S

Silly

Galopperar ni på grusväg? Hur anpassar ni hastigheten till underlaget? Funderar på hur slitande det egentligen är med grusvägar, mjukare än asfalt men fortfarande ganska hård. Men så finns det ju i princip bara en massa grusväg om man ska ut.

Sv: Underlag

vi tränar travarna på grus, och de får ju gasa på rätt bra ibland.

:)Jag brukar gallopera lite på Grusvägar, mne inte så mkt, för att hästen kan ju ta ganska så mkt skada i knäna å ryggen! Men om man inte har ngt annat å rida på så kanske man kan försåka å gallopera på sidan där det är lite gräs..

-där jag bor är dom väldigt känsliga om man råkar gallopera på grus, för att dom e så överdrive, alltså Grannarna, har eget stall:):smirk::d

Det händer då och då att jag galopperar på grusväg, dock inte om det länge har varit torka o är stenhårt i marken. Försöker hålla mig till mittremsan med gräs, inbillar mig att det gör skiillnad, och sen går det aldrig i något racertempo, utan ganska normal rulla på galopp i ett par hundra meter.

Jag gör lite olika beroende på underlaget. Grusvägar ändrar sig rätt mycket efter vädret. Denna sommaren är de mjuka och då tycker inte jag att det är några problem att galoppera på dem. Men om det har varit torrt länge så tycker jag att de blir för hårda. Sedan tror jag att det beror lite på hur pass van hästen är att gå på grusvägarna.

Jag gör lite olika beroende på underlaget. Grusvägar ändrar sig rätt mycket efter vädret. Denna sommaren är de mjuka och då tycker inte jag att det är några problem att galoppera på dem. Men om det har varit torrt länge så tycker jag att de blir för hårda. Sedan tror jag att det beror lite på hur pass van hästen är att gå på grusvägarna.

:bump: Du stal mitt inlägg :bow: ...och tillägg om hästen ÄR känslig så tar man det ju lugnare.
Men en lagom mjuk grusväg och sugande uppförsbacke.....WOW :banana:

Jag galopperar på grusvägar och ser inget fel i det? Friskt tempo som mer kontrollerat tempo.

Jag både galopperar och travar fort på grusvägarna här, oavsett väder och årstid. Har inget annat att välja på. Finns ju vägar med gräs i mitten också men jag har någon evig inbillning om att hästen ska halka och bryta benen av sig.

Är det torrt och hårt i marken galopperar ja i lugnt tempo, är grusvägen lite mjukare kan ja galoppera på i friskt tempo. är det inte bra för senorna att trava och galoppera på (lagom hårda) grusvägar...?

Det beror ju helt och hållet på hur grusvägen ser ut. En del grusvägar är väldigt steniga. En del är mer "sandiga" (dvs inte så mkt sten). Har det regnat är det mjukt, är det torka kan det bli som asfalt osv. osv. Så det beror som sagt helt och hållet på vilken typ av grus det gäller.

*kl*

på en slät och icke-stenig/gropig grusväg rider jag i alla gångarter. sitter dock inte och flå-galopperar på en stenhård sommarväg, utan anpassar hastigheten och sträckan efter underlaget.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
831
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama