Tvätta bilsäten utan garage

Alexandra_W

Trådstartare
Jag behöver fräscha upp bilens säten (tygsäten). Kommer hyra en sån där textil-/mattvättsmaskin och en av de som ska ge torrast resultat. Men det kommer ju ändå bli blött/fuktigt på sätena.

Jag har ingen tillgång till garage utan parkering utomhus. Blir det sommarvärme igen kanske det inte gör så mycket, men om det inte blir det?

Hur lång tid tar det egentligen att torka?

Jag har en bränsledriven parkeringsvärmare och kan ju köra den om det hjälper
 
Inte riktigt svar på din fråga, men jag har en påse med kattsand som fuktabsorbent om jag vill torka ur bilen fortare. Den kiselbaserade "kristallsanden" funkar utmärkt att torka inomhus och använda igen sen. Häller upp det i en stor tvättpåse (sådär i mesh) och lägger i baksätet så att det får stor exponeringsyta.
 
Inte svar på din fråga, men jag hade helt ärligt lämnat in för rekord. Gör det ett par gånger per år. Kostar ca 1000 kr. Värt det alla dagar i veckan.
Jag kommer ändå hyra tvätten, ska tvätta mattor och möbler. Därför jag tänkte passa på att ta bilsätena med när jag ändå har den. Blir ingen extra kostnad i pengar.
 
Efter att ofrivilligt ha duschat baksätena med rejält regn på tvätten och glömda rutor nedvevade, inte bara en utan två gånger, tycker jag det enklaste är att lossa de sitsar som går och låta dem torka upp inomhus. Då går det rätt fort, på någon dag!

Det har ju dock varit bara sitsarna och där bak, men det är rätt lite fyllning i ryggarna så borde inte ta jättelång tid även när de sitter på plats. Åtminstone inte om vädret är drägligt och inte fuktigt etc., så man kan ha öppen dörr eller fönster så man inte stänger inne fukten.
 
Efter att ofrivilligt ha duschat baksätena med rejält regn på tvätten och glömda rutor nedvevade, inte bara en utan två gånger, tycker jag det enklaste är att lossa de sitsar som går och låta dem torka upp inomhus. Då går det rätt fort, på någon dag!

Det har ju dock varit bara sitsarna och där bak, men det är rätt lite fyllning i ryggarna så borde inte ta jättelång tid även när de sitter på plats. Åtminstone inte om vädret är drägligt och inte fuktigt etc., så man kan ha öppen dörr eller fönster så man inte stänger inne fukten.
Ingen möjlighet till det tyvärr. Bor i en etta. På tredje våningen 😅
 
Ingen möjlighet till det tyvärr. Bor i en etta. På tredje våningen 😅
Det är säkert olika beroende på bil, och om det ens går att lossa såklart! Men mina sitsar vägde typ inget och tog inte mer plats än än jag kunde ställa dem på typ kökstolen.

Obs! Pratar alltså bara om själva sitsen på stolarna! Inte hela alltet. Bara för att förtydliga :)
 
Det är säkert olika beroende på bil, och om det ens går att lossa såklart! Men mina sitsar vägde typ inget och tog inte mer plats än än jag kunde ställa dem på typ kökstolen.

Obs! Pratar alltså bara om själva sitsen på stolarna! Inte hela alltet. Bara för att förtydliga :)
Jag tänkte mer att det är ju fem platser. Ingen aning om de går att ta bort dock. Men tror det är enklare att använda värmaren i bilen att torka med?
 
Jag tänkte mer att det är ju fem platser. Ingen aning om de går att ta bort dock. Men tror det är enklare att använda värmaren i bilen att torka med?
Ah, ja det förstås - det tar ju definitivt mer plats oavsett hur små #tänkteintepådet 🙃

Det viktiga är att luften kommer ut också, så kan du ha en glipa öppet blir det nog jättebra! Det var mycket mindre ”fyllning” i sätena än jag trodde, så inte mycket som ska torka utöver tyget. Och med en bra maskin är det nog mindre än efter regnskurarna jag hade :D
 
Ah, ja det förstås - det tar ju definitivt mer plats oavsett hur små #tänkteintepådet 🙃

Det viktiga är att luften kommer ut också, så kan du ha en glipa öppet blir det nog jättebra! Det var mycket mindre ”fyllning” i sätena än jag trodde, så inte mycket som ska torka utöver tyget. Och med en bra maskin är det nog mindre än efter regnskurarna jag hade :D
Ja jag tänkte att man får öppna och vädra ur (jag tror till och med värmaren kan ventilera ur bilen med iofs, alltså värma kupen på vintern innan färd och ventilera ut värmen på sommaren innan färd). Och på dagtid är det nog helt riskfritt med lite glipa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp