tvätta häst mot löss - i minusgrader???

M

Milou75

Behöver SNABB hjälp!!!
Vi har fått löss i stallet och ska sanera nu i helgen. Skulle ni ha klippt hästarna och schamponerat in dem om ni hade ca 5-10 minusgrader ute och ett icke uppvärmt stall???

Givetvis täckar vi dem men ändå?

Är lite osöker på hur jag vill göra med min häst!!!

Tacksam för svar så fort som möjligt från er!
Milou

Sv: tvätta häst mot löss - i minusgrader???

Man behöver inte klippa och tvätta. Man kan lusa av dem med ett lusmedel som heter etotal. Pudra överlinjen från öronen till svansen, tre gånger med en veckas mellanrum. Givetvis måste alla hästar behandlas samt stallar och utrustning.

När jag råkade ut för detta med min förra unghäst så fick jag rådet att behandla alla hästarna i stallet med Swich on pour....

Det var på vintern och kallstall... Veterinären sa att det bästa var att börja med Swich kuren... Om den inte hade effekt så skulle vi bli tvugna att klippa och bada..

Men alla löss försvann och de hästar som inte hade löss fick det inte heller..

Ok - låter ju bra - hur gör man med stall och utrustning??? Gärna konkreta tips!!!!!

Huhuhuhu - detta är inget vidare alltså!!!

De hade slut på switch on på apoteket....

På SLU i Skara tipsade de om etatol,,,

Tvätta rent...

Om det är ett riktigt kallstall där det blir minusgrader när hästarna är ute så mocka ur tvätta rent och "frys ur" stallet.

Utrustning likaså. Tvätta det som kan tvättas... Häng ut det som kan hängas ute i minusgraderna några dygn.

Borstar och sådant tvättas ur gärna med kokvarmt vatten och såpa.

Min erfarenhet är att det inte är så svårt att bli av med löss. (Erfarehet från löss både på hund, häst och människa.)

De vuxna levande lössen lämna högst ogärna sina värdar och det är inte så smittsamt som man skulle kunna tro. Störst risk att smittas har hästarna när de står och umgås med varandra i hagen.

När jag hade löss på mina så var det bara unghästen som drabbades. De vuxna var lusfria och det trots att de delade båda hage och borstar.

Milou75 skrev:
De hade slut på switch on på apoteket....

På SLU i Skara tipsade de om etatol,,,

Har ni inte någon Granngården eller nåt i närheten? Större affärer med hästprodukter brukar också ha.

Eller beställ... Börjes har.. Bole lika så... Nordpost med har jag för mig. Det tar ett par dagar innan ni har preparaten... men det är väl ingen panik.
Lössen går ju ingenstanns;)

Switch kan ju finnas på hästaffärer också, Hööks brukar väl sälja det har jag för mig. Jag tycker inte att Etotal fungerar längre, det är inte samma preparat som förut. Skulle nog använd Switch hellre.

Tvätta vojlockar, täcken och liknande. De (lössen) ska inte kunna leva kvar i utrustning/väggar men för att vara på den säkra sidan så brukar jag tvätta det som varit i närkontakt med hästen.

Vi använder ett pulver som man gnider in i pälsen torrt. Behöver inte tvättas bort. Funkat bra här hittills.

Lite off topic kanske. I Danmark har man till skillnad mot Sverige ett lusmedel för häst, det heter Derrisic, ett pulver som man häller längs ryggen. Det ska tydligen räcka.

Hade stor lust att ta med mig ett par burkar hem... Det borde ju kunna godkännas även här när danskarna använder det på sina hästar med lyckat resultat.

Ska kolla i stallet, har köpt det av nån islänning.

Andvänd etotal!! så himla smidigt. Hade löss på min travare för några år sedan, efter behandling försvann dom direkt! Det säljs på granngården tror jag. Ställ ut gjejorna/ sadeln och hoppas på minusgrader så fixar det sig nog. Lycka till:bump:

På burken står " Hestahellsa" - "Lúsaduft"
Sedan en massa oläsligt på Isländska på baksidan, med jag vet att det medföljde en bruksanvisning på Svenska som väl ligger nånstans.
Beställde det genom vidar.helgason@idgmail.se
Funkade bra tyckte jag. De slutade klia sig i allafall. Ingen konstig biverkning heller.

TACK för bra tips!

Hur gjord eni med boxarna??? Pudrade ni lite etotal i boxen också?
Vi kan ju inte tvätta rent - det fryser och jag vill faktiskt inte slänga ut min bädd som jag jobbat upp :(

Jag har aldrig haft lus på häst, men väl på mäniska, och lusen måste ju ha en värd för att överleva. Då är jag ju tveksam om de finns i spånet.

Tvätta utrustning som varit/är i kontakt med hästen/arna, förutom att du behandlar alla djur, vanlig lus ligger ju inte i spånet eller väggarna.

Glöm inte stallkatten!

Vi har lusat av en häst som kom till stallet förra vintern.
Använde Bayticol. Läggs i en sträng längs ryggen.
Är egentligen avsett för får och nöt.
Hade god effekt. Finns receptfritt på apoteket.

Det är samma medel som vi brukar använda, vågade inte skriva namnet, sist var det lynch-varning eftersom det är avsett för nöt och inte är prövat på häst :smirk:

Jag tror faktiskt att jag fick tipset från dig. Fungerade utmärkt.

Har jag svårt att tänka mig att hästarna ska ta skada. fast det är ett starkt medel, ingen tvekan om det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 586
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 299
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 684
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar