tyngd i nackrem/uppehållsremmen?

Mli

Trådstartare
Jag har fått ganska så bra koll på bröstselen nu, tycker att draglinjen är bra och att bakselen tar i som den ska. Men.. ponnyn får ett tryck över uppehållsremmen (heter den så?). Först antog jag att det var för att draglinjen blev bruten, att den trycktes ner för att jag hade spänt den för hårt. Det blev lite bättre när jag justerade det, men fortfarande inte helt bra. För det ska väl inte vara något tryck där? Om jag lättar ännu mer på den så att trycket släpper helt är jag rädd att bröstan åker ner på bogspetsarna. Det är en liten ponny så marginalerna är små.

Hjälp en okunnig nybörjare på bröstselar! (funderar på en loksele...)

Sv: tyngd i nackrem/uppehållsremmen?

Tyvärr inte ännu, men jag ska fixa det i dagarna

Puffar upp tråden litegrann, för jag får verkligen inte rätt på det här problemet.

När hästen är i rejält drag, tex i uppförsbacke, får jag inte ens in ett par fingrar under uppehållsremmen, så hårt sitter den framför manken.

Hur mycket tryck ska det normalt vara? Jag trodde ju inte att det skulle vara något tryck alls?

Sitter selen bra i övrigt? Har du någon kunnig som kan se över passformen på den? Vad för sele är det?

Jag tycker att selen sitter bra i övrigt, har tyvärr ingen bröstsele-kunnig här i krokarna som kan titta på det. Jag ska ta en bild så att ni får se. Det är en start-sele från driveout.

Hur mycket tryck/tyngd har ni i den remmen på era selar?

Har aldrig reflekterat över om det är nåt tryck i den remmen faktiskt. Tror dock inte det är det :confused:

Jag har ingen aning om hur det ska vara, men jag kollade på min nu senast. Uppehållsremmarna på min sele (jag har två - den ena går runt halsen, genom två ringar längst fram på bröstan och sitter sen ihop med "den vanliga" över nacken) verkar bara bära tyngden av bröstan när vagnen är förspänd men ekipaget står stilla utan sträckta draglinor. De trycker inte nämnvärt hårdare när draglinorna sträcks, och det blir inga märken i manen där remmarna ligger heller efter nån timmes körpass.

Nu har jag ju ingen liten ponny utan ett litet halvblod, men hon har lite lågt ansatt hals, så jag tycker det är lite trångt om utrymme mellan hals och bogspetsar ändå (åtminstone i mina orutinerade ögon). Men då känns konstruktionen på min sele med två uppehållsremmar smart i och med att jag då kan finjustera hur bröstan ska hänga genom att höja/sänka bröstan i fram- respektive bakkant så att draglinjen blir helt rak och bröstan ligger stabilt på rätt höjd även i vila/bromsning. Det finns även en rem att spänna mellan frambenen till gjorden så att bröstan inte får för sig att glida uppåt. Så det känns som att bröstan ligger stabilt på plats "i alla lägen" och att trycket från draglinorna bara fördelas av bröstan över bogen, så som jag inbillar mig att det ska vara. Know-howarna kan säkert korrigera mig :)

306282_10150852991352380_707712379_9660255_1858521788_n.jpg

Här är en bild från förra veckan på en trött ponny i drag i backe. Ser nu att draglinorna inte är så spända som jag trodde, och som de kanske borde vara.

Om man tittar på nackremmen/uppehållsremmen (vad heter den?) Så är den främre remmen spänd, den andra är faktiskt lös. Ändå är det sånt tryck över nacken att jag inte får in fingrar mellan rem och man utan att verkligen ta i. Det kan ju inte vara bra. Om jag släpper mer på den främre remmen så hamnar bröstan över bogspetsarna, nu är den precist så lågt som den kan sitta, kan höja ett hål. Det är likadant med båda vagnarna, men inte lika illa med rockarden, kanske för att den är lättare?

Sett till draglinjen så funderar jag på om det skulle vara bättre om jag sänkte svängeln. Jag kan sätta den på undersidan och därmed sänka den 10-15 cm. Kanske skulle testa, det är väl ganska bra om draglinjen är i linje till hjulaxeln?

Vet inte om jag har någon lösning på uppehållsremmen, kanske bröstan ska upp något hål ser ut att sitta lite lågt.
Lite svårt att se på bild "in action" men däckel tycker jag ligger långt fram, ser ut att ligga på manken. Brukar vilja ha den tre-fyra fingerbredder från bogbladet. Svårt med små ponnysar och magar (har lite erfarenhet av vår lilla).
Sen tror jag att draglinorna är för långa ffa om ni går i backe och vagnen drar så i skakelhållaren.
En bild med hästen förspänd på plan backe och stilla hade varit lättare att "utreda" :)

149438_10150874929512380_707712379_9699747_1866068907_n.jpg

Här står han precis i drag, bara något lut i backen. Blev en konstig vinkel, så här överbyggd är han inte...

Här har jag spänt draglinorna ett hål, nu ser de ut att vara lite väl korta. Och så blev det helt fel med bakselen, nu tar måste jag ha den spänd så den jämt ligger emot baken om den ska verka i nedförsbackarna. Konstigt att ett hål kortare på draglinorna kan göra sån skillnad.

Däckeln ser ut att tryckas fram här, ska se om jag kan lägga den lite längre bak. Den här ponnyn har en riktig kulmage som sticker ut på sidorna, tror att jag måste köpa en bredare svängel.

Jag tog en tur med kortare draglinor och kollade olika inställningar på nackremmen. Ju högre upp jag har bröstan, dvs ju hårdare jag spänner nackremmen, ju större blir trycket. Tycker ändå att det var helt ok i början (kan lite kortare draglinor göra någon skillnad där?) men det blev värre ju längre jag körde. Värst såklart i uppförsbackarna. Vad är det som gör att bröstan dras ner på ponnyn? Jag kan inte förstå det. Funderar på att sänka svängeln och se om det blir bättre i någon annan vinkel.

Hm svårt, nu ser draglinorna ut att vara för korta, ffa eftersom de drar fram vagnen i skaklerna.
Vad händer om du "vänder" svänglen? så att den sitter "under" skaklerna tänker jag, kanske draglinjen blir bättre?? och trycket över halsen blir mindre?
Den bakre av uppehållsremmarna ser ut att vara lång då den slakar.

En fråga, sitter vagnen fast i selen, skakelremmen genom någon ögla på skakeln? kan vara det som göra att det drar i däckeln. Skakeln ska kunna röra sig lite i skakelhållaren.

Kanske så att skakelhållaren behöver sänkas 1 hål?

Vet ärligt inte vad som göra att det blir sådant tryck, hade gärna varit o "pillat" lite men tror att avståndet kan vara problematiskt :angel:

Vet ärligt inte vad som göra att det blir sådant tryck, hade gärna varit o "pillat" lite men tror att avståndet kan vara problematiskt :angel:

Jag kan inte särskilt mycket om selar alls, men jag är ganska bra på fysik - krafter och motkrafter och så där... ;) Om jag skulle gissa på vad problemet är utifrån bilderna i tråden så skulle jag säga att bröstan vill glida nedåt över bogen när det blir tryck i den eftersom bogen sluttar så mycket (enligt bilderna i alla fall). Och när bröstan vill glida nedåt blir det ju ett ganska hårt tryck i uppehållsremmen (framför allt den främre) eftersom det är den som håller uppe bröstan.

Någon som är selexpert kanske kan bekräfta eller dementera min hypotes?

OM det ligger något i min gissning kanske en fransk brösta, loksele eller coller skulle fungera bättre för honom?

Egentligen använder han ju i princip redan bröstselen som en fransk brösta, bara att den inte är så ergonomiskt tryckutjämnande och att uppehållsremmarna förmodligen inte kommer hålla i längden då de inte är dimensionerade för att dra med...

Hm svårt, nu ser draglinorna ut att vara för korta, ffa eftersom de drar fram vagnen i skaklerna.
Vad händer om du "vänder" svänglen? så att den sitter "under" skaklerna tänker jag, kanske draglinjen blir bättre?? och trycket över halsen blir mindre?
Den bakre av uppehållsremmarna ser ut att vara lång då den slakar.:

Jag har funderat på det, en ändrad vinkel på draglinjen kanske gör det annorlunda? Ska testa.

En fråga, sitter vagnen fast i selen, skakelremmen genom någon ögla på skakeln? kan vara det som göra att det drar i däckeln. Skakeln ska kunna röra sig lite i skakelhållaren..:

Den sitter fast med piggar, så den kan inte röra sig. Men jag trodde att det var meningen att man spänner skakelgjorden så pass löst att det skulle bli den effekten även om den sitter "fast" med piggarna?

Kanske så att skakelhållaren behöver sänkas 1 hål?

Nu blir jag nyfiken på varför? Jag har aldrig använt bröstsele innan, bara loksele där jag fäst med seltungor i ringen, så det här är nytt för mig.
Jag hade ju tänkt att börja med lite dressyrkörning så jag vill inte byta till loksele, även fast det just nu känns lockande...

Jag kan inte särskilt mycket om selar alls, men jag är ganska bra på fysik - krafter och motkrafter och så där... ;) Om jag skulle gissa på vad problemet är utifrån bilderna i tråden så skulle jag säga att bröstan vill glida nedåt över bogen när det blir tryck i den eftersom bogen sluttar så mycket (enligt bilderna i alla fall). Och när bröstan vill glida nedåt blir det ju ett ganska hårt tryck i uppehållsremmen (framför allt den främre) eftersom det är den som håller uppe bröstan. ...

Hmm... har aldrig tänkt på det men visst har den lilla odågan en sluttande bog. Kan det vara så att det är anledningen till varför remmen trycker? Det kanske inte är något som drar ner bröstan, den kanske bara glider.

OM det ligger något i min gissning kanske en fransk brösta, loksele eller coller skulle fungera bättre för honom?

Egentligen använder han ju i princip redan bröstselen som en fransk brösta, bara att den inte är så ergonomiskt tryckutjämnande och att uppehållsremmarna förmodligen inte kommer hålla i längden då de inte är dimensionerade för att dra med...

Jag vill helst undvika loksele eftersom jag vill dressyrköra lite. Är det inte svårt/dyrt att hitta en coller för en sån liten ponny? Vart kan kan man hitta det? Hur tror du att en ergonomisk brösta skulle funka? Den kanske inte skulle funka den heller, bara för att man kan sätta den högre upp så behöver det ju inte betyda att den glider..

Hittade nu något som heter french collar, som jag förstått är det järn som fördelar trycket över bogbladen. Jag ska ta en naken-bild på ponnyn så ni får se hur bogen ser ut.

Hur tror du att en ergonomisk brösta skulle funka? Den kanske inte skulle funka den heller, bara för att man kan sätta den högre upp så behöver det ju inte betyda att den glider..

Jag har inte en susning, jag har noll erfarenhet, men jag hoppas att nån kan ge dig svar på frågorna! :D

Jo vi har också haft detta problemet och det är helt enkelt så att bröstan sitter illa och som någon var inne på är det bröstan som dras ner. Vi har löst det på lite olika sätt. På ena hästen använder vi ett French Collar för att få en mera jäm fördelning av trycket och på en annan häst har vi köpt en empathybrösta som får den effekten att halsen inte trycker ner bröstan. Senast så köpte vi en par-empath-brösta som även kan användas till enbet och eftersom den har ringar mitt fram så trär man ju uppehållsremmen genom de ringarna och då ligger bröstan superbra.

Här är en bild på en empathybrösta och du sernästan på uppehållsremmarna att det inte blir något tryck där alls.
33056042.jpg

En bild på french collar:
33056043.jpg

Och en bild med bra ringar på framsidan av bröstan och en uppehållsrem som håller upp den:
33056044.jpg

Tack alla för svar! Jag startar en ny tråd med lite "naken-bilder" för att få hjälp med att välja vilken brösta jag ska ha.

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 407
Senast: Nielaa
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar