Ugn som saknar galler/plåtar

hjärter_dam

Trådstartare
Vår spis pajade för några månader sen och eftersom vi ska ernovera köket inom en överskådlig framtid valde vi att köpa en begagnad spis. Vi fick den gamla spisen bortforslad och den nya hemkörd, dock utan galler eller plåtar. Plåtarna som hörde till den gamla spisen passade inte, den nya har ett mycket smalare (och icke standardmässigt) innermått. Vi har åkt fram och tillbaka till firman vi köpta spisen ifrån för att försöka få tag i passande plåtar men inte lyckats. Vi har även ringt till tillverkaren men de har inte kvar några plåtar till den här modellen. Vad gör man?

Vi har ett litet stativ som vi ställt längst ner i ugnen för att kunna ställa in en mindre ugnsform, men i princip är ju ugnen oanvändbar. Kan man prata med säljaren och hävda att den inte uppfyller kraven? Eller tror ni att man kan få tag i plåtar någon annanstans ifrån? Har kikat på blocket men inte hittat nåt. De behöver vara ganska exakt 42,5 cm breda för att passa.

Sv: Ugn som saknar galler/plåtar

Hade samma problem med min ugn, det fanns bara en plåt och det var jag inte nöjd med...

Gick till en riktig vitvaruaffär (inte elgiganten o liknanade) de hjälpte mig att beställa en ställbar plåt, den går alltså att reglera från ca 35 cm upp till 55cm.
Fanns även galler i liknande modell !

Mina är teflonbelagda och lätta att dela om man behöver diska dem ordentligt!

Haffa nån på tippen, förklara läget och jag tror säkert det löser sig mot en mut-tårta. :idea:

Jag har en Electrolux CF5010 vars plåtar är 40 cm långa (37 cm breda) Kanske kunde funka som nödlösning?

Vad är det för märke på din spis?

Ring till en återförsäljare och låt dem beställa in nya.

Tack för era svar!

Tipset om ställbar plåt var superbra, här ska det googlas. Har haft hemma en hel radda olika plåtar och antingen är de för breda och går inte in, annars är de för smala och trillar ner på botten. "Skårorna" som de ska löpa i är väldigt grunda så plåtarna måste vara nästan på milimetern rätt för att de ska hänga kvar.

Ugnen är en Cylinda, modell SKV 664.

Då får man hitta andra lösningar. Men ts verkar ju inte ha pratat med varken tillverkaren eller någon åf och det känns enligt mig som första steget.

Står i förstainlägget:

Vi har åkt fram och tillbaka till firman vi köpta spisen ifrån för att försöka få tag i passande plåtar men inte lyckats. Vi har även ringt till tillverkaren men de har inte kvar några plåtar till den här modellen. Vad gör man?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka