Underlag vid inomhusträning?

Swat

Trådstartare
Ni som har förmånen att kunna träna era hundar inomhus under de kallaste månaderna vilket underlag har ni upplevt som bäst?

Själv gillar jag konstgräs med sand under, men det är ju så s*#*ns dyrt!

Ridhus underlag - sandblandning - kan vara bra, men i vissa fall kan jag tycka att det blir lite "tungt".

Någon som testat någon annan typ av matta eller liknande som inte kostar skjortan men som ändå ger ett bra underlag?
Drömmen är att försöka inreda en lokal för hundträning utan att bli helt ruinerad. Helst skall man kunna köra både lydnad, skydd och ev. agillity i lokalen så viss svikt måste jag lyckas få till...

Tacksam för tips och idéer!!

/Swat

Sv: Underlag vid inomhusträning?

Ni som har förmånen att kunna träna era hundar inomhus under de kallaste månaderna vilket underlag har ni upplevt som bäst?

Själv gillar jag konstgräs med sand under, men det är ju så s*#*ns dyrt!

Ridhus underlag - sandblandning - kan vara bra, men i vissa fall kan jag tycka att det blir lite "tungt".

Någon som testat någon annan typ av matta eller liknande som inte kostar skjortan men som ändå ger ett bra underlag?
Drömmen är att försöka inreda en lokal för hundträning utan att bli helt ruinerad. Helst skall man kunna köra både lydnad, skydd och ev. agillity i lokalen så viss svikt måste jag lyckas få till...

Tacksam för tips och idéer!!

/Swat

Ridhus-underlag typ sandblandning är inte bra att köra skydds på egentligen, det fastnar sand i ärmarna, de blir skitiga och hundarnas tänder slits av att bita i sandiga ärmar. Annars tycker jag att ridhus-sand funkar bra till annan träning, speciellt om det inte är så tjockt lager så det inte blir alltför tungt att gå i.

Annars vet jag inte riktigt, hoppas nån annan kommer med tips för jag är åxå intresserad av det :)

Min klubb har lagt en "sån där grön matta"(heter det nålfiltsmatta?) på vanligt golv, och jag tyckte det dög bra i vintras att träna på.

Hör av dig så får du komma på studiebesök och testa och träna på!

Sanna: En grov ryktborste är så klart ett måste när man kör skyddet i ridhus ;) ärmarna kan ju se ut lite som "finska pinnar", fast rullade i sand alltså.

Movi: Tack för erbjudandet! Nålfiltsmattan är dock lite för tunn och "ofjädrande" i sej. Då behöver man ha någon sorts gummimatta under som ger bättre dämpning...

Hittade konstgräs som kostade ca 5000.- ink moms på 2 x 30 meter... Men innan man täckt en lite större yta så är man uppe i närmare 80' kr och det är liiiiite mycket just nu för mej :D

Vad kör "agillity folket" på för underlag på vintern?
Det måste väl vara rel sviktade för att inte slita så hårt på hundarna eller?

/Swat

Jag kör agility. Filt går bort, det är alldeles för halt, finns ju en sån matta som åker runt mellan mässorna på vintrarna men de flesta halkar på den. Då ligger den direkt på betonggolvet i mässhallarna.

De flesta gillar konstgräs, typ det i Nilsholgersonhallen och i Tångahallen(jag har fått info om att de ska lägga in samma typ i den nya hallen som de hade innan den brann ner). Tyvärr har man ju bara förmånen att köra i de hallarna när det är tävling där.

Jenny Damm har en specialmatta i sin hall som de flesta som varit där och tränat talar positivt om den är både dämpad och har bra grepp.

Gemene man brukar träna i ridhus men jag personligen gillar inte det, blir både skitigt och tungsprunget och svårhoppat då underlaget ger efter för min lilla hund som ibland har underlag upp till magen :crazy: Mer packat ridhusunderlag fungerar bättre men dammet kommer man ju inte ifrån, inte bara hunden som blir skitig utan man måste tvätta hela hinderparken...

Nu har jag förvisso inte tränat hund på det, men jag gjorde ett studiebesök på en anläggning där de tränade någon form av cirkusaktiviteter en gång för en herrans massa år sedan. Där hade de någon sorts gummiflis som var otroligt lätt att springa på, och gav supersvikt. Ljust var det också, vilket jag tycker är en fördel. Jag har för mig att anläggningen låg i Ystadtrakten? Kan försöka kolla upp det om du vill.

Cilla: Skulle bli hemskt glad om du ville kolla upp det. Låter helt klart intressant!

/Swat

Kolla på de olika ridhusunderlagen som finns i form av dämpande gummimatta, och sedan en bra matta över?

Sanna: En grov ryktborste är så klart ett måste när man kör skyddet i ridhus ;) ärmarna kan ju se ut lite som "finska pinnar", fast rullade i sand alltså.

Aha, är det så man gör, det har jag aldrig tänkt på... Jag brukar bara borsta av med händerna, ärmarna blir aldrig spec rena. Får skaffa en ryktborste :)

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 019
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka