underbett hos föl

A

annele

Undrar hur mycket käken ändrar sig under fölens uppväxt. Såg ett 3 månaders föl som har ett underbett och där ägaren sa att det kommer att växa till sig innan fölis var stor. Stämmer det verkligen?? Någon som vet?

Sv: underbett hos föl

Jag tror inte det eftersom underbett är ju när underkäken når längre fram än överkäken. Avvikelser i tändernas lutning kan också ge underbett...Men ang att det inte går bort är min personliga åsikt...jag kan ju ha fel också. Har sett en shetlandsponny på 20 år som hade enormt underbett. Men den klarade sig utmärkt för det. Fet och fin var den.

Jag tror inte att det växer till sig om det hängt med så länge om till 3 månaders ålder.
Jag gissar att det är shetland vi snackar om och där är ju underbett direkt kasserande, så ett sånt föl skulle jag ALDRIG fundera på att köpa.. Men ägaren hoppas ju naturligtvis...

japp det är shetland, nä jag ska inte köpa några nya hästar utan jag var bara och hälsade på :cool:

Eftersom underkäken växer längre tid än överkäken låter det inte trolig att det ska försvinna. Det man kan hoppas på är att det endast är på framtänderna som hästen har underbett och inte på kindtänderna oxå för då kan den få problem med att äta när den blir äldre. Sitter det "bara" på framtänderna lär dom sig att hantera det bra ändå.

Kommer knappast att växa till sig.
Det finns metoder att stoppa upp tillväxten på den käke som är för lång men jag vet inte hur bra metoden är eller om den fungerar ok även på underbett. Hur som helst tvivlar jag på att det finns ngn som utfär såna ingrepp här i landet.
I praktiken innebär behandlingen regelbunden tandkoll o nerraspning av framtänderna samt hakar på kindtänderna.
PL

Och här kommer jag med ett svar till.
En ettårshingst som jag var å kollade på i fjol hade underbett. De övre framtänderna var inåtvinklade en aning. Just den hästen har i alla fall rättat till sig i munnen redan. Nu kommer han ju att fälla framtänderna ganska snart så vi får väl se hur de nya ser ut när de dyker upp.

daktar.jpg

Jag kom på att jag hade en bild på hur han såg ut från början.

Senast ändrad av en moderator:

annele skrev:
Undrar hur mycket käken ändrar sig under fölens uppväxt. Såg ett 3 månaders föl som har ett underbett och där ägaren sa att det kommer att växa till sig innan fölis var stor. Stämmer det verkligen?? Någon som vet?

Min ettåring såg ut som en älg när hon var liten. Världens överbett. Idag ser hon helt normal ut i munnen.

Hälsning Maja

Fast jag hade ju redan skrivit: Avvikelser i tändernas lutning kan också ge underbett ;)....MEN om det är käken det felar på så är det ju högst otroligt att detta skulle växa till sig, tändernas avvikelse är ju en annan sak..men knappast om käken är längre.

Fölungen ser värre ut, ska se om jag kan få tag på ett foto p hur den ser ut.

Det var ju super skönt att det har rättat till sig.

Om man jämför med Pinges bild så var käkarna där ok o felet var i tändernas vinklar medans på dina bilder är underkäken klart längre. Kommer knappast att rätta till sig.
PL

då har jag rätt i att detta fölet aldrig kommer att bli korrekt!
Han är i alla fall såld till en familj som vet om hans problem och det är ju kanon för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve