Underbara backar... önskas!

BandyBoy

Trådstartare
Följer ett par distansbloggar och njuter av läsningen... blir galet inspirerad och kastar mig ut till stallet och drar iväg en repa med pållen. Vi har härliga vägar, långa vägar, hårda vägar och en lång sandväg... men vi har inga BACKAR!

Alla som rider distans haaaaar backar att träna i. Alla utom vi! (som man sa till föräldrarna när man ville ha något som aaaaalla andra hade...) Jag är lovligt avundsjuk på er med kuperade ridvägar, det erkänner jag gärna :grin: Finns det möjligtvis någon i typ Västra Götaland (eller grannlänen - eller någonstans i Sverige - jag är smått desperat snart! :rofl:) som har lust att låna ut sina backar och vara ridande guide åt mig och min lilla grå arabbuse som knappt vet hur en backe ser ut ens en gång...

Eller hur kan man göra? Får man ta transporten och parkera den vart som helst och bara låna lite natur? Att man får rida enligt allemannsrätten (än så länge) vet jag ju - men kan man bara parkera bil och transport vart som helst? Vad kan ersätta backträning? (eller: kan något ersätta backträning? Jag skulle fullkomligt ÄLSKA att skritta upp och ner, ner och upp. ...eller tokrusa i galopp uppför :devil:
gaaaah!

Sv: Underbara backar... önskas!

Kom hit! :laugh: Jag insåg nu att du har ju skrivit i min gästbok o jag har inte svarat! :o
Här kan man ju inte rida ens en kilometer utan att komma till en backe! ;)

Jag har inte heller backar inom ridavstånd.
Däremot har jag hela Kilsbergen 2 mil bort. Dit åker jag när jag vill back-träna, och då parkerar jag endera vid idrottsplatsen, vid slalombacken, eller vid nån annan större plats.
Ingen hittills har stört sig på det. (vad jag vet...)

Åh! Tack Roxanne! :)
Jag kommer att höra av mig till dig - har snart semester och då kan jag säkert få chauffören att köra mig (har ju inte fått e-kortet ännu).

Ok - bra tips CK. Får kolla kartan och se om det finns några större "parkeringar" vid backarna då :D "Förhoppningsvis" får man väl en lapp på bilen om någon stör sig...
Kilsbergen är fina - varit på hundläger i Ånnaboda där i början av 2000-talet :D

...jag är nog lite för mesig när det gäller att ta mig ut med transport... när man åkte iväg och spårtränade med hund parkerade man ju vart som helst, men det var ju liksom lite mer "osynligt" än med hästtransport... Nåväl. Jag ska bli tuffare! :D

Vi har massor med backar.. ;)
Men ja, tyvärr så bor ju jag i norrland och du nere i skaraborg ser jag, så jag kan ju inte direkt erbjuda dig att komma hit & träna, liiiite långt kanske. :D

Vi har flera preparerade rid/körvägar där biltrafik är förbjuden. Flera av dom går i backar, från 500 meter till 1500 meter långa och endel bara lite uppför och någon destå mera lutning.

Sedan har vi även massor av stigar uppför kalhyggen osv. Där får hästarna lära sig att lyfta på benen samtidigt som som dom får backträning.

Allt detta finns inom ett par km från stallet. Jag är lyckligt lottad. ;)

Det är okej att parkera med bil och transport vart man vill (såvitt jag vet) sålänge det inte är på någons tomt. Jag menar, vi åker alltid ut och parkerar bilen vid en skog när vi ska plocka svamp etc etc så det kan ju knappast vara olagligt att parkera. Dessutom kan ju inte en arg tomtägare ge dig böter - bara en liten utskällning (och ev. tips om vart du får stå/inte stå däremellan) ;)

KL

Jag har hört att simning är väldigt bra träning, dock vet jag inte om det kan ersätta backträning då det troligtvis inte är samma muskelgrupper.

:o ja... jag är nog bara lite snudd på pinsamt försiktig av mig märker jag :D Om en markägare skulle skälla lite så är det ju faktiskt bara att "göra en pudel" och be om ursäkt. Jag har nog fått lite nojja på att vara noggrann och inte stöta mig (som ryttare) med folk, eftersom det missgynnar såväl mig som andra som vill kunna rida i skogen... men mina tankar om att vara snäll blir ju till "dumsnällhet" om jag inte ens kan rida där själv då ju... :grin: *ha ha ha*

Ska morska upp mig och ge mig iväg helt enkelt!
(men ska även ta Roxanne på orden och besöka de trakterna, tänkte jag!)

KL

Jag har hört att simning är väldigt bra träning, dock vet jag inte om det kan ersätta backträning då det troligtvis inte är samma muskelgrupper.

:D hi hi! Simning borde helt klart vara bra träning hur som helst - vart hittar jag en hästbassäng :D *skojar bara* (för min inre syn började jag tänka på rehabsim för hundar - i bassänger... och sedan ersatte hjärnan "hund" med "häst"... nåja. i mitt huvud blev det värt ett fniss ) ;)

...skämt å sido - mitt dilemma här skulle nog snarare vara att få den grå att kliva i så långt att han måste simma... klarar med nöd och näppe att få honom att stå i vatten till knäna :grin:
(men jag tvekar inte på att det säkert skulle vara mycket bra träning!)

Det finns häst sim.... Vet flera som skickar sina hästar på det årligen!

water.jpg

s_11.jpg

Jag är inte heller bortskämd med backar tyvärr men jag åker till dem ibland. Däremot har vi det bra som har några "hästbad" i närheten, långgrunda sandbottnar, underbart !! :love:
Var senast idag och badade, 34 grader i luften och väldigt svalt och skönt i vattnet :D Hästarna älskade det!

:bump:kom till härliga göteborg så får du uppleva hissnade höjder:idea:
anne billingens distansridklubb:banana:

Jag saknar mina sugande norrlandsbackar något enormt. :cry: För att inte tala om alla dessa milsvida grusvägar (som sluttar lite uppåt hela tiden). Har stora planer på att dra upp hästen till barndomshemmet något höst och backträna. :D

Till dess får jag överleva med den enda klätterbacke vi har, och kanske transportera hästen till klätterbacke någonstans i Uppland. Fast det känns ganska hopplöst. :p

:D hi hi! Simning borde helt klart vara bra träning hur som helst - vart hittar jag en hästbassäng :D *skojar bara* (för min inre syn började jag tänka på rehabsim för hundar - i bassänger... och sedan ersatte hjärnan "hund" med "häst"... nåja. i mitt huvud blev det värt ett fniss ) ;)

...skämt å sido - mitt dilemma här skulle nog snarare vara att få den grå att kliva i så långt att han måste simma... klarar med nöd och näppe att få honom att stå i vatten till knäna :grin:
(men jag tvekar inte på att det säkert skulle vara mycket bra träning!)

Jag är en av dem som förespråkar simträning för "alla" hästar då det bygger samtliga muskelgrupper. Och jo, man kan få i alla hästar i vattnet. Vi simmar hästarna i sjö, kräver tre människor första gångerna. En i båten, en som håller longerlinan och en som smackar på hästen bakifrån. Förr eller senare har samtliga hästar börjat simma, även om det tar olika länge i vattenbrynet. :grin: Men efter att de gjort det några gånger brukar man knappt hinna före dem ut i vattnet.

ja, naturligtvis borde jag tänkt ett steg längre och fattat att det såklart finns typ rehabbad för hästar... bor ju för sjutton bara några ynka mil ifrån ett nystartat jättefint hästrehab/vetr.klinik och har sett den där bassängen mängder av gånger när detta byggdes ju - fast då utan vatten...

och ATT det går att bada alla hästar tvekar jag inte heller på faktiskt. Vill man så kan man, såklart :D

CosmicQueen - ska fundera på om jag tycker att Norrland blir för långt med häst... det var inte för långt med tåg i allafall - var i Kiruna i somras! :angel: (fast utan häst då förstås... tyvärr... ;) )

Cardigan - Göteborg är ju överkomlig resväg! Ska överväga ditt generösa erbjudande!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka