Tygbur med mögellukt

Philosophia

Trådstartare
Min nästan nya fina tygbur har råkat komma i kontakt med mögel med resultatet att det bildades mögelfläckar på undersidan av buren. :cry: Det luktar inte mögel i buren, men väl utanpå den. Jag har skrubbat med ättika och torkat med diskmedel. Men det är ju som det är med mögellukt ...

Någon som har några supertips? Tygburen har stålram så jag tror att tyget går att trä av ramen. Vågar jag tvätta i maskin (det är ju plast, nylon och mesh)? Lämna till kemtvätt? Eller är det bara att bita i det jättesura äpplet och hiva den?

Sv: Tygbur med mögellukt

Har du något badkar hos dig/i närheten så skulle jag i första hand försöka blötlägga det i varmt vatten och t ex galltvål, och efterskölja med ättikslösning.

Jag skulle absolut inte hiva den. Prova att tra av tyget om det gar och tvatta i maskin i KALLT vatten och se till att skolja i atticks vatten. Kanske till och med lagga den i en atticks losning efter tvatt.

Nar en han hund kissade pa Mandy's tygbur:angel: tvattade jag den pa stallningen med ett medel som bryter ner enzymer, stallde ut den pa altanen (under tak) for luftning och sprayade med nastan ren attika dagligen i flera dagar ... formodligen ett par veckor. Det fungerade utmarkt. Nar Mandy slutade sniffa dar han hade kissat bedomde jag buren lukt fri.:p

*KL*

Det finns ingen risk att jag sprider mögelsporer över hela buren om jag blötlägger den?

Kanske om jag först kör med galltvål specifikt på det område där det har varit mögel och därefter ta tvättmaskinen och sedan ättiksbad? Det skulle kunna vara ett alternativ!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka