Tvätta terrängskydd

the_connemara

Trådstartare
Eller går det lika bra att borsta av dem?

Man ska ju akta sig för det ofta stillasående vattnet i vattenhinder men jag kan ju erkänna att jag inte tvättar benen med grönsåpa efter träning (som det föreslogs i någon artikel för länge sedan) :o Däremot brukar jag petigt skrubba skydd o boots i badkaret med någon typ av rengöring (just nu en flaska dåligt hästschampo) efter varje gång.

Nu han de dock torka i solen på ett kick efter hemkomst (inte mkt vatten idag). Så, borsta eller skrubba? Hur gör ni och varför?

Och tvättar ni benen med något schampo efter terrängen? Är ni rädda för vattnet?

Sv: Tvätta terrängskydd

Om jag varit på träning och de ser ut som innan så gör jag inget med dem. Är inte alltid man rider i vattnet när man tränar.

Efter tävling så duschar jag alltid av hästen med vatten. Men har aldrig sett det som en hälsorisk (eller vad det nu skulle vara?) att man rider i stillastående vatten. Hästarna borde ha större problem av att de går i leriga hagar på våren och hösten än av att de befinner sig 5-10 sekunder åt gången i vattenhinder på terrängbanan ett par gånger per år.

Skydden tvättar jag med vatten i stallet och hänger upp på tork efter tävling. Behövs det så använder jag tvål. Brukar köra alla tävlingsskydden (terräng, hopp osv) i maskin en gång efter säsongen också innan de packas ner för vintern.

Det är väl något med stillastående vatten antar jag, jag är ingen biolog :angel: För småsår alltså, i övrigt tror jag inte de sekunderna spelar så stor roll precis som du säger :D

Jag har aldrig tänkt tanken på att vattenhindersvatten :D skulle vara annorlunda än annat vatten faktiskt.
Spolar av hästen och skydden när jag har tränat, skydden jag har är (NEW) lättviktsvariant så de drar inte åt sig ngt vatten eller annat geggamojs. Till bootsen brukar jag skrubba lite med en diskborste, men bara om de har blivit leriga.

Inte jag heller innan jag läste det :D

Precis, mina är oxå väldigt "rena" av sig. Så det känns lagom kul att stå på knä och skrubba tills ryggen gör ont "bara för att" :p

Eller går det lika bra att borsta av dem?

Man ska ju akta sig för det ofta stillasående vattnet i vattenhinder men jag kan ju erkänna att jag inte tvättar benen med grönsåpa efter träning (som det föreslogs i någon artikel för länge sedan) :o Däremot brukar jag petigt skrubba skydd o boots i badkaret med någon typ av rengöring (just nu en flaska dåligt hästschampo) efter varje gång.

Nu han de dock torka i solen på ett kick efter hemkomst (inte mkt vatten idag). Så, borsta eller skrubba? Hur gör ni och varför?

Och tvättar ni benen med något schampo efter terrängen? Är ni rädda för vattnet?

Jag är ubernoga med just den biten. Dels för att min häst lätt får mugg och VÄLDIGT lätt lymfangit vid minsta lilla småsår och bakterier som gottar sig där.
Tvättar alltid hela benen i jodopoaxvatten efter träning/tävling. Spolar sedan av dem och tvättar med lactacydtvål när jag kommer hem igen eller om det finns möjlighet på tävllingsplatsen att spola.

Skydden tvättar jag i vatten efter varje träning inte alltid med tvål och inte alltid jag orkar skrubba dem, då spolar jag bara av dem.

Benen sköljer jag bara av.. Skydden tvättar jag med diskmedel och sköljer noga i stallet jag står nu. Är jag hos mina föräldrar tvättar jag skydden i tvättmaskin. Har NEW skydd och dom har tvättats MÅNGA ggr i tvättmaskin och ser mer eller mindra ut som nya :)

Jag är ubernoga med just den biten. Dels för att min häst lätt får mugg och VÄLDIGT lätt lymfangit vid minsta lilla småsår och bakterier som gottar sig där.
Tvättar alltid hela benen i jodopoaxvatten efter träning/tävling. Spolar sedan av dem och tvättar med lactacydtvål när jag kommer hem igen eller om det finns möjlighet på tävllingsplatsen att spola.

Skydden tvättar jag i vatten efter varje träning inte alltid med tvål och inte alltid jag orkar skrubba dem, då spolar jag bara av dem.

:)
"Gammalt jungelordspråk"...Att använda då hästen gått genom stillastående vatten,på träning och tävling.Av en eller annan anledning är just dessa vatten mer skitiga än andra,vanliga vattendrag.Mycket nerver på träningar gör att de mer liknar gösselvatten.
Tvätta med Jodopax vatten eller också löddra upp benen med Hibiscrub.
Skölj noggrannt efter ngr minuter."Hibbin" kan sitta på i 10 minuter.
Vi skrubbar också våra skydd med såpvatten då de ser ofräscha ut.
Sprayar med Vircon och låter lufttorka ordentligt.

Anledningen är främst att de brukar vara stillastående :D

Gör ni så VARJE träning? Jag ligger definitivt i lä :o

Såpa på benen förresten, är det bra? Till kroppen oxå?

Det ska ju tydligen vara ett riktigt miljövänligt alternativ att skura med hemma så om det är ok för pållen så, varför inte :D

Jag tillhör också de som tvättar benen efter varje vatten (träning som tävling). Använder jodopax (en halv kork till en halv hink vatten ungefär) och har alltid en flaska med i släpet. Tvättar inte skydden lika noga men de blir oftast avsköljda med varmvatten vid hemkomst. Har provat nån gång att tvätta skydden i jodopaxvattnet men det var inte så snyggt när det nästa tävling rann brun jodopaxblandad svett ner över de vita benen...

Såpa använder jag sällan på hästen, det är lite för starkt för min smak. Däremot tycker jag såpa är utmärkt till lädervård.

Anledningen är främst att de brukar vara stillastående :D

Gör ni så VARJE träning? Jag ligger definitivt i lä :o

Såpa på benen förresten, är det bra? Till kroppen oxå?

Grönsåpa används bland "ringrävarna" i äldreomsorgen,till fula bensår.
Den torkar i huvudsak ur vätskande sår.
Att den har en bakteriedödande effekt har jag aldrig hört.
Därav vårt val av Hibiscrub alt. Svag Jodopaxlösning.
Ja,men visst;
Vid varje träningstillfälle.
Varför chansa;)

Hur verkar Hibiscrub?
Hibiscrub är ett antiseptiskt hudrengöringsmedel, vilket betyder att det dödar eller hämmar tillväxten av många bakterier, och på så sätt bidrar till att förhindra infektioner.

Skall naturligtvis användas med förnuft och bara då du vet att hästen gått i "Sunkigt STILLASTÅENDE vatten",inte annars.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka