Tygel i höjd med bettet på stång = pelham?

Totola

Trådstartare
Några här som testat ha tygeln i ringarna på sidan av bettet på stången? Tänkte om man vill ha tränsbettseffekt istället för kapson men slippa extraskrotet i munnen... Upplever att kusen än så länge spänner sig med kapsonen och funderar på att testa den varianten istället. Lättare också än att byta till tränsbett eftersom mitt sista tränsbett skickades med kusen som såldes = måste leta nytt! :p

Hur funkar det jämfört med kapsonen? :confused:

Sv: Tygel i höjd med bettet på stång = pelham?

I börjarn när jag "red in" Tima på portugisiska stången, red jag precis som med pelhamet, på dubbel tygelfattning med enbart stången. bridongtygeln i "bettringen" och stångtygeln i "stångringen" på stången. Exakt samma funktion, efter vad jag kunde märka. :bow:

Ridlärarna på ridskolan, såg dock lite tjuriga ut när jag kom med portugisiska stången i stället för pelhamet, trots att det var exakt samma längd på skänklarna och jag red med exakt samma tygelfattning... "Sånt där bett, vet jag inte hur man rider på. Kan du ha vanligt pelham nästa gång... om du inte ska ha tränsbett?" :confused:

Kapson, kan jag tyvärr inte jämföra med. För min dam uppskattade inte den uppfinningen, som i stället skickades till Thina A... =)

Jag rider i stort sett alltid med två tyglar på min stång och tycker att det funkar utmärkt. Jag använder i stort sett bara tränstygeln när jag rider på stång. Jag har en häst som är bettkinkig och kräver mycket tungfrihet, och detta är det enda bett han accepterar.

Jag trivs bäst med att använda stång med rörliga skänklar, det känns som om det är smidigare att koppla ihop med tränstygeln.

När jag rider på blankt kandar föredrar jag däremot fasta skänklar, det verkar ge en lugnare signalgivning och bättre stabilitet.

Tack båda för svar!
Ska testa och se vad pållen tycker. Rent allmänt verkar han ju trivas med hur det ligger i munnen och det var det där med att hitta ett tränsbett han trivs med i munnen som jag fastnade på, tror tredelat blir för rörligt och tvådelat blir för "högt" upp i gommen för den smala munnen... Skulle vara ett dyrt sprenger eller så isf.

Jag rider oftast med dubbla tyglar och tycker det fungerar väldigt bra. Det är lätt att få fram de signaler jag tycker att jag behöver för tillfället. Jag har i och för sig inte ridit alls med stång + kapson på Sawanna, så den jämförelsen kan jag inte göra.

Låter bra!
Jag testade och hästen verkade trivas bra på det. Han gillar ju egentligen tränsbettsinverkan bättre än kapsonen upplever jag, förutom att han är felinlärd på det sen tidigare. Det var en lyckad kombination! :)

Får man samma effekt av att rida med postkandar som att rida på pelham? Med dubbla tyglar alltså :)

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 992
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama