Tyngd på framdelen..

L

lemonadsaft

Hallå.
Har en häst som lägger för mycket tyngd på framdelen, går bakom hand och då inte lite..... :cry: Några tips för att få henne att fördela tyngden och få henne att gå lite mer framåt, då hon mer är som en maskin som bara går på? :(

Sv: Tyngd på framdelen..

Hejsan! Jag har en häst som gärna lägger sig bakom hand. Har fått tipset att rida på gummisnodd med inspänningarna på sidorna i sadelgjorden. Just för att få honom att söka sig frammåt mot bettet och arbeta med ryggen!

Rid mycket övergångar och halvhalter och tänk på din sits så att du rätar upp dig och inte faller framåt samt att ev höja handen något (beror på hur du brukar hålla dem förstås, men tänk på att inte lägga ner händerna iallafall). Skänkelvikning, öppna och sluta, halter, ryggningar, fram- och bakdelsvändningar, allt är bra för att aktivera hästens bakdel, se till att det händer något nytt hela tiden. Och "tänk uppåt" , tex mkt effektivt just när du kommer fram i trav. Mjuk hand, eftergift och " rid hästen bakifrån"...

Och testa gärna att rida bettlöst, kan hjälpa hästen att komma fram lite bättre med nosen.

paragon skrev:
Och testa gärna att rida bettlöst, kan hjälpa hästen att komma fram lite bättre med nosen.

Hrm, för mig blev effekten det rakt motsatta när jag testade att rida med hackamore. Så fort jag kortar tyglarna och fattar trav så dyker huvudet in. Hon tar in huvudet med vanligt tränsbett också men inte alls lika mycket. För ägaren fungerar det dock som du säger så jag antar att jag gör fel någonstans. Tips och råd tack *ler snällt*

Det kan ju säkert vara olika för olika hästar förstås, men jag upplever med min häst att hon söker sig mycket bättre framåt med nosen på bettlöst. Finns ju även andra varianter på bettlöst som inte har samma hävstångseffekt som hackamore som kanske skulle funka bättre?

Det känns som att man måste vara supermjuk och följsam i handen när man rider på hackamore för att inte bara bända in nosen på hästen och kanske inte rida med samma stöd som man gör med bett utan mindre.

Tricket ligger lite just i att få henne fram till bettet - får hästen fram nosen en aning kommer också framåtbjudningen. När hästen tappar nosen bakom lod tappar de även bakbenen och därmed trampet framåt. Se till att lätta handen så att du får en tydlig eftergift att rida på - se till att handen är följsam så att hästen lär sig lita på din hand och vågar lägga sin mun i dina händer utan att ta skydd med nosen mot bringan. Om hästen lägger för mycket vikt framåt i kombination med bakom lod får du försöka att resa upp henne emellanåt - en lätt tygeltag med riktning uppåt, framåt. Tänk att handen går i en liten båge uppåt, framåt, utan att tappa hela tygeln. För att få hästen att söka nosen framåt kan du kombinera med att lätta av i ringfingrarna - tänk att de är gummiband som mjukt sviktar en aning i riktning mot bettet. Kommer nosen fram och upp en aning kommer även hästen att kunna få plats med sina bakben. Tänk dig att du "lyfter upp" hästens manke - sätt dig själv i så lätt sits som möjligt utan att för den del falla framåt, låt din framsida sträva lite snett uppåt.

paragon skrev:
Det känns som att man måste vara supermjuk och följsam i handen när man rider på hackamore för att inte bara bända in nosen på hästen och kanske inte rida med samma stöd som man gör med bett utan mindre.

Aha, ska tänka på det. går för hoppningsvis bättre nästa gång jag rider. Andra gången jag red med hackamore på henne idag. I onsdags var första gången och då skrittade vi bara en vända och så pytte lite trav i paddocken. Torsdagen vilade hon och idag var hon jättepigg. Trav var i hennes ögon gallop, så större delen av mina ca 45 min ridning gick åt till att försöka få till en någotsånär trav. Hon lyssnade väldigt dåligt, svänga gick bra men försökte jag bestämma hastighet så visade hon sitt missnöje. Hennes alternativ var skritt på lång tygel eller gallop. Hon fick gallopera lite i allafall, vågade inte låta henne gallopera mer än så eftersom det kändes som att hon var nära att sticka.

/Ängslig smulu
(som inte gillar när hon inte har kontroll på saker och ting.)

Testa att rid på sidepull.. kolla sadeln oh din hand oxå, finns lika många anlednignar som det finns hästar.

hej! Min ponny gör likadant, och han är av den lite mafigare d-ponny typen också, inte det lättaste att rida ihop eller att få honom att bära sig själv i rätt form. Testa att rida honom kort, och ha ett dressyr spö, peta till han lite med det så han ökar framåt men håll då handen stadigt så han måste sammla upp sig själv, du kan göra det i samanhang när du fattar galopp, precis när du fattar galoppen så lägger du till spöet lite så det blir en snabb o kvick fattning, då tar dom av sig själva in bena ordentligt under sig o får då starkare muskler att kunna gåi rätt form på bakbena och inte på frambena, det tar lite tid men jag tycker du ska testa iaf! se till att din ponny inte springer iväg efter att du har annvänt spöt, fortfarande lydnad o kontroll. :D lycka till!

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV