Tvisten hotar VC-finalen för Helena

(NT)
Med 41 dagar kvar till världscupfinalen i Las Vegas riskerar Helena Lundbäck att få resa utan Madick. - Vi följer avtalet. Jag räknar absolut med att de åker, sa Hans Lundbäck.

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten hotar VC-finalen för Helena

Hoppas nu AK en gång för alla inser att hon har skrivit på ett avtal och inte kan bryta det hur som helst när det inte passar henne längre.

Jag hoppas innerligt att tingsrätten ger AK rätt :)

Citat från en annan artikel från samma tidning

Några av Helenas landslagskompisar har yttrat sig om avtalet och lämnat syrliga kommentarer.

Svante Johansson som vann Göteborg Horse Show i söndags:
"Jag har aldrig någonsin sett ett så ensidigt avtal och skulle själv aldrig ens komma på tanken att ha ett liknande avtal med mina ägare." "Skulle aldrig sätta mig på en häst som ägaren inte vill att jag ska rida. "

Royne Zetterman, som avstod OS i somras på grund av klimatförhållandena:
"Jag har aldrig tidigare sett eller hört talas om ett sådant ensidigt kontrakt som detta." "...inom hästsporten gäller normalt att hästägaren ska kunna ta tillbaka sin häst om hon/han önskar detta."

Man kan ju tycka vad man vill om avtalet, men ägaren har ju först läst det och sen skrivit på det.

Såg att hon hävdar att hon kände sig pressad att skriva på.
Det tycker jag verkar vara en efterkonstruktion, ingen kan väl pressa dig att sätta din egen häst hos en elitryttare om du inte själv gärna vill det.

Var det något som hindrade henne från att sätta hästen i träning hos tex Svante eller Royne istället om nu just de skulle vara så himla intresserade av hennes häst, och ge henne en bättre deal?

Jag kan förstå att Lundbäcks skriver stenhårda avtal efter So What-historien.

Må så vara, men hon har ju fortfarende läst avtalet och godkänt det när hon skrev under. Då får man allt stå sitt kast.

Tant Brun, vad händer med So What? Jag blev nyfiken och googlade lite men kunde inte hitta något.

Jag tycker att det är synd att sådant här skall behöva hända överhuvudtaget. Det är ju solklart att kontraktet är enbart till HLs fördel och det är ju taskigt som sjutton mot hästägaren, men samtidigt är ju hästägaren vuxen och har skrivit på ett kontrakt. Jag hoppas att det här tråkiga fallet kan ge upphov till förbättrade kontrakt och en mer öppen dialog i allmänhet mellan hästägare och ryttare!

Den blev ju såld när HL precis skulle ta den till ett OS.

Ja just det! Så fick hon ta Mynta istället! Nu kommer jag ihåg. Tack! :bow:

Hoppas nu AK en gång för alla inser att hon har skrivit på ett avtal och inte kan bryta det hur som helst när det inte passar henne längre.
Där sa du ett sant ord! Men visst kontraktet må vara ensidigt men ett kontrakt är ett kontrakt som AK har skrivit på och nu får hon hålla det! :cool:

Där sa du ett sant ord! Men visst kontraktet må vara ensidigt men ett kontrakt är ett kontrakt som AK har skrivit på och nu får hon hålla det! :cool:

Fast det vore väl hemskt om det inte gick att bryta upp ett kontrakt. Ord står mot ord här men för mig känns det som att Lundbäcks har lurat hästägaren att skriva på ett avtal på falska premisser. Och den som är mest driven vad det gäller kontrakskrivande så är det ju Hans Lundbäck. Och det här är ju en repris på en liknande händelse.....Konstigt att det bara drabbar Lundbäcks. Det är ju ingen annan elitryttare som är i blåsväder, tvärtom, det finns ju exempel på mycket långvarigt samarbete där även hästägaren fick del av prispengar och kunde tack vare det behålla hästen.

Och gå till er själva. Om ni fick en sån häst i er ägo skulle inte ni också vilja ta chansen att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet. Inte enbart låta någon annan bli det med hjälp av er häst och sen får ni tillbaks hästen när den är färdig på dom stora arenorna,alltså inte värd så mycket pengar längre. Dessutom har ni det kostat er några hundra tusen....:angel:

Och det här är ju en repris på en liknande händelse.....Konstigt att det bara drabbar Lundbäcks. :

Ja det är ngt jag också undrat över! Har inte hört ngt om andra elitryttare som har sådana problem med hästägarna som Lundbäcks tydligen har gång på gång!

Undrar också varför det drabbat HL 2 ggr, men vad menade någon ovan med att AK denna gång får stå för att hon skrivit på något? Är hon känd för att krångla innan?

Och gå till er själva. Om ni fick en sån häst i er ägo skulle inte ni också vilja ta chansen att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet. Inte enbart låta någon annan bli det med hjälp av er häst och sen får ni tillbaks hästen när den är färdig på dom stora arenorna,alltså inte värd så mycket pengar längre. Dessutom har ni det kostat er några hundra tusen....:angel:
ja, och om man dessutom skulle sälja hästen inom 24 månader efter att avtalet upphört, så ska Ridab ha del av försäljningssumman ändå!!!! :eek:
Att som hästägare inte få ta någon del av prispengar i ett sådant här sammanhang är ju helt orimligt, hon har ju i princip skänkt bort sin häst till HL. Så hemskt kontrakt! Nu vet man ju inte heller hu kontraktet sett ut, men jag kan inte tänka mig att den här texten ligger på förstasidan, utan det är väl det finstilta på blad 53 längs ner....:angel:
" att eventuella prispengar, hederspriser eller andra bidrag tillfaller Ridab. Prisrosetter och plaketter tillfaller ägaren.
" att försäkring och veterinärkostnad betalas av ägaren.
" att om hästen säljs ska Ridab ha 50 procent av försäljningssumman i provision, efter avräkning av ingångsvärdet 1 000 000 kronor. Skulle hästen säljas inom 24 månader efter avtalet upphört så ska Ridab ha rätt till sin provision även då.
Fast hon får ju fina rosetter och plaketter att hänga på väggen förstås...

Man kan ju tycka vad man vill om avtalet, men ägaren har ju först läst det och sen skrivit på det.

Såg att hon hävdar att hon kände sig pressad att skriva på.
Det tycker jag verkar vara en efterkonstruktion, ingen kan väl pressa dig att sätta din egen häst hos en elitryttare om du inte själv gärna vill det.

Var det något som hindrade henne från att sätta hästen i träning hos tex Svante eller Royne istället om nu just de skulle vara så himla intresserade av hennes häst, och ge henne en bättre deal?

Jag kan förstå att Lundbäcks skriver stenhårda avtal efter So What-historien.

Det är lätt att vara efterklok, hon hade säkerligen hellre satt hästen hos Svante eller Royne, men jag kan mkt väl tänka mig situationer där man är pressad att skriva på, och kanske inte hinner läser det finstilta? Eller ens i sin vildaste fantasi kan tänka sig att man i princip ger bort sin guldklimp!
Att man har vattentäta kontrakt är inget fel alls, däremot oskäliga!

Hederspriser? Räknas bilar in bland dem? Hon har väl hoppat in en bil i alla fall om jag inte minns fel. Den borde väl AK fått i så fall.

Jag tycker att AK har varit korkad som skrivit på detta avtalen, men att som Hans Lundbäck påstå att det är ett helt skäligt avtal är ljuga. Hela Avtalet är otroligt ensidigt och i mina ögon oskäligt.

Konstigt att det bara drabbar Lundbäcks. Det är ju ingen annan elitryttare som är i blåsväder, tvärtom, det finns ju exempel på mycket långvarigt samarbete där även hästägaren fick del av prispengar och kunde tack vare det behålla hästen.

Calibra :angel:

Det är lätt att vara efterklok, hon hade säkerligen hellre satt hästen hos Svante eller Royne, men jag kan mkt väl tänka mig situationer där man är pressad att skriva på, och kanske inte hinner läser det finstilta? Eller ens i sin vildaste fantasi kan tänka sig att man i princip ger bort sin guldklimp!
Att man har vattentäta kontrakt är inget fel alls, däremot oskäliga!

Men om man är så dum att man skriver på ett sånt kontrakt, får man inte skylla sig själv då?
Bara för att man har en lovande hopphäst så är man ju inte på minsta vis tvingad att låta en elitryttare träna den.
Man kan rida den själv eller sälja den eller höra runt bland fler ryttare.

Det kan ju vara så att ägaren var väldigt smickrad och ivrig på att hästen skulle upp i klasserna så att hon inte tänkte sig för, men:
Vad hade hästen varit värd idag om inte Helena hade hoppat den på alla tävlingar Europa runt?

problemet där var väl att det inte fanns något kontrakt.

Nej där fanns det andra bevis, men jag tog det bara som exempel på att det inte bara är HL som har varit i blåsväder.
Kanske att man inte får höra så mycket om andra ryttar/ägartvister förrän det är OS-uttagning eller liknande på gång.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) VÄRLDSCUPFINALER, LAS VEGAS: Helena Lundbäck och Madick är dubbelnolla i den andra rundan av finalen. Omhoppningen pågår...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama