Tyrosin, tryptofan, mineralbrist mm

sthu

Trådstartare
*Symptom på insulinresistens?
*Tecken på svältinställd kropp? (Ffa pga för litet energiintag, ej proteinbrist)
*Kan hästar få protein"förgiftning" vid höga kvoter?
*Hur påverkar brist på macromineral ämnesomsättningen?
*Hur är det med tryptofan och tyrosin, kan man verkligen påverka hästens "energiskhet"? (Ffa kan man pigga på den med tyrosin, att tryptofan används till häst för lugna ner är väl relativt välkänt)

Och slutligen: Finns det någon bra bok där man får svar på frågor av den här typen? Svensk/engelsk spelar ingen roll.

Sv: Tyrosin, tryptofan, mineralbrist mm

*Symptom på insulinresistens?

*Kan hästar få protein"förgiftning" vid höga kvoter?

*Hur är det med tryptofan och tyrosin, kan man verkligen påverka hästens "energiskhet"? (Ffa kan man pigga på den med tyrosin, att tryptofan används till häst för lugna ner är väl relativt välkänt)

Jag har redan svarat dig på en del av dessa i en annan tråd.

Symptom på insulinresistens är ofta fettansamlingar speciellt i nacken (och på andra ställen tex över korset, svansroten). Sedan finns det IR hästar som är smala. Läs gärna en artikel som jag länkade till i fångtråden igår.

Jag har tänkt på detta med tryptofan och tyrosin men undrar om det verkligen fungerar så. Efter att ha googlat lite men kanske inte på de bästa referenser så undrar jag hur pass säkert det är att tryptofan verkligen har en lungnande effekt? Dessutom verkar inte tyrosin ha den motsatta.

Jag undrar egentligen om det fungerar så överhuvudtaget om man tillför extra aminosyror? Man kan kanske tänka sig att om man har brist på tryptofan och då tillför det som extra tillskott så kan produktionen av ex serotonin öka. Men om man tillför ngt som ett överskott till en balanserad diet så undrar jag om det verkligen händer ngt. Tas den aminosyran verkligen upp i så fall och finns i ett överskott? Jag hade gissat att den omvandlas dvs "bryts ner" som ett överskott.

Var försiktiga med tryptofan när det gäller tävlande hästar. Dopingrisk.

Jag har funderat på samma sak, det borde ju kunna bli fel i systemet om man pillar i dem en sorts aminosyra i överflöd. Men på samma gång finns det ju många som kan vittna om effekt av ex Tryptovit.
Tyrosin är ju inte essentiell till skillnad från tryptofan, så kanske är det fenylalanin som har effekt där (om någon effekt ens finns hos häst).

Tyrosin finns på ridsportsförbundets förbudslista, men varför? Finns det ingen slags föreskrift till förbudslistan, hade varit intressant att veta varför saker förbjuds! Tyrosin stod visserligen ihop med bla GO som visst ska ha lite anabola steroidlik effekt på hästen. Kanske är det samma sak med tyrosin?

Calmatives for the excitable horse: A review of L-tryptophan.
Intressant artikel. Tryptofan kan visst ge anemi vid höga orala doser.

Jag kan tyvärr inte läsa hela artikeln. Men vad jag förstår så lyckas de inte visa att tryptofan har ngn effekt på hästar men däremot på andra djur. Så jag får väl tänka om i det jag skrev tidigare. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur det fungerar och tycker fortfarande att den borde tas om hand som ett överskott. Men det är antagligen mer komplicerat än så.

Det var mycket mer komplicerat än så :p Det kunde ge alla möjliga effekter verkar det som..

Det var mycket mer komplicerat än så :p Det kunde ge alla möjliga effekter verkar det som..

Jag undrar hur pass stora doser det är frågan om?
Det är alltid så irriterande när man kommer till en websida som inte är öppen för alla. Jag försökte hitta ngn annan sida som går att komma åt om samma sak men lyckades inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka