H

Harmonica

Hur kan ett svagt underbett påverka ridning,val av bett osv?
Vill veta allt om underbett.

Sv: Underbett

Jag har en häst med underbett o dessutom låg gom. Det blir hakar bak som sedan skaver mot gommen, så vi åker till djurtandkliniken varje år/vartannat då hakarna slipas av. Etersom häsetn är ung, 9 år, växer tänderna bra så regelbunden kontroll bör göras.

Jag rider mest bettlöst, dock ej hackamore för den klämme rihop munnen så hästen biter sej o får sår, utan har nu bettlöst träns, skall så fort jag får in pengar köpa Tärnsjös sidepull (pigg häst!)

har även ett rakt muffbett (med fasta ringar) och ett tredelat, betten är utprovade på kliniken för bästa passform.

Jag ser när det börjar kännas av, att hästen ej söker stöd på bettet, vänder bort huvudet där det är värst.

Nu har ju min häst låg gom, som ställer till det lite extra. Bara underbett kräver slipning då o då, hur ofta beror på. Om du söker kvalificerad hjälp (jag bor nära djurtandv.klin här i länet) kan du få råd o tips.

Tack så mkt för ditt svar!

Vetrinären konstaterade nämligen igår att min häst har ett svagt underbett och nöter tänderna ojämt. Detta såg dock inte hästtandläkaren som jag hade ute i februari:crazy:

Det har varit jättesvårt att hitta bett som han tycker om och går bra på. Han trixar mkt med bettet och går emot vid förhållningar..
Upptäckte för ett tag sedan att han trivs rätt bra med ett kulbett men han är ändå inte riktigt "okej" i munnen känns det som.. Och nu när vetrinären upptäcker detta underbettet så undrar jag såklart om det inte kan vara orsaken..

Vad är ett muffbett?
Vart i östergötland bor du?

Har tyvärr ingen erfarenhet av underbett, däremot av överbett. Hade en häst med det och innan vi upptäckte att det var ett problem, hade hon lyckats bli halt på två ben pga det. en tandläkare fixade henne i munnen, hon hade haka på 12mm längst bak. Efter det kollade vi henne ofta i munnen och inga fler problem dök upp. Red på ett tunt bett för att störa henne så lite som möjligt i munnen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av underbett, däremot av överbett. Hade en häst med det och innan vi upptäckte att det var ett problem, hade hon lyckats bli halt på två ben pga det. en tandläkare fixade henne i munnen, hon hade hakar på 12mm längst bak. Efter det kollade vi henne ofta i munnen och inga fler problem dök upp. Red på ett tunt bett för att störa henne så lite som möjligt i munnen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
2 859
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 621
Senast: hundtant
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Mirtai
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama