Underlag i boxen

A

AmelieA

Vad tycker ni är bäst som underlag i boxen? Spån, halm, torv..
Berätta gärna varför du tycker det också ;)

Sv: Underlag i boxen

Gillar torv bäst då det är det som är mest naturligt för hästen, lätt att mocka, grym uppsugningsförmåga och ser alltid snyggt ut (speciellt som att vi har svart & vitt i stallet) :D

Innan gillade jag halm mest men förra hästen jag skötte tog bort alla mina + (ägaren då kanske) då han bara stog på halm (ingen botten) + grävde = TUNG mockning :grin:

Och spån gillar jag inte bara för att det torkar ut hovarna och inte är bra för hästens luftvägar. (Även om man alltid tyckt att det ser snyggast ut)

Jag tycker att spån ser snyggast ut men har aldrig haft det själv så jag vågar inte säga nått om det:D

Har torv, lättmockat, suger upp bra och är snyggt (vitt och grått i stallet). Blir inte så dammigt (förutom när man lägger in en ny torvbal och måste "hacka" sönder den :)

På min förra ridskola stod hästarna på halm, sjukt jobbigt att mocka!

Det beror på vad man har för häst, tycker jag.
Mitt ena halvblod kan inte stå på spån, han är en riktig grävskopa och skottar omkring allt i boxen :crazy:. Han står på halm och det fungerar jättebra - dvs. mycket renare i boxen. De övriga står på spån. Ljust, fräscht och lättmockat! :laugh:

Torv har jag aldrig prövat.

Iofs har jag nästan bara erfaranhet av spån, men jag tycker spån är bra för att det är billigt (om man tar från sågverk), det blir ljust och fint i stallet och det är lättmockat. Det är lättare att få ut allt bajset eftersom det syns bättre i det ljusa spånet.

Tycker halm är bäst. Ljust och fint och hästen har något att pyssla med. För mig som fått in tekniken känns det inte tungt heller och snabbt går det. sen är det billigt också för de som har egen halm från spannmålsskördarna..;)
Hade torv förr ett par år och usch! Mörk känsla, blött och kladdigt kändes det som, jämförde väl kanske med den andra hästens box som stod på halm också, och tungt tyckte jag..:angel:

Vi har spån i transporten och där funkar det bra.
Så har vi torv i boxarna och det fungerar jättebra :p När vi hade halm så åt bara våra hästar upp sig, för de åt bara halmen och blev smäll feta så det passar inte våra hästar.

Halm!!!!
Lättmockat och hästen har ngt att göra :bow:

Jag tycker råspån(sågspån) är det mest lättjobbade och det är det jag föredrar själv. Mina hästar föredrar (gissar jag) halm av god kvalité så de kan stå och pyssla lite natthöet tar slut.

Vi har lite olika.
Till två av hästarna har vi torv bädd med kalk under.
Två andra står på vanligt kutterspån
en på kutterspån blandat med sågspån, och de två sissta på sågspån med kalk under.
Anledningen till alla dessa olika är beroende på hur pass rensliga de är.
torv till de mest grisiga, spån + blandat till de rensliga och spån +kalk till de som kissar sååå mycket på natten.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka