Tvist om blind häst i tingsrätten

(Ridsport)
En familj köpte en häst till barnen men efter en vecka upptäckte man att hästen var i det närmaste blind på ena ögat. Man ville då häva köpet något som säljaren inte gick med på, nu möts man i tingsrätten.

Läs mer...

Sv: Tvist om blind häst i tingsrätten

Märklig historia :confused:

I och för sig kanske lätt att missa om inte ögonen lyses.

Men en kronisk åkomma brukar ju lämna ärrbildningar som syns ganska bra i så sent skede..

Men har faktist aldrig tänkt på hur noga ögonen kollas på en besiktning..

Tråkigt för köparen då det lutar åt en massa extra kostnader för eventuella behandlingar.

AM

Men å andra sidan så behöver inte en häst som är blind på ena ögat helt tappa sin brukbarhet, se bara på Quite Easy han gick ju ändå svår hoppning men är enögd.

Men här handlar det väl iaf delvis om att en ponny med sådan skada ska ligga långt lägre i pris.

Men näthinneförändringar ger inte skuggor i ögonen. Det går inte att bedömma näthinnan utan utrustning!
PL

Även en amatör kan se vissa "skuggor" i ögonen. Utan lampa.

Frånsett det som PL skrev, så kan en ärrbildning finnas i öga utan att den blir blind för det. Min ena häst skadade hornhinnan som mycket ung, man kan se ärrbildningen i en viss vinkel men är inget som han har problem med.

Min ena madam skadade BÅDA ögonen på ngt vis under sommarbetet, 3 veckor med behandlingar på djursjukhuset och blev helt bra, ev har hon förlorat ngt på ena ögat när det gäller synen men inget som märks när hon rids eller hanteras, tävlas idag utan problem och rids utan problem överallt så fattar ej varför värdet ska minska med 39.000 kr???? Jag sålde mitt sto efter händelsen till en veterinär och de har berättat att hon är exakt som en vanlig ridhäst märks ej hon förlorat ngt på synen vilket de tror hon gjort pga ärret hon har i ena ögat...

Vet en ponny som man opererat bort ena ögat på, han gick medelsvår hoppning med vinster med endast ett öga så att sänka med 39.000 kr hade jag ej gjort + hade ej begärt det heller om jag råkat köpa en enögd häst...

Intressant se hur det hela slutar...

Mitt sto tog jag förvisso ej fullt pris för men hade ej gått med på en prutning på halva eller mer än halva priset...

Jenny

Vet en ponny som man opererat bort ena ögat på, han gick medelsvår hoppning med vinster med endast ett öga så att sänka med 39.000 kr hade jag ej gjort + hade ej begärt det heller om jag råkat köpa en enögd häst...

Men det är ju inte huvudkravet, det är att de vill lämna ponnyn tillbaka.

Att det finns andra som fungerar bra enögt hör inte dit.

Håller med!

Förstår inte heller varför en häst med syn på enbart ett öga skulle vara en sämre ridhäst för barnen:confused:

I min ungdom fanns en ponny i klubben med bara ett öga. Hon gick hoppning utan problem och var supergo och snäll.:love: Verkligen en bra barnponny!

Frånsett det som PL skrev, så kan en ärrbildning finnas i öga utan att den blir blind för det. Min ena häst skadade hornhinnan som mycket ung, man kan se ärrbildningen i en viss vinkel men är inget som han har problem med.

Ja men när hästen nästan blundar och man ser det tydligt själv då har man missat nåt.:crazy:

Håller med!

Förstår inte heller varför en häst med syn på enbart ett öga skulle vara en sämre ridhäst för barnen:confused:

Det behöver inte vara sämre men kan vara det, och för mig är det självklart, om man har två likvärdiga ponnyer och en är blind på ett öga, att den blinda är billigare.

Skule du vilja betala fullpris för en enögd?

Enögda hästar blir ofta mer rädda om den blinda sidan o kräver därmed mer stöd av ryttaren.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama