E

Egonson

Delade, långa westerntyglar..
HUR långa ska dom vara egentligen? Beror på hästen kanske, men till en D-ponny, liten häst?
Vilket är bäst, tyngre eller lättare tyglar om man rider på tränsbett?

Sv: Tyglar

Tunga tyglar är bättre än lätta efterssom de förstärker hjälperna, ger tryck mot halsen vid neckreining osv. Tyglarna ska vara så långa att du kan rida med dom dubbla i en vid båge så att du kan röra dina händer oberoende av varandra, kunna ta ledande tygeltag, låta hästen ha helt utsträkt hals osv utan att tygeln glider ur greppet. Tror de brukar va 2,5m som e bra:crazy: (vilket minne man har...) Men på tal om ponnie så tycker ja inte det är vackert när det hänger en tygel på varje sida å slår mot hästens ben, nästan nere vid hoven... uch... då skulle jag skära av dem till lagom längt

På dyrare tyglar rekommenderar jag inte att skära av längst ner eftersom dom oftast har lite extra tyngd där för stabilitetens skull.

Det brukar finnas utmärkt på tyglarna "pony" som med allt annat :D annars e d bara att prova sig fram..

ja jag har för mig jag har 2.20 (2.40) tror dom brukar ligga på den längden o d går bra på mina D ponny stora quarter o paint.
köp tyngre tycker jag dom känns skönare men inte för breda beror på hur stora labbar man har förstås.(1,2)tror jag en strl e o dom e sådär "lagom" åt dom flesta skulle ja tro.

*kl*
På tyglarna finns det ju en tumstorlek på hur
breda de är, men jag har aldrig lyckats lista
(:angel: ) ut vad som är vad..

Villken tum är den tyngsta som är någelunda lätt
att hitta? Gillar tuunga tyglar trots mina minihänder.
Lättaste? Hur mäts bredden? Eller är det "samma"
mått som gäller?

//Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Hur breda det är hänger inte alltid ihop med hur tunga de är. De kan vara olika tjocka också, och gjorda i olika kvalitet på läder.

Jo, men det tjockaste, vad för tumstorlek har de?

//Gilly

Jag red med 240 tyglar till min förra häst, en D-ponny...lagom tyckte jag...hade ett par kortare tunna före och där fick jag ingen bra känsla och tog han ner huvet nångång, så var man på väg o tappa dom...
Idag har jag 240+250 tyglar till liten häst...(153mh)
Sen det där m tjocklek, är nog en vanesak oxå....förut kunde jag inte hålla i tjocka tyglar...allt kändes bara fel, men nu har jag anv ett par såna oxå och det går bra...
Man får va lite flexibel och ta vad man har:D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar