Tvestjärt i broccolin! Hjälp!

Idas

Trådstartare
Skulle göra broccolisoppa till middag och när jag öppnade broccolibuketterna (inplastade, ekologisk broccoli från ICA) så kröp det ut en livs levande tvestjärt. (!!!!!!!) :arghh::arghh::arghh:

Hur har den kommit dit? Hur kan den ha överlevt ett liv inplastad och dessutom flera dagar i mitt kylskåp?
Vad händer med min middag? Kan jag äta broccolin? Herr tvestjärt verkar inte ha mumsat på den. Har sköljt den i cirka 15 minuter pga panik.

Antar att du ska koka broccolin, eftersom du ska göra soppa, då borde ev bakterier dö. Så förutom äckelfaktorn är det lugnt...:D

Skulle göra broccolisoppa till middag och när jag öppnade broccolibuketterna (inplastade, ekologisk broccoli från ICA) så kröp det ut en livs levande tvestjärt. (!!!!!!!) :arghh::arghh::arghh:

Hur har den kommit dit? Hur kan den ha överlevt ett liv inplastad och dessutom flera dagar i mitt kylskåp?
Vad händer med min middag? Kan jag äta broccolin? Herr tvestjärt verkar inte ha mumsat på den. Har sköljt den i cirka 15 minuter pga panik.
Ååååhhhh ... skynda, skynda du kanske hinner till affären och köpa Round Up och bespruta hela lägenheten med..... Hu , naturen, och naturen i form av en tvestjärt...... Skynda, skynda, skynda.... ( Ja, jag är lite sarkastisk.... :-) ... )

Välkommen till verkligheten. Mat kommer inte från sterila lab. Den produceras ute i naturen. Bland bajs, fåglar, regn och damm.

Jag misstänker att om du tar ett djupt andetag och tänker efter så inser du att allt som växer blir "utsatt" för ett rätt stort antal insekter? Du har sköljt broccolin (rätt väl :D), gör det verkligen någon skillnad om det var en tvestjärt på den idag eller för tre dagar sen? ;)

Edit: Förresten vet du ju att det är en god och nyttig broccoli som inte är besprutad med en massa hemska insekticider nu, eftersom tvestjärten levde och mådde bra, det är kanske bland annat därför du väljer eco? :)

Kan inte se att det skulle vara några problem med broccolin, käka på du! ;)

Tagga ner lite va, ni behöver ju inte driva med TS?
Min mamma som annars är uppfostrad enligt filosofin "lite skit rensar magen" (och som för övrigt fört den vidare till mig) skulle nog ändå sluta äta broccoli på ett bra tag om hon hittat en tvestjärt i den, hon avskyr dem. ;)

Ingen mening att ta fram supersarkasmen på en gång! Jag vet inte om min något skämtsamma ton i inlägget framgick, men trots det tycker jag faktiskt att tvestjärtar är extremt äckliga djur och verkligen inte någonting jag vill tugga i mig om jag slipper..
Får väl se det som @Monstermom påpekade att min broccoli åtminstone är fri från gifter.

En annan grej är att det står att broccolin är packad i Italien. Har stackaren alltså blivit kidnappad från Italien, färdats till Sverige, legat inplastad på ICA och sedan frusit i mitt kylskåp? Snacka om seglivad.

Jag ser två positiva saker:
1. Den lever, bra, då är inte broccolin besprutad med gift, alltså riktigt eco.
2. Den lever, bra, annars så hade du kanske ätit den och hittat en halv tvestjärt istället - inte lika mysigt när du inser var den andra halvan är.

Jag hade lugnt ätit broccolin rå eller kokad efter att ha plockat bort odjuret.

/ kayoba

Liten stilla undran bara, hur förökar sig tvestjärtar? Lägger de ägg? I broccoli?

Visst lägger de ägg, men knappast i broccoli. Dessutom gör det ju ingen skillnad om ägg lagts innan eller efter broccolin plockats i så fall. ;)

Grönsaker, bär, frukter etc rensar och sköljer man så gott det går och så noga man vill, men man måste acceptera att det finns många fler varelser än vi som lever här i världen. De flesta är minst sagt harmlösa och man skadar ingen annan än sig själv genom att jaga upp sig i onödan.

Påminner om spindeln i blomkålen eller vad det var :D

Jag är ganska känslig för gammal mat, men inte för djur som tur är utan hade plockat bort djuret och spolat lite extra. Dock hade jag behövt övertala mig några gånger om att det inte är äckligt för just tvestjärtar är jag lite äcklad av, de kryper ju in i öronen, sas det när jag var liten, så trots ett vuxet logiskt tänkande nuförtiden så sitter den där äckelkänslan/rädslan i fortfarande! :D

On du ätit upp den, bra proteinkälla?

Edit: Sägs det inte att kakerlackor och insekter som tvestjärtar är de enda som skulle överleva en kärnvapensbomb, inte undra på att den lyckats hålla sig vid liv från Italien till ditt kylskåp, tycker nästant det är synd att du tog död på den! När den nu så envist hållit sig vid liv :p

Senast ändrad:
Ingen mening att ta fram supersarkasmen på en gång! Jag vet inte om min något skämtsamma ton i inlägget framgick, men trots det tycker jag faktiskt att tvestjärtar är extremt äckliga djur och verkligen inte någonting jag vill tugga i mig om jag slipper..
Får väl se det som @Monstermom påpekade att min broccoli åtminstone är fri från gifter.

En annan grej är att det står att broccolin är packad i Italien. Har stackaren alltså blivit kidnappad från Italien, färdats till Sverige, legat inplastad på ICA och sedan frusit i mitt kylskåp? Snacka om seglivad.
Jag är också uppväxt med devisen "lite skit rensar magen", men förstår dig verkligen ändå. För om den där tvestjärten hade varit en gråsugga hade jag både gråtit, kräkts, kastat ut broccolin genom fönstret, haft ryckningar i flera timmar, börjat hulka om jag klivit in i köket de närmsta timmarna samt inte ätit broccoli under överskådlig framtid.

Mvh ramlade ned i gödselstackscontainern med skottkärran för att jag fick syn på en gråsugga på språngbrädan.

Och redan innan ens äggdiskussionen poppade upp här hade min hjärna fått för sig att det var en manlig variant av tvestjärt och jag pustade ut med tanken på att "ja men då har den inte lagt några ägg iallafall"..

Nån som vill undersöka min hjärna? ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka