har tummen mitt i handen kan man ju göra om den lite så att den passar, och du behöver inte titta snett på en sele för att nån annan använder den felaktigt! Det låter ju faktiskt som en dålig ursäkt! :mad:

Alltså det är busenkelt (iaf enligt mig) att sätta dit en läderöggla extra till övre lokremmen så att draglädret hamnar rätt!
Visst visst alla hästar passar inte i loksele (ej såna med "liggande" bogblad).

Men jag tror ändå man helst kör med sån där enkel bröstsele för att "alla andra" kör med sådana samt att man inte vill lägga ut mer är tusenlappen på en sele :devil:...

Om jag köper en ny sele vill jag inte börja med att montera dit saker för att den ska bli rätt. Dessutom måste jag då sänka lokorna för att få fästet till draglädret lägre, och då hamnar lokorna för långt ner för att passa på hästen längre. Och jag tycker det är värre att köra med en loksele där lokorna/dragkraften hamnar fel än med bröstsele, på bogbladet får du sk brytskador, som man inte får med en brösta. En korrekt tillpassad loksele är mycket bättre att dra tunga lass med låg fästpunkt med tack vare sin konstruktion än en bröstsele, men en dåligt tillpassad loksele är värre och kan orsaka mycket långdragna skador. Och, som du säger, alla hästar passar inte med loksele. Inte alla "dragslor" heller.

Förstår egentligen inte vad du har hakat upp dig på? Eftersom mina shettisar möter mig i hagen ivriga att jobba i sina selar utgår jag ifrån att de inte verkar ta skada. Du hävdar ju själv att lokselarna är väldigt starka i de små modellerna, samma hävdar jag med bröstselarna. Jag har räknat upp mina motiv för att köra med dessa selar, det är ett övervägt val med kompletteringar och jag har inte haft anledning att ångra dessa köp hittills i mitt användande.

snigelfarmor skrev:
Jag tröttnade på att ha tömmen under nackremmen när jag hade travbrösta, så jag tog najtråd och gjorde en tömring, som funkade väldigt bra. Ett tips från en "hittepåare"

/jenny

:D Hade en tanke om att sätta fast en liten karbinhake i spännena som sitter på nackremmen, men bestämde mig för att leta riktiga istället. Efter det kom jag på att de nog skulle hamna för högt upp och bryta linjen och sedan har de haft höstvila (ja, hästarna, inte tömringarna) och jag har inte funderat mer på hur jag ska lösa det och så går tiden och man tar upp körningen igen fortfarande på samma ställe i funderationerna... Det tar ett tag för mig att lösa problem som man kan fundera över :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka