Ajda

Trådstartare
Blir tokig på dessa ullöss!
Hur blir man kvitt dom? :devil:

Har slängt 3 orkidéer som varit angripna och nu har ytterligare en orkidé och 2 murgrönor fått dom. Det är 2 fönster som är "angripna". Lever lössen kvar på fönsterbrädan fast man slängt blommorna?

Murgrönorna är jättefina och orkidén är på G med nya stänglar så jag vill verkligen inte behöva slänga dom.

Har plockat bort löss och sköljt växterna med vatten (dom jag tillslut slängde) men det hjälpte ju bara för stunden.

Sv: Ullöss

Nej bara sköljt med vatten och plockat bort.

Är det så enkelt alltså att bara ha med lite såpa? :)

Jag vet inte om det funkar på alla blommor, men när jag fick löss på min ute-ros så sprayade jag den med radar. Rosen brydde sig inte, men lössen försvann :D

Att spruta med enbart såpvatten räcker om man har angrepp av vanliga bladlöss.

Men ullöss är betydligt knivigare att bli av med. Du måste ha i lite rödsprit i såpvattnet också för att lösa upp vaxlagret (dvs det vita som lössen sitter i).
I värsta fall får du pensla på de angripna ställena, ett efter ett, med rödspritlösning.

Du kan även testa s k Provadopinnar som sticks ner i jorden. Finns att köpa i de flesta affärer som säljer växter/gödning/jord.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Rhodugune
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V