tygelhållare

timme

Trådstartare
är dte okej att rida dressyr (tävla) med tygelhållare(i resår eller gummit)för att få mjukare hand?

Sv: tygelhållare

Kan inte dressyr reglerna riktigt men jag personligen tror inte att det är tillåtet. Dressyr har ganska srtikta regler vad det gäller utrustning.

jo det är dte jag har på känn ja.
men skadar det att rida med tygelhållare (går hästen sämre utan dom sen)?

Det kan jag inte svara på, har aldrig provat dom själv.

Men om du använder ett redskap som gör din hand mjukare kan jag tänka mig att handen kommer uppfatas som hårdare när du tar bort redskapet.

Inte ok att tävla med, TR finns på ridsport.se

Sattsa pengarna på ridlektioner för en bra tränare istället!

Jag har sett sådana i affären, men när jag prov-drog i den var den hemskt hård och stum. Om den då ska hjälpa mot hård hand undrar jag bara hur hård man måste vara i handen för att denna "hjälp" ska göra det mjukare? Så hårt som jag drog i den för att få den att töja sig vill jag aldrig behöva dra min häst i munnen..?

Nån som har erfarenheter? Jag tyckte bara det var konstigt.... :confused:

Har ridit en ridskolehäst på detta en gång...
Anledningen till att hon hade det var att hon blev störd av alla nybörjare som tog för hårt i munnen på henne...
Men med dessa "gummiband" fick hon en mjukare hjälp, oavsett vem som gav den...
Det blir liksom ett gradvis ökande tygeltag i samband med att gummibandet töjs...
/blacksmithfarm

Urigurien: den jag red på var väldigt mjuk, kanske är det så att de behöver mjukas upp före användning?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: MJLee
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar