Tvätta,torka och förvara

Derivata

Trådstartare
Har ni några tips på hur man ttvättar, torkar och förvarar finstickade tröjor utan att passformen rubbas?

Antar att du menar i Ylle. Du tvättar dem nästan aldrig, ylle luktar inte utan det vädras enkelt. Men om det blir fläckar på ylle så är det attraktivt att glufsa sig för smådjur så då tvättas det ibland i alla fall.

Man tvättar det med marseilletvål/sidentvål som kanske köps tex på Siden selma, de har små förvaringspåsar i nät så man kan enkelt lägga tvålen i facket i tvättmaskinen och sätta den på ylleprogram 30 grader. (eller handtvätta i handfatet med samma tvål, i flingor, rivet på rivjärn, eller enligt hemkunskapsläraren i vanligt Yes diskmedel). Man fyller inte maskinen med ylletvätt utan har några tröjor o strumpor.

När tröjan är tvättad i maskinen kikar man på den, drar den försiktigt i rätt form och om den är lätt, hänger den på sträcket.

När tröjan är tvättad i handfat (den ligger i handfatet, försiktigt försiktigt kramar man den några gånger och sköljer tre gånger i gradvis kallare vatten) är det helt korrekta och jobbiga sättet att hantera den är att lägga handduk på golvet, tidningspapper på, lägga på handdukar, lägga på ylletröjan, rätta till den i rätt form, rulla in de i handdukarna och tidningarna (tidningen ska inte röra tröjan) hårt, rulla ut igen efter en stund och torka på plant underlag.

Ylle är väldigt formbart och tungt när det är vått. Men det blir hyggligt lätt och fluffigt efter en tur i centrifugen.

Ylle förvaras inte ostört för då blir det bebott. Så man får helt enkelt använda det och röra om i lådan där det bor. Det har gärna en lavendelpåse som granne.

(Den korta versionen är helt enkelt, jag har nästan bara ylletröjor som övertröja, de är tunna och lätta, de tvättas (nästan aldrig) i maskin och hängs på sträck. Därefter läggs (slängs huller om buller) de i en låda med gallerbotten med de övriga ylletröjorna och används nästan jämt, med några dagars mellanrum då jag använder en annan ylletröja.

(Marseilletvålen och ylleprogram verkar funka på mina helskodda ridbyxor också btw (en gång i alla fall) för jag tappade bort lädertvålen.)

Och de håller i evigheter (den jag har på mig nu är inne på 5-6 året) utan att förändras nämnvärt. (Om man inte förstör dem såklart, har en Day som jag tagit över efter styvmor som måste tvättat konstigt på ngt vis, prasslig i strukturen liksom.)

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
121
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 604
Senast: Sel
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
715
Senast: Görel
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 149
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar