Tvätta skapet på valack

linnlarssonn

Trådstartare
Min nordsvenska valack får en stor fläck med inkletat smegma på insidan av bakbenen. Det luktar äckligt och ser äckligt ut (är vit under magen och på insidan av benen). Vad ska man göra? Har hört massa olika, allt ifrån att man ska hålla efter och tvätta till att man absolut aldrig ska tvätta. Hästen i fråga har inte några direkta besvär förutom att han njuter när man är och "pillar" i området som att det kliar lite.

Mamma har tvättat med ljummet vatten ibland men det är omöjligt att få det ordentligt rent (eller ens lite rent överhuvudtaget då han drar in den så långt det bara går) men han är alldeles svart på benen efter bara nån dag igen. Svårt att tvätta rent benen när det börjar bli kallt ute också. Hovis klagar på stanken och tycker det är riktigt äckligt och jag är beredd att hålla med...

Några tankar? :)

Kanske även ska tillägga att hästen är 14 år och har varit hos oss sen sommaren han var 5 år och tror att detta har visat sig i viss mån sen vi fick honom, var ju dock ganska ung själv så hade inte så mycket med just den hästen att göra då. Aldrig varit någon som har tvättat och grejjat i området innan han kom till oss (morbror som är uppfödaren så har full koll på hans uppväxt) och han blev kastrerad våren som 5 åring, med andra ord ganska sent :)

Om det luktar så illa hade jag nog bett en veterinär kolla så det inte är någon infektion/otrevliga bakterier. Veterinär kan ju också ge lugnande så ni får tvätta ordentligt. De flesta fäller ut snoppen när de får lugnande.

Om det luktar så illa hade jag nog bett en veterinär kolla så det inte är någon infektion/otrevliga bakterier. Veterinär kan ju också ge lugnande så ni får tvätta ordentligt. De flesta fäller ut snoppen när de får lugnande.
Har funderat på vet i samband med vaccination nu i vinter så får nog bli så. Men har hört på många håll att det ska vara normalt? Dock känns det som en väldigt skum sak för att vara "normalt" :crazy:

passade på att tvätta min valack när han blev sederad för tandkoll. Där var det kletigt och luktade lite illa. Tvättade med mild tvål (lactasyd) och problemen försvann och har inte återkommit.

Aldrig varit med om en valack som luktar illa och jag har haft några stycken själv. Jag skulle inte ansett att det var normalt och om jag inte kunde tvätta själv skulle jag ta hjälp av vet. för sedering.

Smegma luktar illa, men att det skulle vara normalt att det är så mycket att du märker av det till vardags håller jag inte med om. Min häst fick skapet rengjort av veterinär i höstas (fick en kraftig reaktion på insektsbett kring skap/ljumske och vet. ville kontrollera att allt var som det skulle med skapets insida), och visst luktade det inte mumma om det som sköljdes ur (inget alarmerande dock enligt vet., utan en rätt normal mängd sas). Men jag har aldrig märkt att det luktat illa nån annan gång trots att jag inte rengjort skapet ordentligt invändigt (dvs både snopp och skap) sen jag köpte hästen 2011.
Jag hade tagit hjälp för att göra rent ordentligt. Det kan bildas "stenar" av smegma/klegg, och är det så illa som du beskriver finns det om inte annat en hel del bakterier som nog bör tvättas bort för både din och hästens skull. Engångshandskar, ljummet vatten och mild oparfymerad tvål.

Så fort det handlar om svullnader och/eller illa luktande skap så brukar det tyvärr handla om infektion. Något som bör undersökas av veterinär.

Har haft många valacker genom åren, men faktist aldrig behövt tvätta eller kladda runt i området.

passade på att tvätta min valack när han blev sederad för tandkoll. Där var det kletigt och luktade lite illa. Tvättade med mild tvål (lactasyd) och problemen försvann och har inte återkommit.

Aldrig varit med om en valack som luktar illa och jag har haft några stycken själv. Jag skulle inte ansett att det var normalt och om jag inte kunde tvätta själv skulle jag ta hjälp av vet. för sedering.

Smegma luktar illa, men att det skulle vara normalt att det är så mycket att du märker av det till vardags håller jag inte med om. Min häst fick skapet rengjort av veterinär i höstas (fick en kraftig reaktion på insektsbett kring skap/ljumske och vet. ville kontrollera att allt var som det skulle med skapets insida), och visst luktade det inte mumma om det som sköljdes ur (inget alarmerande dock enligt vet., utan en rätt normal mängd sas). Men jag har aldrig märkt att det luktat illa nån annan gång trots att jag inte rengjort skapet ordentligt invändigt (dvs både snopp och skap) sen jag köpte hästen 2011.
Jag hade tagit hjälp för att göra rent ordentligt. Det kan bildas "stenar" av smegma/klegg, och är det så illa som du beskriver finns det om inte annat en hel del bakterier som nog bör tvättas bort för både din och hästens skull. Engångshandskar, ljummet vatten och mild oparfymerad tvål.

Så fort det handlar om svullnader och/eller illa luktande skap så brukar det tyvärr handla om infektion. Något som bör undersökas av veterinär.

Har haft många valacker genom åren, men faktist aldrig behövt tvätta eller kladda runt i området.

Svarar alla :) Blir ett besök till vet när det blir dags för tänder och vaccination. Ska man be dom kolla om det är en ev infektion (om det behövs speciell behanding i sådana fall) eller är det bara att sedera och rengöra noggrant? :confused:

Svarar alla :) Blir ett besök till vet när det blir dags för tänder och vaccination. Ska man be dom kolla om det är en ev infektion (om det behövs speciell behanding i sådana fall) eller är det bara att sedera och rengöra noggrant? :confused:
Det kan bli tal om en längre tids rengöring, ofta med receptbelagd preparat.

Jag skulle inte vänta så länge som till vintern, man kan ju vaccinera tidigare och kolla tänder redan nu. Ring och prata med veterinären så kan du få råd om ifall du kan vänta eller bör ta det nu.

Ts : hästen verkar ju snäll enligt dig att fixa och dona med i de privata regionerna , så varför börjar du inte med att "diska ur" redan nu ? Ta grönsåpa , stick in handen/med svamp och gnugga ur därinne. Spola sen mjukt med slang, tvätta igen, spola ur osv.
Det kan samlas mycket skit därinne och oftast så iallafall någon gång då och då kan man behöva tvätta där . Om det sen när du tvättat ur det du kan på egen hand ändå luktar osv är det ju ngt fel (det ska fö inte lukta även om det är lite skit därinne) men om inte veterinären ska ut i dagarna så tvätta rent själv åtminstånde under tiden och se hur det blir ? Vänta inte med att ta ut veterinär om ngt är onormalt , kan bli jobbigt och tråkigt att behandla .

Jag hade inte väntat med att ta kontakt med veterinär - åtminstone för rådgivning. Som andra sagt: det går utmärkt att vaccinera och kolla tänderna lite tidigare om det är så att du vill slå ihop allting.

Jag har lärt mig att man (helst) inte ska hålla på med tvål på såna ställen.
Jag har haft många valacker och bara en har då och då blivit "snuskig" i skapet. Jag har då dragit på mig handskar och tagit fram barnoljan. Det som är där inne är väldigt fett, och fett löser fett. Så, jag har grävt runt ordentligt där inne tillsammans med en massa barnolja, det löser sig jättefint men FY vad det luktar!
Sen har jag tvättat benen med Lactacyd, viktigt att inte låta snusket sitta på benen när man har gjort rent skapet. Normalt sett har han sedan varit fräsch igen. Brukade hända 1-3 ggr/år.

Någonstans har jag hört att de kan få mer sånt här när de är ur kondition/inte tränas så mycket och i mitt fall så stämde det nog ganska bra, oftast kom det i perioder när vi inte tränade så mycket.

Jag hade en som inte alltid brydde sig om att hänga ur snoppen när han skulle kissa. Där kunde det bli som TS beskriver. Var vara tvätta - gör inget de drar undan snoppen, det är i själva skapet det samlas guck. Så handskar på, in med handen och gör rent så långt upp man når. Skölj noga. Jag brukade avsluta med olja.

Tack för alla tips! Ska tvätta/göra rent ordentligt imorn så avvaktar jag nån dag ifall det börjar komma tillbaka, ifall det gör det så blir det vet och kolla efter ev infektion. Det är ju lite olika bud angående såpa, lactacyd och barnolja :p Frågan är vad man ska välja? :idea: Kanske får börja med olja som känns mest "milt" och se hur det blir...

Tack för alla tips! Ska tvätta/göra rent ordentligt imorn så avvaktar jag nån dag ifall det börjar komma tillbaka, ifall det gör det så blir det vet och kolla efter ev infektion. Det är ju lite olika bud angående såpa, lactacyd och barnolja :p Frågan är vad man ska välja? :idea: Kanske får börja med olja som känns mest "milt" och se hur det blir...
Grönsåpa har nog ingen nånsin tagit skada av ;) naturligt med granbarr dessutom som har en väldigt effektiv mild desinficerande effekt.

Det brukar bli så när de inte motioneras, vet inte varför dock, men på alla mina valacker har det kommit när de varit avställda pga av skada.
En började kissa lite stötigt och det hade blivit en stor smegmasten runt urinröret som veterinären pillade bort. Han rengjordes på klinkiken och då användes handskar, ljummet vatten med barnolja i och mängder med bomull för att få rent. Inget annat. Nu är jag noga med att tvätta när det börjar lukta så de inte får en sten, fy vad ont det måste ha gjort. Använder bara ljummet vatten och barnolja, skulle inte våga använda något medel därinne.
Man behöver inte få hästen att hänga ut apparaten, den drar dom upp så det är bara att sticka in handen o tvätta. Oftast tycker dom det är skönt för det kliar när det är infekterat.

Det brukar bli så när de inte motioneras, vet inte varför dock, men på alla mina valacker har det kommit när de varit avställda pga av skada.
En började kissa lite stötigt och det hade blivit en stor smegmasten runt urinröret som veterinären pillade bort. Han rengjordes på klinkiken och då användes handskar, ljummet vatten med barnolja i och mängder med bomull för att få rent. Inget annat. Nu är jag noga med att tvätta när det börjar lukta så de inte får en sten, fy vad ont det måste ha gjort. Använder bara ljummet vatten och barnolja, skulle inte våga använda något medel därinne.
Man behöver inte få hästen att hänga ut apparaten, den drar dom upp så det är bara att sticka in handen o tvätta. Oftast tycker dom det är skönt för det kliar när det är infekterat.
Hästen motionerades inte särskilt regelbundet fram tills för 1.5 år sedan så det kanske blir bättre med tiden nu när han är igång :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 570
Senast: Fibusen
·
M
Hästvård Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver?? Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 758
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur