typ ohanterad unghäst.

KasperTim

Trådstartare
Nu har drömmen slagit in!
Jag har fått min unghäst, en liten söt 2-årig arab valack!

Han är som sagt 2 år och jag har haft honom 1 vecka, ägaren har klappat på honom, verkat honom men inget mer.

Han är inte van att vara uppbunden, inte van att man tar grimman över öronen, inte sadelvan, täckesvan eller tränsvan.

Jag har börjat leda honom på ridbanan och visar gränser, stanna när jag stannar, gå inte på mig och backa när jag ber dig, följ grimskaftet utan att rycka i det, han är väldigt lyhörd och väldigt duktig!
Sen tränar vi på att ta av och på grimman, vilket går sådär då han vet att han blir jätte hög när han sträcker på sig och då når ju inte jag då jag är för kort :mad: Han använder ju detta till sin fördel :grin:

Men jag undrar hur jag går vidare?
Ex: idag så skulle jag ta ut honom från hagen, att leda till grinden går suuuper bra, men sen när vi ska ut, så står han bara med öronen spetsade rakt fram, sänkt huvud och fryser fast, han går inte att rubba..
Det jag gjorde då, var att börja om, gick ett varv med honom och tillbaka till grinden igen, när jag gjort detta i ca 15-20 min så gick han ut hur snällt som helst genom grinden. men varför stannar han och fryser fast? Är jag inte tillräckligt tydlig eller gör jag fel?

Hur vänjer ni in med tränset? När kan jag göra det?
När han ska sitta fast för första gången hur gör jag?

Hur fort fram törs man gå utan att få bakslag?
Jag tar det hellre väldigt lugnt än forsar fram, men jag har lätt för att bli väääldigt mesig och tänka "nu går jag för fort fram" å andra sidan så tycker han nya saker är intressant, men ah, hjälp?

Jag har unghästvana, men alla unghästar jag har hanterat har ju varit betydligt mer hanterade än denna, så jag känner mig lite vilsen :angel: Inte osäker på något vis, bara lite " eeuhm, hur var det nu?"

Så snälla bukare, ge mig era bästa tips och råd så jag kan ge min vän den bästa starten för honom, ni är guld värda! :bow:
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Hmm. den är kastrerad o troligen körd till dig.

Var lugn med den hela tiden. Låt saker få ta tid.

Lär den vad smack o ptroo betyder.

Håll om nosryggen från sidan o smek den o ta ner huvudet när du sätter på grimman.-beröm.

de lär sig fort.

Sätt fast den i boxen med kort uppbindning o säkerhetsknut en kort stund när den äter o sen när du sköter den. Prata med den om den börjar dra. Stilla!
håll inte på så länge. några minuter i början.

Träns sätter du på på samma sätt som med grimman o låter den äta lite kraftfoder. sen leder du med grimma utanpå.

Led den på båda sidorna o du får lättare att longera även i hö. varv.- senare.

Öva "fotträning" att den går när du går, stannar eller travar- visningsträning.

Använd få o lätta kommandon o beröm. håll inte på o traggla sen den lärt sig.

Gör det dagliga. borsta, lyft fötterna, flytta den åt sidan, led ut o in från hagen o sen utökar du aktiviteterna- inte var dag.

Spola benen med varmt vatten o utan munstycke o inte rakt framifrån. Låt den kolla in saker.

Ut o gå i skogen. Det skapar ett band mellan er. Tittar den låt den titta sedan går ni.. bara.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Ja precis, han kom till mig i en stor lastbil, då jag tyckte det kändes osäkert att själv köra en 2 åring som aldrig åkt tidigare.

Tack för tipsen! Detta ska jag skriva ner, det ska bli så spännande :D

vi har inte vågat oss på att gå i skogen än då han, tja, är ganska stark och viker huvudet och typ låser halsen och sen går han lite dit han vill, vilket jag inte tycker är okej, han släpar runt på mig istället för att jag gör det med honom, sätter jag på honom kedjegrimskaftet så stegrar han och studsar, det går visserligen bättre när jag går 2 steg, halt, 3 steg, halt, backa, fram, halt osv håller honom sysselsatt hela tiden, men jag vill ju att han ska hinna med och undersöka lite saker också, men han vill göra det på sitt sätt.
OBS, detta gör han endast när vi beger oss från stallet, aldrig på ridbanan eller till och från hagen.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Ja precis, han kom till mig i en stor lastbil, då jag tyckte det kändes osäkert att själv köra en 2 åring som aldrig åkt tidigare.

Tack för tipsen! Detta ska jag skriva ner, det ska bli så spännande :D

vi har inte vågat oss på att gå i skogen än då han, tja, är ganska stark och viker huvudet och typ låser halsen och sen går han lite dit han vill, vilket jag inte tycker är okej, han släpar runt på mig istället för att jag gör det med honom, sätter jag på honom kedjegrimskaftet så stegrar han och studsar, det går visserligen bättre när jag går 2 steg, halt, 3 steg, halt, backa, fram, halt osv håller honom sysselsatt hela tiden, men jag vill ju att han ska hinna med och undersöka lite saker också, men han vill göra det på sitt sätt.
OBS, detta gör han endast när vi beger oss från stallet, aldrig på ridbanan eller till och från hagen.

Den där är farlig! Så höll min russ/hbl-ponny på när jag köpte henne och några år efter det. Iom att din är så pass liten som den ändå är hade jag, trots hästens ringa ålder, tagit ett kedjegrimskaft och ett vanligt. Använt det vanliga men hållit i kedjan för att ta tag i när han gör på det viset. När man återfått fokus hade jag börjat om från början, dvs gått med vanliga grimskaftet.

Det verkar vara en dominant herre du hittat. Du kanske borde ta ut en tränare som är duktig på hantering för att bryta mönstren medan han är liten så slipper du det stora projektet om ett par-tre år. Den missen gjorde jag med min arabtjej men hon visade heller aldrig tendenserna sådär tydligt, det märkte man när man började begära saker av henne (bland detta var inte tömkörning och inridning med för det gick hur bra som helst men lastningen när hon blev 4.5 år, inte före det).

Angående vad du ska göra såå.. Egentligen inte mer än det du gör. Du verkar ha hunnit med mycket på en vecka, glöm inte att hästen måste få tid på sig att bara vara häst när den är så ung, träningen ska vara rolig i flera år framöver. Min arab var också i den åldern när jag köpte henne så vi var ute och plockade blåbär och promenerade då och då. Ibland ensamma och ibland med någon annan häst med. Hade ju en liten ponny då med som gärna gick lös på våra promenader, jättemysigt :) I promenaderna är det ju lätt att lägga in lite lydnad också.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Har du ngn som är van vid unghästar som kan hjälpa dig?
Jag hade nog i och för sig tagit det lugnt med en nyanländ tvååring. De är ganska så små, i alla fall i huvudet. Men på din beskrivning verkar det som att den gärna vill ta över. Jag tror att det bästa är att ta hjälp av ngn i närheten. det är svårt att förklara på ett forum och det är nog lätt att det blir fel. Men det är ju viktigt att du lyckas bryta hans beteende. Ett sätt kan ju vara att låta ngn annan häst gå före om ni ska gå på promenad.

Min nuvarande häst, en stor C-ponny köpte jag som tvååring, på hösten. Jag hade hanterat en hel del unghästar när jag red som barn/ungdom många år tidigare. Hon var inte alls påstridig på ngt sätt utan följde mig ungefär som en hund från första dagen hon kom hem till oss. Vi var ofta ute och gick skogspromenader, flera ggr i veckan, ofta utan annan hästkompis. När jag så småningom red in henne så tränade jag mest i skogen.

Men alla hästar är olika.

Lycka till med din häst. Araber är jättefina.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

smart, det där med att ha två grimskaft, det ska jag absolut prova och se hur han reagerar på det och om jag får mer kontroll, jag är bara 160 och han är redan 150 så jag orkar inte riktigt hålla emot honom när han bara tycker att han kan gå åt sitt eget håll, han stannar alltid när jag ryter i för honom, men just det där att han bara "åååh titta mamma nånting jätte kul i gräset, kom vi går dit" sen har han liksom redan vänt.

Ja absolut att han ska få vara bara häst :) Just nu så har vi lagt upp ett litet schema att vi jobbar en vecka, sen vilar han en vecka, jobb en vecka och vila, sen ska han få vila 2 veckor från allt då jag åker på semester, men det verkade som ett trevligt upplägg tycker jag :)

Jodå, han är dominant och tycker han får göra lite som han vill, men det var inte så länge sen han blev kastrerad så jag hoppas att om jag bara är konsekvent och visar gränserna och håller mig till det så kanske han bryter mönstret, han är väldigt lätt lärd så jag hoppas han bestämmer sig för att det är trevligare att sammarbeta än att motarbeta mig :)

Jag anmälde mig till en nh/miljötränings kurs som verkade vara bra och som min stallägare tipsade om, där kan jag säkert få mycket hjälp :)
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Jag har en superbra kompis som hade en egen uppfödning som var på samma sätt, så henne får jag väldigt mycket hjälp av, vilket är skönt, så man kan få många tips och råd, ibland glömmer jag bort att han bara är unghäst, då jag är så van med min gamla valack på 18 år som är så snäll och duktig, då får man påminna sig om att han inte var det när jag köpte honom.
Men det blir nog bra i slutet skulle jag tro, jag är vid gott mod!

Jag vill ju få bort oönskade beteenden så fort som möjligt då jag verkligen inte vill att han ska fortsätta med det är om 10 år.. men tack för dina fina tips :D
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Mitt enda snabba tips på morgonskvisten: Om han studsar och stegrar så led inte i grimskaft, led i longerlina. Vill du ha kedja på så finns det ju lösa att knäppa fast. Då har du lite lina att ge på även om han skulle resa sig och studsa bakåt :)
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

jag är bara 160 och han är redan 150 så jag orkar inte riktigt hålla emot honom när han bara tycker att han kan gå åt sitt eget håll, han stannar alltid när jag ryter i för honom, men just det där att han bara "åååh titta mamma nånting jätte kul i gräset, kom vi går dit" sen har han liksom redan vänt.

Det spelar ingen roll om du så är 190 lång, en häst kan dra dig dit den vill, om den inte får lära sig annat. Det är inte okej att han går åt sitt eget håll. Han behöver lära sig att han inte kan gå vart som helst utan att det är du som avgör vart han går när du leder honom. Det kan du inte vänta med, utan det behöver han få lära sig NU!
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Repgrimma kan kanske vara ett alternativ?
Jag tycker att den är bra att använda om man vill ha lite extra koll. Men den är ganska skarp för hästen och man bör aldrig någonsin binda upp en häst i en sådan.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Lär honom att flytta för tryck ordentligt, vända sig ordentligt osv. När jag tog hjälp av tränare med lastningen fick jag mycket bra tips på ledövningar att göra. En sån basgrej som att vända hästen på ett bra sätt, alltid "gå ut ur svängarna" så hästen inte bestämmer när den ska sluta snurra och göra samma tecken varje gång man vill att den ska vända sig är ju saker man inte ens tänkt på. Lära den att man från huvudet kan styra bakdelen med att vifta lite med ett rep (för att senare vinka med handen?), gå i sidorna, bakåt osv med att göra vissa tecken med händerna är ju också lite roligt och nyttigt. Det underlättar mycket vid många situationer att ha det inprogrammerat. Exempelvis när han vänder åt andra hållet, att du bara kan skicka ut rumpan på honom så att han kommer tillbaka, eller varför inte när du börjar rida och vill att han ska flytta för tryck.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Jag leder i longerlina och alltid hjälp och handskar på! :) Funkade faktiskt riktigt bra på tipset jag fick med att ha 2 grimskaft, han blev riktigt paff när han var påväg att vända och så tog det stopp jag tog tillbaka honom med kedjegrimskaftet och fortsatte sedan promenaden med det vanliga grimskaftet :)

vi tränade lite på ängen idag där han gärna vill hitta på egna ideer, på ridbanan är väldigt lyhörd och flyttar för minsta vink, i början gjorde han mest som han ville, körde mest runt med mig, gick över mig ja ignorerade mig helt enkelt, men min vän kom med jätte bra ideer och tips så dom sista 10 minuterna lyssnade han nästan bara på mig, vilket kändes jätte skönt! :)

Jag kommer ta ut en tränare för att få ännu mer bukt på problemet, framförallt vid lastningen vill jag ha väldigt mycket tips och råd då han är jätte rädd för lemmen, när han väl är inne så står han jätte snällt, men just att gå på lemmen är superläskigt tycker han så då känns det som att en tränare är ett bra alternativ :)

Fortsätt gärna ge mig mer tips och råd, detta har varit kanon! Vi ska kämpa på och lyckas!
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Repgrimma tror jag också kan vara ett alternativ, den är ju lite skarpare och ger tryck som inte en vanlig grimma gör.

Transporten verkar han ju inte sädd för, men du kan ju träna att bara gå över luckan, fram och tillbaka, med mycket beröm varje gång han går. Ignorera bara om han går vid sidan och börja om.

Sluta när det går bra, alternatit beröm och gå därifrån en stund och fortsätt.

Tränare är bra, OM det är en bra tränare. ;)

Lycka till!
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Angående hagen - är grinden öppen när han fryser fast och ni ska gå ut, eller behöver du öppna grinden medan du håller i honom? Jag har varit med om många hästar i alla åldrar som har respekt för stängslet och blir väldigt osäkra när man grejjar med grinden och sedan ska gå med dem genom grindhålet. Oftast ett lättlöst problem, bara att ta det lugnt, låta det ta tid och träna på det.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

När du lastar så tänk Ponnyakuten : P När han tar ett steg upp på rampen, var nöjd och beröm. Vänta lite och känn efter att det känns bra, inte vill dra undan fötterna igen, ta nästa steg upp och ha både fötterna på rampen. Han får stå och känna efter lite och se att det inte är så farligt. Ta med en hink mat och ge honom varje gång han klarar en 'etapp'. Däremot så måste han hela tiden bättra sig för att få mer, han kan inte få godis när han bara ställt en fot på lämmen om han nyss stod där med två fötter på. Han måste förtjänat det.

Om du har möjlighet att ställa honom i spilta första gångerna han står uppbunden så kan det vara en bra introduktion, (i en vanlig 'sovplatsspilta' ställer du honom bak&fram) så när han vill dra sig bakåt så finns där vägg som tar stopp (så kommer dom förhoppningsvis inte till panik-slänga sig utan att det tog stopp innan dess, om inte linorna är för korta för att han ska nå väggen). Sedan är det väl bara att fortsätta att träna så som du skulle göra med en äldre häst som inte kan reglerna än. Trycker du på bogen så ska han backa, petar du på rumpan ska han ta ett steg åt sidan, följa kopplet, dit den drar ska han följa med, stå still där du ställer honom.

Vad det gäller träns och grimma så träna mycket på att du får klappa honom var du vill. Du gör ju aldrig något ont, så om du stryker med handen vid örat och han tar upp huvudet så bara fortsätt tills han kopplar att 'ah, det hände inget mer'. Sedan kommer du ju göra samma sak, fast du har något emellan, typ grimman, om han 'hjälper till' att ta av den så dröjer du bara kvar, bara för att du har handen vid örat så behöver han inte 'åla'.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Texaz: jag har alltid repgrimma på mina hästar när jag hanterar eller tränar dom från marken :) ang transporten så absolut det ska jag testa, han är väldigt glad i mat så kanske man kan ge en godis när han gör rätt? :)

Lewellyn: Eftersom det går en till häst i hagen så måste jag hålla i grinden samtidigt som jag ska försöka få ut honom, är grinden helt öppen går han bara, dock idag så gick han ut och in några gånger utan att stanna en enda gång, jag mutade med godis och det verkade funka och sista gången gick han gladeligen ut och in igen utan godis :)

Ponnyryttaren_: Ja precis så vi försökt och gjort, dock inser jag nu vad JAG har gjort för fel, jag har berömt för minsta lilla och ju mer jag berömt desto mer har han backat och desto mer har vi fått börja om haha!

Jag tog lite egna initiativ idag och satt fast honom på stallgången medan jag borstade och pysslade och sen hade jag fortfarande ett grimskaft som jag höll i, det gick bra han försökte ta sig loss men insåg ganska snabbt att det inte funka.

precis så som du beskriver har jag gjort, men han liksom panikartat kastar sig åt motsatta hållet, dock värre på höger sida, där skyggar han väldigt mycket. Det har blivit lite bättre, nu kommer han ju iaf tillbaka och låter mig fortsätta klappa honom, men han tycker inte om det. men jag får väl träna mer på det :) mutor verkar ju vara rätta vägen till hans hjärta haha!
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Det är säkert grinden och tråden som är lite läskig då, jag hade nog fortsatt som du gör nu så ska du se att den biten är löst på ett kick :)
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Jodå, han är dominant och tycker han får göra lite som han vill,
Troligen beror det mer på att han hellre är med sina kompisar.

Hästar kan strunta fullkomligt i människan om den är ointressant, dum eller otydlig. Den bara gååår iväg..

Istället för att traggla flytta kroppsdelar( det lilla gör man i stallet) så går man ut i skogen o går o VISAR att man är att lita på. en förebild som den kan vara trygg hos= vill vara med. Samt visar den stora vida Världen. Samhällskunskap.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Istället för att traggla flytta kroppsdelar( det lilla gör man i stallet) så går man ut i skogen o går o VISAR att man är att lita på. en förebild som den kan vara trygg hos= vill vara med. Samt visar den stora vida Världen. Samhällskunskap.

Jag håller med dig även om jag nog tycker att det många ggr kan vara bra och säkert kul med en del övningar/träning från marken så tror jag att det i detta läget är minst lika bra med promenader.
 
Sv: typ ohanterad unghäst.

Ja, det gäller ju att man inte berömmer att dom fegade ur : P

Men om han kastar sig undan så får du vara mer försiktig, han ska ju inte bli skrämd, ska bara tänja på gränserna av vad han håller sig lugn med sas. Han får inte se det som att du 'angriper' honom. Om han börjar spänna upp så är du kvar och klappar på den platsen tills han är lugn, sen får du gå vidare, närmare öronen eller vad det är som är känsligt.

Det är nog många hästar som har vägen till hjärtat via magen haha...
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 470
Senast: tara
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp