Tvätta dunjacka som endast går i kemtvätt?

marengo

Trådstartare
Häromdagen spillde en kompis öl över min nya dunjacka, så den stinker och behöver tvättas. Enligt tvättlappen kan den endast gå i kemtvätt, men när jag ringde till en kemtvätt sa de att de kör den i vanlig tvätt i 25 grader, för annars kommer den lukta äckligt av kemtvätten, eller något i den stilen. Vad är det som gör att en dunjacka inte tål maskintvätt? De andra jag har haft har gjort det. Något annat sätt att bli av med öldoften på utöver att lämna in den på kemtvätt? Hela jackan luktar inte, utan ena ärmen och en del på framsidan.

Är du säker på att tvättrådet gäller själva jackan och inte tex luva med päls?

Jag har en parkas som jag i flera år trodde bara tålde kemtvätt, tills jag insåg att det fanns två tvättråd och att kemtvätten gällde just pälsen i luvan.. :p

Är du säker på att tvättrådet gäller själva jackan och inte tex luva med päls?

Jag har en parkas som jag i flera år trodde bara tålde kemtvätt, tills jag insåg att det fanns två tvättråd och att kemtvätten gällde just pälsen i luvan.. :p

Haha, jag tror inte det i alla fall :D Tycker det är lite diffust, står dock "avlägsna pälsen innan tvätt" och "använd endast enzymfria tvättmedel" samtidigt som det står "endast kemtvätt"... Använder man enzymfria tvättmedel i kemtvätt? Jag har ingen aning :p

Häromdagen spillde en kompis öl över min nya dunjacka, så den stinker och behöver tvättas. Enligt tvättlappen kan den endast gå i kemtvätt, men när jag ringde till en kemtvätt sa de att de kör den i vanlig tvätt i 25 grader, för annars kommer den lukta äckligt av kemtvätten, eller något i den stilen. Vad är det som gör att en dunjacka inte tål maskintvätt? De andra jag har haft har gjort det. Något annat sätt att bli av med öldoften på utöver att lämna in den på kemtvätt? Hela jackan luktar inte, utan ena ärmen och en del på framsidan.

Jag har tvättat alla mina dunjackor i maskin, ingen har förolyckats än iaf ;) Låg temperatur och sedan torktumlas länge i låg temperatur tillsammans med tennisbollar så brukar dunet fördela sig bra i jackan!

Jag tvättar också allt hemma, med grumme tvättsåpa.
Dunjackor tumlas med tennisbollar på låg temperatur, sen är de som nya.

Haha, jag tror inte det i alla fall :D Tycker det är lite diffust, står dock "avlägsna pälsen innan tvätt" och "använd endast enzymfria tvättmedel" samtidigt som det står "endast kemtvätt"... Använder man enzymfria tvättmedel i kemtvätt? Jag har ingen aning :p

Nikwax har ett tvättmedel för impregnerade dunjackor. För mina duntäcken använder jag Grumme Fintvätt, det är enzymfritt och går att använda till siden också.

Jag tror en av mina dunisar är kemtvätt för att den har läderdetaljer.
Den kör jag i maskin iaf.

Sen har jag några som är impregnerade. De kör jag med Nikiwax.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama