Tvätta öronen

L

LillOhlsson

Brukar pilla lite med tops längst ut i örat på min JR. Sen brukar ja ta lite blött papper runt mitt finger och tvätta lite till.. De va ungefär 3-4 vec ja gjorde de sist, sista vec har han börjat klia mycket i de ena örat så igår kollade jag och de va jätte lortigt, så ja tog bort lorten på samma vis som ja beskrev tidigare.
Men jag ser att det är mer lort längre ner hur långt ner vågar ja gå me topsen? är rädd att förstöra något i örat på honom eller är de inte så stor risk att man gör de?
Någon som vet?

Sv: Tvätta öronen

Jag skulle då aldrig pilla djupare i örat på en hund med tops.
Ta en bit bomull och linda in fingret och tvätta rent inne i örat så gott det går.
Sen har jag speciella droppar till öronen som jag använder mig av, ett par droppar i varje öra, massera in och hunden skakar ur skiten och sedan torkar jag bort. Smidigt och enkelt och inget grävande i hundens öra.:idea:

nej ja brukar inte stoppa nå långt in, bara på de som hänger eller hur ja ska förklara..=)
oo va e d för droppar? var kan man köpa dom? apoteket? djuraffär?

de har du rätt i, har inte tänkt på de:cool: tack för "varningen".

Okej då ska jag åka och köpa sån idag=) tack tack

Hundens öron är konstruerade så att det aldrig går att peta sönder något med en tops. Det är liksom en böj som du inte kommer genom hur mycket du än petar.

okej tack då vet jag att jag inte haft sönder något iaf.

kan han har någon inflamation eller något eftersom de är så mycke lort? det som är längre ner ser lite blött ut..

Brukar pilla lite med tops längst ut i örat på min JR. Sen brukar ja ta lite blött papper runt mitt finger och tvätta lite till.. De va ungefär 3-4 vec ja gjorde de sist, sista vec har han börjat klia mycket i de ena örat så igår kollade jag och de va jätte lortigt, så ja tog bort lorten på samma vis som ja beskrev tidigare.
Men jag ser att det är mer lort längre ner hur långt ner vågar ja gå me topsen? är rädd att förstöra något i örat på honom eller är de inte så stor risk att man gör de?
Någon som vet?

Lag tycker du skall ta sådan bommul som fins på apoteket som inte luddar av sig.
köp öron rens av veterinär.
ta bommull forma till en strut. vrid ner den i örat när du haft i öron medlet. snurra på bollen. så fastnar smutsen.
försvinner inte klådan o det lortiga sök veterinär
kan vara svamp , eller skabb.
har haft öroninflammation på min tik

Någon som vet?

Precis som någon annan nämde här så kan man inte ta för långt ner i öronen på en hund som man kan på människor. Deras örongångar är böjda så¨det går inte skada längst ner. Så du kan absolut t amed topps. Jag har blivit rekomenderad att ta först med öronrens bara några få droppar och sen med långa topps för att få bort längst ner. Min hund har haft problem med allergi i öronen och därför behövt göra rent mycket tidigare. Men man ska inte ta för mycket av öronrensen så att det ligger för mycket vätska kvar i öronen. Det kan då bildas svamp av fukten.

Jag skulle söka veterinär om hunden verkar röd i örat. Kanske en inflammation på gång.

Annars rekommenderar jag medel man köper hos veterinär eller på apoteket.
Man fyller örat med detta medel, håller för öronlappen och gnuggar via utsidan så smutsen löses upp långt ner.
Hunden får sedan ruska ur smutsen. Det man ser kan man ta bort med en tuss bomull och ev nån tops i alla vinklar och vrår längst ut i örat.
Tar man en tops längre in är risken att man bara packar smutsen mer och mer.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 812
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka