Tvätta sår

T

Trampe

Vad är bäst att använda för att tvätta sår? Jodopax, klorhexidin, väteperoxid eller vad?

Sv: Tvätta sår

Om man har sår som är i behov av veterinärvård, men måste ändå tvättas. Använd bara rent vatten och spola med, inget annat.

Om såret däremot inte ser ut att behöva veterinär hantering, rent vatten, klohexidin, eller vatten och laktacydtvål. Alla typer av sprit även jodopax, kan förorsaka svallkött vilket kan medföra att såret får svårare att läka ihop.

koksaltlösning då såret är "färskt", om såret inte läker ihop som det ska/börjar vara så kan jag använda jodopax.

Jag använder nästan bara väteperoxid, den är super både på ytliga och djupa sår......:smirk:

Först gången tvättar man med Jodopax eller väteperoxid, om inte vetrinären säger annat skall du inte tvätta med det igen på ett läkande sår, det förstör den nybildade vävnaden.
Spola med koksaltlösning eller destilerat/sterilt vatten eller kranvatten med mild tvål (väldigt utspädd) dagligen.

Jag tvätar jag med vatten och parfymfritvål.

Tycker det funkar utmärkt på både mina djur och på mej.

Kram

Jag brukar spruta rent med koksaltlösning och eventuellt en rengörande spritservett (oparfymerad). Beror på sen om jag lägger något på det, nu senast blev det antibiotisk salva och galoppbandage.

rocki skrev:
Jag använder nästan bara väteperoxid, den är super både på ytliga och djupa sår......:smirk:

Japp jag håller med! Väteperoxid är toppen! Dödar all skit som finns i ett sår! :bow:

Använder koksalt om det är ett nytt och färskt sår. Jodopax kan jag använda på sår som inte läker ordentligt eller är ett par dagar gamla.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
823
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?