N

nordisar

i september så kommer jag kanske bli ägare till en 20 årig nordis... den nuvarnade ägaren ger henne 3 kg hö om dagen på vintern och på våren och hösten 1 kg. Det blir mer kraft än stråfoder hon får varje dag. Nu undrar jag hur det kommer påvärka henne när hon blir äldre och om jag kan öka på stråfodret något sen när jag har henne. Eller blir hon sjuk om jag gör det. Hon är inte mager eller nått, men det kanske beror på att hon äter mycket halm. vore tacksam för alla svar jag kan få...
 
Allvarligt, får hon bara 3 kg hö om dagen på vintern och ett kg på höst/vår??????? Skrev du verkligen inte fel?
 
nepp hon får 1 kg hö till en måltid och dom äter tre ggr på vinten där hon står. Alltså 3 kg hö om dagen
 
det är därför jag undrar om jag kanske kan öka höt lite försiktigt sen när jag tar över henne, så hon slipper stå och äta halm. Eller om hon blir sjuk av det
 
Ojojoj... stackars häst! :cry: Klart du ska ge mer stråfoder om den blir din i höst! En nordis lär väl väga minst 500 kg och då i grova drag skulle jag inte ge mindre än 7kg, helst mer, men sen beror det såklart på höets värden men helt klart är att den ska ju inte ha mer kraftfoder än stråfoder!!! Du tänker rätt!

Någon annan mer foderkunnig kan säkert ge dig ett bättre svar oxå!
 
men eftersom hon har gått på så lite hö ett antal år, behöver jag inte öka på höet försiktigt så hon inte äter förmycket och blir sjuk av det? För jag tänker ju öka på det oavsett vad ägaren nu tycker om det.
 
du bör vara ganska försiktig. blanda in lite hö med halm första 6 mån. minst.
 
Antar att hon går på gräs i sommar och då vänjer hon ju sig vid att äta så mycket hon vill och behöver (om inte mer...) så om du tar henne från betet när du får henne så får du vänja in gräs/hö eftersom precis som man brukar med alla hästar som gått på bete. Dvs när betet börjar bli sämre så ökar man höet succesivt så att när man tar in från betet helt så har man i princip vant in dem på den hömängd de ska gå på sedan. Men ja, man måste vara försiktig när man ändrar på foderstater.

Läs gärna gamla trådar här om folks olika uträknade foderstater för att få ett litet hum om hur det fungerar (om du inte redan vet!).
 
man öker ju faktiskt succesivt när dom komemr in i höst så det ska nog gå bra....om det går som du vill så är hon ju granne med min pålle i höst och jag hjälper dig gärna.kram
 
fick hjärnsläpp, hon står på halm och äter rätt mycket halm redan eftersom hon får så lite hö. ägaren har dragit ner höt till 1 kg om dagen nu innan hon ska gå ut
 
jo det är klart. för jag vill ju iaf att hon ska gå på det dubbla minst än vad hon går på nu. Men som sagt får ju öka försiktigt så ska det ju gå bra
 
jo jag hoppas ju på att dom ska få bli grannar, det vore ju perfekt om det blev så. Tack vännen :)
 
Det ska nog gå bra det där och oj vad hästen kommer att må mycket bättre! :D
Undrar vad den gamla ägaren tänkte med? Har aldrig hört talas om någon som ger sin häst så lite hö även om den äter halm också.
 
ja det kan man undra hehe. men ja mer stråfoder kommer hon iaf att få i höst
 
Jag har en Nsv bruks på 19 år, 151 cm hög och 780 kg (mkt musklad och bastant).
Hon får 10 kg hö per dygn ca oktober-mars.
Resten av tiden går hon på mkt bra och varierat bete och då får hon inget hö.

Lycka till med hästen :)
 
är glad om jag lyckas öka hennes 3kg hö till 6 kg men blir ju ännu gladare om jag lyckas med att öka det upp till en 10 kg iaf. men som sagt kommer ju öka på försiktigt.

Tack så mycket :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 246
Senast: Ainon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 744
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp