TW Övergrepp - Sviken

Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken, förnedrad och kuvad av dels honom, dels rättsväsendet – ja, alla egentligen. Jag blev lovad att jag skulle kontaktas innan han förhördes, för att jag genuint är livrädd för vad han ska göra nu efteråt, men det var ingen som ringde mig och ingen som innerligt verkar förstå. Under en lång tid har jag gått och hoppats på att den här (vad det känns som) evighetslånga och vidriga processen skulle ge mig någon form av upprättelse, offentligt bekräfta att det han gjorde mot mig var brottsligt och oförlåtligt. För att jag är en människa med mänskliga rättigheter. Men det känns i stället som att det står klart att alla har rätt att göra hur fan de vill med mig, ingen kan någonsin göra något fel mot mig.

Många som jag tvingats prata med angående händelsen har sagt att jag är modig och att jag gjort det rätta. Att jag potentiellt kan skydda andra kvinnor mot en liknande händelse. Men hur modig känner jag mig nu? Hur rätt känns det när allt som hände inte längre existerar för andra men kommer stanna kvar hos mig för evigt? Hur är det meningen att jag ska gå vidare och leva ett vanligt liv när jag konstant väntar på vedergällning med vetskapen om att ingen kommer göra något för mig innan det är för sent?

Hur kan det vara rätt att han får fortsätta sitt liv utan konsekvenser och till och med skyddas så att han kan ta sin examen medan jag dissocierar, får panikattacker och flashbacks till den grad att inte klarar av att ta ett steg in på skolområdet? Varför ska jag straffas med nedsatt kognitiv funktion, oförmåga att klara av ett arbete, tömda besparingar, bortkastat CSN, tappade studieår samt vänner utöver vad han utsatte mig för? De har sagt att han inte ska få den makten över mig och att jag ska visa att jag är stark men hur kan någon tro att det bara är att bestämma mig för att inte vara rädd? Som att våldet som var där aldrig kan ske igen. Och hur ska jag orka bemöta alla i skolan efter vad han har sagt om mig? Jag vill höra vad mer jag skulle ha gjort. I min enfald trodde jag att rättsväsendet kommit längre, att hur traumarespons kan skilja sig åt numera uppmärksammats som något verkligt även utanför psykiatriska sammanhang. Men utifrån ifrågasättandet från förhörsledaren, som fortfarande skär i mig, förstod jag att det inte ser ut så.

Månader innan det hände kände jag mig glad och tillfreds med mig själv för första gången på flera år. Jag hade gått ner nästan 40 kg, hade en plan för studierna och framtida yrke, trivdes med att träffa honom och vännerna i skolan. Äntligen kanske livet skulle vända efter år av elände och kämpandes. På en kväll förlorade jag allt för att jag inte var eller är tillräckligt stabil och stark för att hantera situationen, slåss eller sparkas.

Jag vet inte hur jag ska börja om igen eller om jag orkar

Tyvärr så är det så samhället fungerar.
Jag har också anmält allvarliga brott mot mig som las ner direkt men jag förväntade mig inte nåt annat iofs.
Jag tror att du kan överklaga beslutet på nåt vis men vet inte hur. Vet inte vad det kallas. Brottsofferjouren vet säkert.
:heart

Tyvärr så är det så samhället fungerar.
Jag har också anmält allvarliga brott mot mig som las ner direkt men jag förväntade mig inte nåt annat iofs.
Jag tror att du kan överklaga beslutet på nåt vis men vet inte hur. Vet inte vad det kallas. Brottsofferjouren vet säkert.
:heart

Man kan begära överprövning hos en särskild instans hos Åklagarmyndigheten, det finns med information i beslutet att lägga ner förundersökningen hur det går till. Det är inte jättevanligt att besluten ändras om det inte har kommit till någon annan bevisning eller det finns fler utredningsåtgärder som borde ha gjorts. Men möjligheten finns i alla fall.

Usch usch vad hemskt att du blev utsatt för detta! Det är så bara fruktansvärt. Blir berörd av det du skrev att du mådde så bra innan. Men inte var det för att du inte var/är tillräckligt stark och stabil, det GÅR inte att vara det, kroppen kör sitt egna race och det är verkligen en försvinnande minoritet som klarar att "slåss/sparkas", dessutom är det inte ens säkert att det hade hjälpt. Nej, det är på inga sätt ditt fel!!!! Bara hans!

Sen det om utredningen, tyvärr är det sorgligt hur svårt det är att få upprättelse inom rättsväsendet men det är viktigt att komma ihåg att det inte betyder något att utredningen läggs ned, det betyder inte att de inte tror dig tex. Polisen måste jobba enligt lagen och lagen tar ingen hänsyn till psykologiskt lidande, bara fysiska skador i princip. Det är jättejättesvårt att få till fällande dom gällande sexualbrott. Jag förstår att förhörsledarens frågor var hemska att få höra, men personen gjorde tyvärr bara sitt uppdrag, som är väldigt "hårt", polisens uppgift är att utreda brott, inte stötta mer än så, TYVÄRR!

Med det sagt, har du någon annan hjälp? Hade du ett målsägarbiträde som kan stötta i ev överprövning? Men främst tänker jag att du behöver bearbetande stöd!! Det går 100% att må bra igen, du behöver bara hjälp på vägen. Du kan till exempel få hjälp hos kvinnojouren där du bor. :heart

Fight flight freeze, alla tre är legitima reaktioner.

Och speciellt freeze, i situationer där kroppen instinktivt verkar förstå att gör man motstånd så blir det ännu värre.

Det är på inget vis, och ingenstans, ditt fel.

Jag vill lägga till "fawn", som också är en fullt legitim reaktion.

Det innebär kortfattat att göra förövaren till lags och vara medgörlig, för att undvika (mer) skada. Jag har förstått det som att det är en vanlig reaktion vid t. e. x. sexuella övergrepp. Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram att både freeze och fawn är lika legitima reaktioner som fight eller flight, även om det (tyvärr!) ofta ifrågasätts varför man inte "gjorde motstånd" eller liknande.

Det är också möjligt att t. ex. först hamna i freeze och sedan fawn, eller först fawn och sedan freeze.

Oavsett så är det aldrig någonsin den utsattas fel. Ingen reaktion är fel och inget flyttar någon del av ansvaret från förövaren. Du har inte gjort något fel, @Dimmoln :heart

Det har varit vissa frågor i förhör som skavt mer än andra. För mig är det märkligt att ingående ifrågasätta hur jag exempelvis kunde bli skräckslagen av ett stryptag när hans syfte inte var att döda mig. Jag förstår inte hur jag dels förväntas kunna styra min rädsla, och dels i stunden kunna bedöma om trycket är tillräckligt hårt för att till sist lämna mig medvetslös och orsaka syrebrist i hjärnan eller om det bara handlar om strypsex (vilket jag inte heller har samtyckt till)

Att prata om hur hårt han ströp mig, hur länge, vad jag gjorde, vad han gjorde etc. förstår jag helt och hållet. Men nu ifrågasattes min rädsla och därmed även min reaktion, vilket jag inte riktigt förstår.

Mitt målsägandebiträde säger att det är lönlöst att överklaga då det inte kommer framkomma något nytt i bevisningen. Han har sagt att allt varit frivilligt från min sida, så då slutar ärendet där. Intyg från läkaren över skador, samtal med vårdpersonal direkt efteråt, DNA-bevisning gjordes helt i onödan ur mitt perspektiv.
Varför ombeds man exempelvis att göra undersökningar efteråt för att säkra DNA, ens gå vidare med förhör, om allting faller när förövaren nekar till allt och säger att allt var frivilligt? Är det inte bara bättre att säga när ord står mot ord, så det är ingen idé att du lämnar någon anmälan såvida din förövare inte kommer att erkänna eller att brottet bevittnats av andra? Man gick igenom ett helvete när brottet begicks, ett helvete med alla undersökningar, förhör och väntan i år för att få ett nytt helvete när man går och väntar på vad han ska göra efter sitt förhör

Senast ändrad:
Det har varit vissa frågor i förhör som skavt mer än andra. För mig är det märkligt att ingående ifrågasätta hur jag exempelvis kunde bli skräckslagen av ett stryptag när hans syfte inte var att döda mig. Jag förstår inte hur jag dels förväntas kunna styra min rädsla, och dels i stunden kunna bedöma om trycket är tillräckligt hårt för att till sist lämna mig medvetslös och orsaka syrebrist i hjärnan eller om det bara handlar om strypsex (vilket jag inte heller har samtyckt till)

Att prata om hur hårt han ströp mig, hur länge, vad jag gjorde, vad han gjorde etc. förstår jag helt och hållet. Men nu ifrågasattes min rädsla och därmed även min reaktion, vilket jag inte riktigt förstår
Men vaddå, förväntar de sig att du ska veta hans syfte? HUR?!

Sista stycket, första meningen, kan jag ha förståelse för också. Är det mordförsök som han borde åtalas för eller inte? Hur man reagerar vid rädsla är så sjukt olika. Det känns jättemärkligt. Om du orkar så hade jag överklagat. Men jag har full förståelse för om du inte orkar det heller. Det tär givetvis enormt på en med en sådan rättsprocess.

Mitt målsägandebiträde säger att det är lönlöst att överklaga då det inte kommer framkomma något nytt i bevisningen. Han har sagt att allt varit frivilligt från min sida, så då slutar ärendet där. Intyg från läkaren över skador, samtal med vårdpersonal direkt efteråt, DNA-bevisning gjordes helt i onödan ur mitt perspektiv
Men för i hela helvetet - det finns väl knappt någon förövare som säger att det inte varit frivilligt från offrets sida om det inte finns bevis typ på film. De gör ju allt för att ljuga sig ur situationen. FY FAN alltså

Att prata om hur hårt han ströp mig, hur länge, vad jag gjorde, vad han gjorde etc. förstår jag helt och hållet. Men nu ifrågasattes min rädsla och därmed även min reaktion, vilket jag inte riktigt förstår.

Mitt målsägandebiträde säger att det är lönlöst att överklaga då det inte kommer framkomma något nytt i bevisningen. Han har sagt att allt varit frivilligt från min sida, så då slutar ärendet där. Intyg från läkaren över skador, samtal med vårdpersonal direkt efteråt, DNA-bevisning gjordes helt i onödan ur mitt perspektiv.
Varför ombeds man exempelvis att göra undersökningar efteråt för att säkra DNA, ens gå vidare med förhör, om allting faller när förövaren nekar till allt och säger att allt var frivilligt? Är det inte bara bättre att säga när ord står mot ord, så det är ingen idé att du lämnar någon anmälan såvida din förövare inte kommer att erkänna eller att brottet bevittnats av andra? Man gick igenom ett helvete när brottet begicks, ett helvete med alla undersökningar, förhör och väntan i år för att få ett nytt helvete när man går och väntar på vad han ska göra efter sitt förhör
Det är obegripligt, speciellt med samtyckeslagstiftningen. Vårdpersonalen borde ju kunna vittna om ditt tillstånd när du var där också.

Jag har ju absolut ingen aning om ditt förhör.

Men jag väljer ibland i förhör att ställa frågor som jag ser att försvaret kommer ställa. Helt enkelt för att målsäganden inte ska ställas inför frågan för första gången i rättssalen i en ev rättegång. Utan ha fått frågan under hyfsat trygga förhållanden, med bara förhörsledaren och målsägandebiträde närvarande. Jag talar dock innan förhöret om att jag kan komma att ställa frågor som kan kännas kritiska eller ifrågasättande men att jag då gör det för det är viktigt det kommer fram i utredningen. Om jag ställer en sådana där fråga jag beskrivit ovan informerar jag efteråt om varför jag gjorde det (dvs det jag skrev ovan i princip)

Sen är tyvärr inte alla förhörsledare bra. Varken på kommunikation eller bemötande.

När spårsäkring sker, dvs man undersöker och tar DNA osv vet man oftast inte misstänkts inställning. Han skulle ju kunna hävda att han inte ens träffat målsäganden eller att de absolut inte haft sex. I ett sådant läge är t ex DNA avgörande bevisning. Medger den misstänkte sex men hävdar samtycke får ju dna:t ingen betydelse tyvärr. Men man vet inte det från början.

Jag beklagar det du blivit utsatt för och hoppas du på sikt kan må bättre. Men ville försöka svara på dina funderingar i alla fall. Kanske hjälper det lite.

Standardiserade utskick slår lite udda ibland. Måste skicka in en blankett om jag ämnar eller inte ämnar hämta ett objekt hos polismyndigheten. Annars kan polisen sälja objektet vidare. Objektet: trosor. Skulle ju vara ett sätt att få lite bättre klirr i kassan. Kanske kan jag skratta åt just detta utskicket någon dag

Klarar inte av någon arbetsuppgift på jobbet pga. freeze-reaktioner och dissociation r/t flashbacks och är nu uppsagd. Är livrädd för att gå tillbaka till skolan och inte kunna prestera pga. ångestpåslag och bristande kognitiv funktion r/t sömnbrist. Har inte heller någon SGI under min heltidssjukskrivning. Känns som en omöjlig ekvation att få ihop min existens. Tagit återfall i mitt missbruk och jag har god lust att bara låta skiten rasera

Har du någon närstående som kan vara stöd just nu? Kanske hjälpa till att ta de nödvändiga kontakter som behövs med vården/beroendemottagning. Det kan ju vara svårt att få tider nu inför stundande storhelger, men du behöver hjälp och stöd och en trygg plats att vara på.
Tyvärr inte. Mina närstående har sina egna svårigheter att brottas med och jag är därför väldigt förtegen om mitt nuvarande skick. Bekantskaper som jag haft har liksom tystnat i samband med min anmälan. Jag klarar säkert att ta kontakt med vården igen, det gäller nog bara att bestämma mig för om jag vill det eller inte

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 479
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar