Tydligen problem med karpalleden. HJÄLP!

Empalie

Trådstartare
För 16 dagar sedan var min häst halt när jag skulle ta ut honom en morgon.
Vi åkte till klinik där det konstateras att vid böjprov visar han tydlig smärta från karpalleden. Han var ca en grad halt innan böj och efter ca 3 grader.
Ingen svullnad, ingen värme, torr och fin. Vet känner igenom knäet jättenoga.
Hästen skickas på röntgen, tre plåtar, allt ser bara bra ut. (vi var på kliniken ca 4 dagar efter upptäckten)
Vet tror inte det är någon fara men att jag skulle hålla honom still några dagar i sjukhage eller på box.
Sagt och gjort, han var genast renare dagen efter och har varit ren i gången till och från sjukhagen. Ända tills han och komåpisen en dag fick för sig att rymma från mig på väg mot stallet. Jag hade inte en chans när båda började sprätta med benen hej vilt och fick släppa. De drog ner mot vägen och in i skogen. Fick tag i dem omgående (väldigt skamsna var dem).
På morgonen efter är hästen lite halt igen ut till sjukhagen. Sedan har det bara gått framåt och han har varit jättefin. Rådfrågade vet som sa att hon inte tror det är någon fara, men jag sa att jag vill komm in igen och kolla för säkerhets skull. Släppte pållen på lite större(ca tre sjukhagar enligt mig) hage för ca tre dagar sedan och visst drog han ett par repor och travade lite, såg jättfin ut. I början avbelastade han benet mycket (vf) men det har blivit mycket bättre. Så idag på morgonen var han sämre igen. Gick lite knackligt ut och jag blir galen.
Vi hade tid på kliniken imorgon så jag ska ju in men jag undrar vad tusan det kan vara. kan det vara en ordentlig vrickning som han vrickat upp igen och överbelastat eller vad?

Hästen blir mycket bättre i gången efter att ha fått vara ute och rört på sig.

Fortfarande inga symptomer förutom hälta och avbelastning.

Blir tokig!

Sv: Tydligen problem med karpalleden. HJÄLP!

JAg får intrycket när jag läser ditt inlägg att hästen inte åtgärdades. Varför?
Är hästen tregradigt halt efter böjprov så funderar man inte ens...
Nu kanske den blev behandlad men jag ser inte att det framgår av inlägget.
Hälta i framknä värms i regel ur efter en stunds rörelse så det kan vara förklaringen till att din häst blir bättre efter att ha rört sig en stund.

Hästen fick ingen behandling alls, vad skulle den fått för behandling då. Sprutning, det är ingen inflammtion enligt vet än iaf.
Smärtlindring vore väll inte heller så bra för då belastar han benet som vanligt. Enligt vet kunde det vara en ordentlig vrickning som skulle få vilas bort. Men jag blir osäker nu när hältan dyker på lite här och där.
Vad menar du att hästen borde fått för behandling?
Allt ser fint ur på röntgen...

Hästen fick ingen behandling alls, vad skulle den fått för behandling då. Sprutning, det är ingen inflammtion enligt vet än iaf.
Smärtlindring vore väll inte heller så bra för då belastar han benet som vanligt. Enligt vet kunde det vara en ordentlig vrickning som skulle få vilas bort. Men jag blir osäker nu när hältan dyker på lite här och där.
Vad menar du att hästen borde fått för behandling?
Allt ser fint ur på röntgen...

Normalt sprutar man leden om hästen är så pass halt. En skada eller inflammation i leden (smärta) påverkar ledvätskans viskositet och åtgärdar man inte detta så ökar risken för skador på ledbrosket bl a. (ses som röntgenförändringar). Detta vill man ju undvika i möjligaste mån. MAn sprutar med ex tuppkam, cortison, DMSO
JAg har inte varit med om att hästar vrickat sig i knäet men dock i kotleden. I de fall jag känner till har man sprutat leden för att skadan ska läka så snabbt som möjligt.
Just i framknäna är det ytterst sällan man ser svullnad pga ökad mängd ledvätska eller värme runt leden. Hästen är ändå halt eller visar obehag vid arbete/böjning av leden. Skillnad mot kotleden som nästan alltid uppvisar galla och ofta ökad värme.

Normalt sprutar man leden om hästen är så pass halt.
Vad jag lärt mej så ska man inte spruta bara för sprutandes skull i förebyggande syfte. Vet en i stallet som va inne på klinik för hästen kändes oren och dom hittade inget, ingen inflammation eller nåt men dom ville endå spruta men ägaren ville det inte för det fanns inget att spruta mot. Man sprutar när det behövs, inte för att det kan hända något.

Vad jag lärt mej så ska man inte spruta bara för sprutandes skull i förebyggande syfte. Vet en i stallet som va inne på klinik för hästen kändes oren och dom hittade inget, ingen inflammation eller nåt men dom ville endå spruta men ägaren ville det inte för det fanns inget att spruta mot. Man sprutar när det behövs, inte för att det kan hända något.

Är hästen konstaterat tregradigt halt så är det ju inte att behandla i förebyggande syfte. Att inte behandla en sådan häst kallar jag okunskap och djurplågeri.

Ok, så veterinären rekommenderade att spruta men ägaren emot sade sig det? Trots att hästen var oren i gången? Det var det värsta jag hört. Varför åker man då in med hästen? Vad tror man sig hitta som man inte ens vill åtgärda? Det låter ju befängt. Stackars häst säger jag bara. :crazy:

Hästen i TS inlägg är kraftigt halt, då skickar man inte hem hästen utan behandling. Oavsett man hittar nåt eller inte. Då brukar man skicka hem den på en allmän behandling. Det finns preparat som hjälper hela kroppen om man är osäker på vad/vart felet är/sitter.
Som ägare hade jag aldrig ens satt hästen på transporten hem igen utan behandling. Vad skulle jag då dit och göra över huvud taget?

Förhoppningsvis är det ingen som tror att man behandlar hästen med tex kortison i led i FÖREBYGGANDE syfte.....

Men vad är det man sprutar mot när hästen inte har någon inflammation? Varför spruta i förebyggande? Trodde man sprutade för att få bort inflammationen..?

Som ägare hade jag aldrig ens satt hästen på transporten hem igen utan behandling. Vad skulle jag då dit och göra över huvud taget?
Det är väl pga sånt som vet. ofta sprutar för att ägaren vill att något görs oavsett om det behövs eller inte. Tycker ofta det är så.

Vad tror man sig hitta som man inte ens vill åtgärda? Det låter ju befängt. Stackars häst säger jag bara.
Och nej det var inte synd om den hästen, den blev helt bra med lite vila och har inte visat något sen dess och dom vet fortfarande inte vad det var. Hade det vart bättre då menar du att spruta något man tror är rätt bara för sprutandets skull?

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen konstaterat tregradigt halt så är det ju inte att behandla i förebyggande syfte. Att inte behandla en sådan häst kallar jag okunskap och djurplågeri.

Men vad ska man spruta lederna för? När det inte är någon inflammation?

Men vad är det man sprutar mot när hästen inte har någon inflammation? Varför spruta i förebyggande? Trodde man sprutade för att få bort inflammationen..?

Ibland kan det faktiskt vara så att det kan vara en inflammation som inte visar någon tydlig hälta på böjning. Det finns mycket som är diffust när det gäller hästar. Tex på en av mina tidigare hästar med meniskproblem sprutade vi med jämna mellanrum just pga av att han hade pålagringar men visade ändå inte tydlig hälta alltid. Snarare någon typ av rörelsestörning vilket ofta är påbörjan till hälta. Vi har då främst behandlat med antiinflammatorisk som vi blandat i maten för att det ska verka i hela kroppen.

Och nej det var inte synd om den hästen, den blev helt bra med lite vila och har inte visat något sen dess och dom vet fortfarande inte vad det var. Hade det vart bättre då menar du att spruta något man tror är rätt bara för sprutandets skull?

Nej, men jag hade litat på att veterinären hade erfarenhet nog att avgöra vad som vore lämpligast behandling.

Tex på en av mina tidigare hästar med meniskproblem sprutade vi med jämna mellanrum just pga av att han hade pålagringar men visade ändå inte tydlig hälta alltid. Snarare någon typ av rörelsestörning vilket ofta är påbörjan till hälta. Vi har då främst behandlat med antiinflammatorisk som vi blandat i maten för att det ska verka i hela kroppen.
Har inte skrivit något om att man inte ska ge något anitiinflammatoriskt, det är väl ganska så självklart.
Men att spruta lederna tycker jag fortfarande inte man gör om man inte är helt hundra på vad det är.

Sen tycker jag att rörelsestörningar är hältor också. Har hästen en rörelsestörning så tycker jag den är halt. Den ändrar det pga någon slags smärta någonstans.

Nej, men jag hade litat på att veterinären hade erfarenhet nog att avgöra vad som vore lämpligast behandling.
Det är ju de man inte kan längre, många vet. speciellt en klinik där jag bor behandlar hur som helst ofta pga att göra ägarna nöjda. Det är inte bra att spruta leder i onödan. Därför tycker jag man ska vara helt och hållet säker på vad det är innan man börjar spruta. Det kan göra mera skada än nytta att spruta.

Nu blev den hästen helt bra efter några veckor vila och tagit det lugnt, varför skulle man då in i lederna och greja bara för att göra någonting? Kunde ju kanske blivit problem pga det istället.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns preparat som hjälper hela kroppen om man är osäker på vad/vart felet är/sitter.

Perfekt! Det är väl sådana preparat vi behöver? LÅter som det verkar på Kissinng spines, strålben och sadeltvång.
Hit med receptet!!

Men om det är problem med karpalleden så borde det ju synts på röntgen..

Det finns preparat som hjälper hela kroppen om man är osäker på vad/vart felet är/sitter.

Perfekt! Det är väl sådana preparat vi behöver? LÅter som det verkar på Kissinng spines, strålben och sadeltvång.
Hit med receptet!!

Lilla vän. Vi snackar inflammationer nu. :cool:
Och det vet väl varenda människa att oralt intagande av antiinflammatoriskt hjälper inflammationen oavsett var den sitter?
Det finns även antiinflammatoriska sprutor som också verkar i hela kroppen. Men du kanske inte hängt med så långt i utvecklingen.
Så sluta fjanta dig.:mad:

Men om det är problem med karpalleden så borde det ju synts på röntgen..

Nej, nej, nej... I de fall man ser "något" på röntgen (typ pålagringar) så har hästen redan gått med inflammation en längre tid. Behandlar man hältan (inflammationen) direkt den uppstår får man i regel ingen påverkan på ledbrosket och därmed inga pålagringar heller eller andra synbara fenomen på röntgenbilderna.

Vadå spruta i förebyggande syfte? Det där förstår jag inte, hästen är tregradigt halt!

När en häst visar hälta från led efter ett böjprov så kan inflammationen finnas i själva leden, i ledkapselns inre eller yttre lager eller i andra strukturer kring leden t ex ligament.
Oavsett var inflammationen finns så bör den behandlas.
Ibland kan samma hälta (böjprov carpalled) ses om hästen är öm i gaffelbandsfästet. Det är väl eg enda gången som man undviker att spruta leden utan man riktar då in behandlingen på just det stället som är dåligt.

Vadå spruta i förebyggande syfte? Det där förstår jag inte, hästen är tregradigt halt!

Vad jag fattade det som enligt TS så visste dom inte vad problemet var, enligt vet. så var det ingen inflammation. Man kan ju kolla ledvätskan också för att se om den är inflammerad. Och vet man inte helt hundra så tycker jag inte man sprutar hästen.

Det behöver ju inte vara helt självklart att just den leden är inflammerad bara för den haltar mer efter böjprov.

Har inte skrivit något om att man inte ska ge något anitiinflammatoriskt, det är väl ganska så självklart.
Men att spruta lederna tycker jag fortfarande inte man gör om man inte är helt hundra på vad det är.
Men varför ska man ge antiinflammtoriskt då om hästen inte har någon inflammation som du säger? ;)

Sen tycker jag att rörelsestörningar är hältor också. Har hästen en rörelsestörning så tycker jag den är halt. Den ändrar det pga någon slags smärta någonstans.
Vad du tycker är en sak men en rörelsestörning är INTE alltid en hälta. En rörelsestörning kan mer vara en början till något som kan sluta med en hälta. En häst kan få en rörelsestörning pga att den har ont i ryggen. Var är den halt då då menar du? I ryggen? För den behöver knappast visa hälta vid en hältutredning bara för att den har en rörelsestörning. Det är två helt vitt skilda saker.

Det är ju de man inte kan längre, många vet. speciellt en klinik där jag bor behandlar hur som helst ofta pga att göra ägarna nöjda. Det är inte bra att spruta leder i onödan. Därför tycker jag man ska vara helt och hållet säker på vad det är innan man börjar spruta. Det kan göra mera skada än nytta att spruta.
Jag tror nog vi får nöja oss med att alla gör det den tycker är bäst för sin häst helt enkelt. Vi får utgå ifrån att vi alla känner våra egna hästar bäst och kan tillsammans med veterinär avgöra vad som är den bästa behandlingen. Annars kommer vi kunna sitta här och dividera om det en evighet.

Nu blev den hästen helt bra efter några veckor vila och tagit det lugnt, varför skulle man då in i lederna och greja bara för att göra någonting? Kunde ju kanske blivit problem pga det istället.

Jag tror ju knappast att hästen blivit sämre bara för att man EN gång behandlat den. Vad menar du att det skulle blivit för problem?

Långvarig eller upprepande kortisongiva är inte bra för hästens immunförsvar och mage men detta handlade om EN behandling och inte nödvändigtvis med kortison.

Jag tror ju knappast att hästen blivit sämre bara för att man EN gång behandlat den. Vad menar du att det skulle blivit för problem?

Infektionsrisk finns alltid när man sprutar i leden.

Det här med att rörelsestörningar inte är hältor..jag tycker att om hästen har en rörelsestörning har den det för att den har ont någonstans, den haltar med andra ord. På ett eller annat sätt, sen nej hältan behöver inte komma från något ben alltid bara för den är halt.

Sen tycker jag man kan ge antiinflammatorisk ifall det är en inflammation någonstans i kroppen, men att gå in i leder är aldrig bra.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst