Under tiden nya stallet byggs

Exit

Trådstartare
Hejsan!

Jag har köpt mina morfaräldrars gård där det finns ett hus från början av 1900-talet. På gården fanns också ett litet uthus 9*9.5 m som jag tänkte fixa lite för att kunna ha som litet stall några år. Tanken var att så småningom bygga nytt stall eftersom uthuset inte var i så bra kondition.

Hur som helst, ju mer jag har fixat och trixat i uthuset så har bara mer och mer elände kommit fram. Ruttna stockväggar, ruttna bärande stolpar till taket, massor med grävningsarbete för att kunna gjuta golv eftersom marken under plankgolvet visade sig vara sämre än vi trodde o.s.v.

Därför slutade det hela med att jag lät riva ner uthusbyggnaden nu under helgen och skall bygga nytt direkt i stället. Dyrare just nu men förmodligen billigare och klokare i längden.
Blir ett litet stall med två boxar, sadelkammare, spolspilta och höförvaringsdel 11*8 m.
Problemet är ju att detta kommer att ta längre tid än vad den mindre renoveringen av uthuset skulle ha tagit. Jag har nu då funderat fram och tillbaka hur jag skall göra med hästarna (ett halvblod och en ponny). Jag skulle helst inte vilja ha dem kvar i stallet där de står nu under byggnadstiden eftersom resvägen kommer att bli jättelång till hösten när jag börjar jobba igen. Vi har kollektivstall så jag måste åka flera ggr per dag.

Hagarna och ridbanan kommer att bli klara snabbare förstås och jag har också tänkt fixa ett vindskydd i vinterhagen. Skulle det tro vara möjligt att låta pållarna gå på lösdrift under hösten? Vindskyddet kunde fixas med halmbädd.

Problemet är ju om byggnationen drar ut på tiden och jag inte kan stalla in pållarna nån gång. De är inte vana vid att gå på lösdrift och jag är nu inte van heller för den delen:p

Hmm, vet inte riktigt vad min fråga är..;) Behöver kanske bara ventliera mina tankar en smula. Funderingar och kommentarer mottas gärna så kanske jag kommer vidare i mina resonemang!

Ida

Sv: Under tiden nya stallet byggs

Visst skulle väl hästarna kunna gå på lösdrift tills stallet blir klart?
Men - det räcker inte med vindskydd, det krävs ligghall.

Grattis till gården :bump:

det är ju jättebra om du kan ha hästarna på lösdrift! Hästarna går väl ute dygnet runt nu? Då är det inte så stor omställning för att fortsätta vara ute och du kan bygga på stallet i lugn och ro. Men varför bara ha dom på lösdrift i höst tills stallet är klart? Lösdrift är bäst och det behöver inte vara så krångligt som många tror och nästan alla hästar trivs ju bättre med det :)

Tänk på att dränera ordentligt där vindskyddet ska vara så det blir torrt och fint för hästarna. Jag själv tog hem min ponny och köpte en till och byggde lösdrift här hemma för ett år sen och det är helt underbart!

Vet att det är skillnad på jordbruksfastighet men rivnings och bygglov?

Men - det räcker inte med vindskydd, det krävs ligghall.

Nu är det olika hur man tolkar vindskydd, men det räcker. På jordbrukets hemsida står det att hästar som går ute mer än 16 timmar per dygn ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästarna ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats, vilket ett vindskydd kan ge. Alltså är det inte krav på just ligghall.

Svarar alla:

Jo, rivnings- och bygglov behövs och har också fixats så det är lugnt.

Jag tänkte just på samma som dig Immer, att det behövs ligghall. Någon sådan har jag dock inga planer på att bygga eftersom jag inte skall ha hästarna på lösdrift hela tiden. Från när på året är det som hästarna måste ha tillgång till ligghall? Vad är definitionen på en ligghall överhuvudtaget?

Vindskyddet kommer att vara ordentligt stort med tre väggar och en öppen långsida.

Skulle det vara ok en tid in på hösten i alla fall?

När det gäller att ha hästarna på lösdrift året om så har jag inte mark i så stora mängder att jag tror att det skulle vara hållbart i längden. Jag lockas inte heller av mammutvinterpäls och ständig kyla:p

gor vindskyddet i matten 6 meter langt och 3 meter djupt. sen istallet for att ha en hel langsida oppen, ha en 1.2 meter oppning i varsin anda av langa vaggen. och sen en hel vagg emellan.. Da kan du ju ocksa satta en grind for och dela vindskyddet i mitten och voila du har tva boxar.. Om vadret ar for djaligt ar det bara att lamna pallar inne och de har vad de behover.. Du kan ocksa satta en tunna mellan mellanvaggen sa bada hastar kan dricka ur.. Om din vattenledning fungerar sa..
Och som ngn sa, sa lange de ar ur vinden klarar de sig fint utan tacken och allt.. Vinden ar boven, inte regnet...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 021
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 936
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka